5 misverstanden over e-mailmarketing

5 misverstanden over e-mailen

Er zijn een aantal misverstanden over e-mailen die ik erg vaak hoor. Deze misverstanden gaan over de vraag welke mensen je mag mailen en welke mensen je niet mag mailen. En de AVG heeft het er niet gemakkelijker op gemaakt.

Dit zijn allemaal misverstanden over de toestemming om te mailen: wanneer heb je toestemming en wanneer niet?


1e misverstand over e-mailen

Als je een visitekaartje krijgt mag je iemand mailen

Nee, niet zomaar en niet altijd. Als je op een beurs bent en je vraagt iemand of hij geïnteresseerd is in je nieuwsbrief, dan zegt hij misschien: Ja, leuk, doe maar.

  • Het goede nieuws is dat je iemand dan mag mailen, want dan heb je toestemming.
  • Maar het slechte nieuws is dat je wel moet kunnen aantonen dat je toestemming hebt gekregen. En dat kun je niet aantonen als je alleen een visitekaartje kunt laten zien. Misschien heb je dat kaartje op straat gevonden of van een derde gekregen.

Een visitekaartje is dus niet van zichzelf een bewijs dat je iemand mailen mag. Vraag daarom of die persoon zijn of haar toestemming duidelijk op het visitekaartje wil schrijven en bewaar het goed.


2e misverstand over e-mailen

Dubbele opt-in is verplicht

Nee, dat is niet zo. Dubbele opt-in is (nog) niet verplicht.

Maar je moet wel aan kunnen tonen dat je toestemming hebt om te mailen. En als je adressen online verzamelt dan kun je dat zonder dubbele opt-in niet aantonen. Zonder dubbele opt-in sluit je niet uit dat een adres door een derde is ingeschreven.

Dubbele opt-in is dus niet verplicht, maar zonder dubbele opt-in heb je geen enkel bewijs dat iemand je toestemming heeft gegeven om te mailen.


3e misverstand over e-mailen

Je mag iemand mailen om te vragen om toestemming

Dit hoor ik echt heel vaak: “maar ik mag toch wel om toestemming vragen?”. En daarna: “maar er zit toch een afmeldlink bij?”

Je mag mensen niet mailen om te vragen om toestemming. Ook niet één keertje.

  • Klanten mag je mailen, maar je moet je klanten wel het recht van verzet aanbieden. En iemand is pas klant als er geld over de toonbank is gegaan. Mensen die een gratis profiel of zoiets aanmaken zijn geen klanten.
  • Van iedereen die geen klant is heb je actieve toestemming nodig nadat je vooraf duidelijk geïnformeerd hebt dat ze zich inschrijven voor een nieuwsbrief.

4e misverstand over e-mailen

Toestemming blijft altijd geldig

Nee. Toestemming is geldig tot mensen zich afmelden.

Hierbij is het belangrijk dat als iemand zich heeft aangemeld en jij zet dit adres vervolgens op 6 verschillende mailinglijsten, dat die persoon evengoed met 1 keer afmelden klaar moet zijn.

Dit is vooral van belang als je Mailchimp gebruikt, want Mailchimp Audiences communiceren niet met elkaar. Daarom: als je meerdere Mailchimp lijsten gebruikt, zorg er dan voor dat er geen enkele overlap in die lijsten zit.

Recht van verzet

Maar dat niet alleen. Als je klanten het recht van verzet geboden hebt ze vinden het wel best, dan mag je ze mailen over dezelfde en gerelateerde producten of diensten. Maar hierbij moet je rekening houden met de levensduur van het product of de dienst. En dit mag je niet ruim opvatten.

Grijs gebied

Dit is een grijs gebied. Natuurlijk, als iemand ooit je klant is geweest en altijd enthousiast je nieuwsbrief opent en op de links klikt, dan zou het raar zijn ‘m uit te schrijven. En dat wil die persoon dan ook niet.

Maar het is wel zaak om in de gaten te houden wat je oude klanten doen. Als ze lang niet openen, dan zou je toestemming wel eens verlopen kunnen zijn. En dan kun je ze maar beter even vragen of ze je mails nog wel willen en de toestemming hernieuwen. En als ze dan niet meer willen, dan moet je ze uitschrijven.

Het kan lastig zijn om dit allemaal in de gaten te houden en de AVG vraagt van je om geen persoonsgegevens te bewaren die je niet meer nodig hebt. Dus als de bewaartermijn voorbij is moet je je oude facturen weggooien. Terwijl je anderzijds tot 5 jaar nadat je de laatste e-mail naar iemand hebt gestuurd de toestemming moet kunnen aantonen.

Het kan daarom handig zijn om ook je klanten met dubbele opt-in in te schrijven zodat het in ieder geval helder is dat je toestemming hebt. Ook als je geen facturen meer hebt.


5e misverstand over e-mailen

Als mensen toestemming geven om de uitslag van een quiz te sturen mag je ze voortaan mailen

Dit is ook weer zoiets: een quiz kan een leuke weggever zijn. En als je het e-mailadres vraagt om de uitslag van een quiz te sturen, dan mag je de uitslag van die quiz sturen. Maar verder niets want daar heb je geen toestemming voor.

Dus als je de uitslag van een quiz wilt sturen én je wilt die mensen daarnaast gelijk ook inschrijven voor je nieuwsbrief, dan heb je 2 vakjes nodig: eentje om toestemming te vragen voor de uitslag van de quiz en eentje om toestemming te vragen om je nieuwsbrief te mogen sturen.


Gratis: groeiversneller voor je lijst

groeiversneller

Weggevers die echt voor lijstgroei zorgen hebben gemeenschappelijke kenmerken.

In deze serie vertel ik je precies wat die gemeenschappelijke kenmerken zijn.

5 misverstanden over e-mailen was last modified: by

5 misverstanden over e-mailmarketing: met dank aan Jan Helebrant voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

5 misverstanden over e-mailen was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Ik ben facilitator voor de marketingmethode Get Clients Now!™ en door Hubspot gecertificeerd voor inbound marketing. Ik kan je helpen met klanten krijgen via de organische zoekresultaten, door Yoast gecertificeerd. En ik kan je helpen met e-mailmarketing. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *