Aandachtspunten bij zakelijk bloggen

Aandachtspunten bij zakelijk bloggen: als je wilt dat je website gevonden wordt, is een blog onmisbaar. In dit artikel vind je de aandachtspunten voor zakelijk bloggen op een rij.

Een blog kan verschrikkelijk veel bijdragen aan de vindbaarheid van een website, want ieder artikel op een blog bestaat uit een heleboel woorden. En als die woorden relevant zijn voor je doelgroep, dan kunnen die woorden door mensen gebruikt worden als zoekopdracht.

Aandachtspunten bij zakelijk bloggen

Het is daarom aan te raden om, vóór je begint met zakelijk bloggen, éérst na te denken over je doelgroep:

  • door welke doelgroep wil je gevonden wilt worden
  • welke problemen heeft deze doelgroep
  • welke oplossing heb jij voor de problemen van deze doelgroep

Als je op je blog schrijft omdat je niets beters te doen hebt, hoef je je hier niet mee bezig te houden, maar als je gevonden wilt worden en vervolgens gekozen wilt worden, dan zijn deze vragen heel erg belangrijk.

Aandachtspunten bij zakelijk bloggen: inhoud

Als je aan de hand van bovenstaande vragen bedacht hebt waarover je wilt gaan schrijven, dan ben je er nog niet.

Op je blog schrijf je niet voor je vrienden, bekenden en gelijkgestemden. Je schrijf ook niet voor je vakbroeders en zusters: je schrijft voor mensen die een probleem hebben dat jij tegen betaling wilt gaan oplossen. Dat betekent dat bij de aandachtspunten bij zakelijk bloggen hoort dat je artikel overtuigend moet zijn.

  • Heeft je artikel waarde voor je doelgroep?
  • Vergroot je artikel de kans dat deze mensen jou gaan kiezen om hun probleem op te lossen?
  • Is je artikel overtuigend?
  • Weet je dat zeker?
Wees concreet

Wees concreet: content marketing vraagt van je dat de mensen voor wie je schrijft moeten het probleem dat je beschrijft kunnen herkennen.

Je kunt het je dus niet permitteren om vaag te blijven. Dat kan enerzijds niet omdat een vaag blogartikel een vage plaats in de zoekresultaten krijgt, het kan anderzijds niet omdat een probleem dat in vage termen beschreven is geen herkenbaar probleem is.

Plaats uitgaande links

Het is een goed idee om een uitgaande link in je artikel te verwerken.

Uitgaande links geven informatie aan de zoekmachines, ze helpen de zoekmachines om te begrijpen waar je artikel over gaat. Je voorkomt ermee dat je artikel een eindpunt op het web is (dat wil jij misschien wel graag, maar Google wil dat niet).

Als je een uitgaande link wilt plaatsen, moet je eerst kritisch kijken naar de website waar die link naartoe gaat.

  • Wat heeft die website met de inhoud van jouw website te maken?
  • Wat heeft die website met jouw dienstenaanbod te maken?

Als die website eigenlijk helemaal niets met jouw website en jouw dienstenaanbod te maken heeft, kijk dan of dit link iets essentieels toevoegt aan jouw artikel.

  • Wat doet het met je artikel als je die link niet zou plaatsen?
  • Mist de lezer informatie als je die link niet zou plaatsen?

Aandachtspunten bij zakelijk bloggen:

  • blog vaak genoeg

Laatst sprak ik met een startende ondernemer over zakelijk bloggen. Ik vertelde haar dat als ze wil dat haar website via Google gevonden wordt, het belangrijk is om een blog te installeren en regelmatig een artikel te plaatsen.

Ze vroeg hoe vaak ze moest bloggen en ik vertelde haar dat eens per week een nieuw artikel een mooi ritme is. Dat leek haar wat veel.

Misschien vind jij dit ook wat veel, maar eens per week bloggen is niet veel. Eens per week een nieuw artikel is minimaal. Als je minder blogt zal je blog weinig effect hebben op de vindbaarheid van je website.

Op het web staan veel verwaarloosde websites, websites die niet meer bijgewerkt worden en waar de eigenaar niet meer naar omkijkt. Dat kun je zien aan de publicatiedatum van de jongste blogpost. Als jij niet regelmatig iets nieuws op je blog zet ziet jouw website er ook uit als een verlaten website.

Inspiratie voor je zakelijke blog

Het kan lastig zijn om telkens opnieuw een onderwerp te bedenken om over te bloggen.

Je kunt natuurlijk een copywriter inhuren om deze klus van je over te nemen, maar een copywriter heeft een eigen stijl waardoor jouw stijl niet herkenbaar is voor je klanten. Je kunt ook ook geholpen zijn met een dosis inspiratie.

Vragen van klanten

Je blogposts moeten ondersteuning bieden aan je dienstenpagina’s of aan je shop. Het is daarom een goed idee om te onderzoeken welke vragen mensen hebben over jouw diensten en producten. Je kunt daarom inspiratie krijgen door goed naar je klanten te luisteren. Als je gesproken hebt met een klant dan heb je beslist een paar vragen beantwoord. Zaten daar vragen tussen die geschikt zijn om te beantwoorden op je zakelijke blog?

Titelgenerator

Er is een titelgenerator waar je titels voor je blog (of voor je nieuwsbrief) mee kunt genereren.

Je geeft 3 zelfstandige naamwoorden in en de tool geeft jou daarna 5 titels waar die woorden in voorkomen. En dat is werkelijk inspirerend, want goede titels zijn vlaggen die een lading moeten dekken. Dus als je goede titels hebt, weet je waar je blog over moet gaan.

Maar gebruik deze titels als inspiratie en neem ze niet rechtstreeks over als titel van een blogpost, want bij de titel van je blogpost is het belangrijk dat je het belangrijkste woord vooraan zet.

En het hoort bij de aandachtspunten bij zakelijk bloggen dat de problemen van je klant de beginpunten zijn bij het schrijven van je artikelen. Denk hier wel aan.

Aandachtspunten bij zakelijk bloggen

bloggen lijkt heel simpel, maar als je wilt dat je blogposts ook werkelijk waarde hebben en  gevonden worden dan wordt het gelijk een stuk moeilijker. Als je hulp wilt bij het vindbaar maken van je blogposts, overweeg dan een training SEO. Ik heb een persoonlijke training SEO voor je die je op afstand kunt volgen of in mijn kantoor in Heiloo. En hier kun je een handleiding met bergen tips vinden.

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Aandachtspunten bij zakelijk bloggen was last modified: by

Aandachtspunten bij zakelijk bloggen: met dank aan Clker-Free-Vector-Images voor de uitgelichte afbeelding.

Aandachtspunten bij zakelijk bloggen was last modified: by