Aandachtspunten bij nieuwsbrieven

Aandachtspunten nieuwsbrieven

Aandachtspunten nieuwsbrieven: sommige nieuwsbrieven doen het veel beter dan andere nieuwsbrieven. Lees hier de aandachtspunten waardoor je nieuwsbrief het veel beter zal gaan doen.

Waar moet je voor zorgen als je wilt dat je nieuwsbrief het goed doet?

Aandachtspunten bij nieuwsbrieven

Aandachtspunten bij nieuwsbrieven: lees hieronder het lijstje. Neem dit goed door en gebruik het alsjeblieft.


Ten eerste: aantal onderwerpen

Schrijf over één enkel onderwerp. Prop je nieuwsbrief niet vol, maar behandel één enkel onderwerp. Als je meer onderwerpen te behandelen hebt, behandel die onderwerpen dan in verschillende nieuwsbrieven.

Als je een goede reden hebt om dit niet te doen, zorg dan in ieder geval dat het – zonder dat je abonnee alles eerst moet lezen – duidelijk is wanneer je met een nieuw onderwerp begint: gebruik dividers.

Lees hier niet te gemakkelijk overheen, want één onderwerp is een belangrijk aandachtspunt bij nieuwsbrieven.


Ten tweede: kort en bondig

Houd je nieuwsbrief kort en bondig. Schrap en schrap nog een keer, ga hier mee door tot er geen overtollige tekst meer in je nieuwsbrief staat. Plaats voor geïnteresseerden uitgaande links naar de artikelen en pagina’s op je website of op andere websites.


Maar ook: belangrijkste eerst

Verwacht niet dat iedereen alles wat je schrijft gaat lezen en plaats daarom het belangrijkste bovenaan. Zo zorg je ervoor dat iemand die je nieuwsbrief wel opent maar nauwelijks leest, het belangrijkste toch meeneemt.


Kopjes en lijstjes

Gebruik kopjes en maak lijstjes, zodat mensen die je nieuwsbrief alleen scannen snel kunnen zien of er in de inhoud van je nieuwsbrief iets staat waar ze meer over willen lezen. Houd hier goed rekening mee want dat een nieuwsbrief gemakkelijk te lezen is, dat is een serieus aandachtspunt bij nieuwsbrieven.


Gebruik veel witregels

Bij de aandachtspunten voor nieuwsbrieven hoort ook wat je niet schrijft:

Gebruik veel witregels in je tekst, want door de combinatie van kopjes, lijstjes en witregels kunnen mensen je nieuwsbrief snel lezen. Plaats niet meer dan 4 aaneengesloten tekstregels. Leesbaarheid is een belangrijk aandachtspunt bij nieuwsbrieven.


Uitlijning

Gecentreerde tekst leest lastiger dan tekst waarbij de regels links beginnen. Laat alle tekst daarom liever links beginnen, dat schept rust in je nieuwsbrief. Hier zijn natuurlijk uitzonderingen op. Vraag eventueel feedback aan een proeflezer.


Logo of bedrijfsnaam

Dit is een lastig punt. Je leest bijna overal dat je je logo bovenaan moet zetten omdat mensen dan direct bij openen zien van wie de nieuwsbrief afkomstig is. Dat is een leuke theorie, maar helaas is het niet waar.

Mensen die je nieuwsbrief openen moeten eerst toestemming geven om de afbeeldingen te tonen. Ze zien je logo dus niet.

Daarom kan het beter zijn je bedrijfsnaam als tekst bovenaan te plaatsen. Ook mensen die geen toestemming hebben gegeven om de afbeeldingen te tonen zien ‘m dan direct. Je logo kun je dan in de voettekst plaatsen.


Hoeveel kleuren?

Dit is een belangrijk aandachtspunt bij nieuwsbrieven. Als je een nieuwsbrief in de preview ziet of als je voor verzending even naar de online versie kijkt, dan kan hij er prachtig uitzien met een knallende achtergrondkleur en een witte body.

