Aandachtspunten nieuwsbrieven

Aandachtspunten nieuwsbrieven: sommige nieuwsbrieven doen het veel beter dan andere nieuwsbrieven. Lees hier de aandachtspunten waardoor je nieuwsbrief het veel beter zal gaan doen.

De vraag is dus: waar moet je voor zorgen als je wilt dat je nieuwsbrief het goed doet?

Aandachtspunten nieuwsbrieven

Aandachtspunten nieuwsbrieven: lees hieronder het lijstje.

Onderwerp

Schrijf over één enkel onderwerp. Prop je nieuwsbrief niet vol, maar behandel één enkel onderwerp. Als je meer onderwerpen te behandelen hebt, behandel die onderwerpen dan in verschillende nieuwsbrieven.

Als je een goede reden hebt om dit niet te doen, zorg dan in ieder geval dat het – zonder dat je abonnee alles eerst moet lezen – duidelijk is wanneer je met een nieuw onderwerp begint: gebruik dividers.

Kort en bondig

Houd je nieuwsbrief kort en bondig. Schrap en schrap nog een keer, ga hier mee door tot er geen overtollige tekst meer in je nieuwsbrief staat. Plaats voor geïnteresseerden uitgaande links naar de artikelen en pagina’s op je website of op andere websites.

Belangrijkste eerst

Verwacht niet dat iedereen alles wat je schrijft gaat lezen en plaats daarom het belangrijkste bovenaan. Zo zorg je ervoor dat iemand die je nieuwsbrief wel opent maar nauwelijks leest, het belangrijkste toch meeneemt.

Kopjes en lijstjes

Gebruik kopjes en maak lijstjes, zodat mensen die je nieuwsbrief alleen scannen snel kunnen zien of er in de inhoud van je nieuwsbrief iets staat waar ze meer over willen lezen.

Witregels

Gebruik veel witregel in je tekst, want door de combinatie van kopjes, lijstjes en witregels kunnen mensen je nieuwsbrief snel lezen. Plaats niet meer dan 4 aaneengesloten tekstregels.

Uitlijning

Gecentreerde tekst leest lastiger dan tekst waarbij de regels links beginnen. Laat alle tekst daarom liever links beginnen, dat schept rust in je nieuwsbrief.

Logo of bedrijfsnaam

Zorg dat je logo of bedrijfsnaam bovenaan je nieuwsbrief staat, zodat mensen die je nieuwsbrief openen direct zien welk bedrijf de nieuwsbrief gestuurd heeft.

Of nog beter: zet je bedrijfsnaam