Maar als ik diezelfde nieuwsbrief in mijn mailbox zie, dan valt hij zwaar tegen. Een nieuwsbrief met een kleur in de ruimte om de nieuwsbrief heen komt soms zo overdonderend binnen dat ik ‘m direct weer sluit.

Het is ook belangrijk je te realiseren dat je niet weet of je ontvangers misschien zelf een achtergrondafbeelding in hun mailbox gebruiken.

Daarnaast: gebruik weinig kleuren. Hoogstens 2 of 3. Je kunt hier een tool vinden om kleuren te kiezen die mooi bij elkaar passen.


Afbeeldingen

Een ander aandachtspunt bij nieuwsbrieven: afbeeldingen.

Stuur mooie afbeeldingen mee, maar zorg ervoor dat er niet teveel afbeeldingen in je nieuwsbrief staan, want afbeeldingen doen het goed, maar als je teveel afbeeldingen plaatst kunnen de spamfilters daarop reageren.

  • Verklein je afbeeldingen voor het uploaden. Je kunt hier lezen hoe je dit kunt doen en welke formaat gangbaar is op MailChimp.
  • En je kunt je afbeelding ook nog vooraf comprimeren. Dan zijn ze lichter en dat is gunstig.

Soms vragen mensen aan me of ze alle moeilijkheden met de opmaak van hun nieuwsbrief kunnen omzeilen door een enkele grote afbeelding te maken van de hele body van de nieuwsbrief. Dat kan wel makkelijk zijn, maar in de ogen van de servers stuur je dan alleen 1 afbeelding. Dat is een recept om in de spamfilters te komen. Streef naar een verhouding van minimaal 65% tekst en maximaal 35% afbeeldingen, dan liggen je kansen om de spamfilters niet te triggeren een stuk beter.


Aandachtspunten bij nieuwsbrieven: leesbaarheid

Zorg dat je nieuwsbrief leesbaar is, vraag niet van je lezers om er een vergrootglas bij te gebruiken:

  • voor langere nieuwsbrieven kun je een lettertype met een formaat van 14 px gebruiken
  • voor erg korte nieuwsbrieven (van een paar regels) kun je zelfs een lettertype van 16 px gebruiken.
goed idee

Gebruik niet teveel lettertypes door elkaar en houd ook bij het kiezen van je lettertypes rekening met je lezer. Op het Internet zijn de lettertypes Arial en Verdana het gemakkelijkst te lezen.

Denk er ook aan dat een nieuwsbrief niet altijd precies hetzelfde aankomt als dat je ‘m verstuurd hebt. Niet alle mailboxen hebben elk lettertype. En als een mailbox het lettertype niet heeft dat jij voor je nieuwsbrief hebt gebruikt, dan zet die mailbox de tekst van je nieuwsbrief om in een ander lettertype. Meestal wordt het dan Arial.


Call-to-action

Zorg dat je belangrijkste call-to-action het grootste is. Zorg voor een duidelijk opschrift zodat je lezers weten waar ze naartoe gaan.


Als je dit allemaal doet

Aandachtspunten nieuwsbrieven: als je dit allemaal doet dan moet het lukken!


Je kunt ook hulp krijgen bij het maken van je nieuwsbrief. Neem gewoon een individuele cursus MailChimp met vergadersoftware.

Als je MailerLite gebruik kan ik je ook een korte cursus bieden.

tip

Klantprofiel maken

wie is je klant

Weet wie je klant is en je weet ook waar je die klant kunt vinden.

En hoe je hem of haar kunt aantrekken.

GET CLIENTS NOW!™ is een handelsmerk van Wings for Business LLC, en wordt onder licentie gebruikt. www.getclientsnow.com


Aandachtspunten nieuwsbrieven was last modified: by

Lees ook: Kleine website populair maken

Aandachtspunten voor nieuwsbrieven: met dank aan Clker-Free-Vector-Images voor de aap in de uitgelichte afbeelding.

MailChimp Email Design Guide

Aandachtspunten nieuwsbrieven was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.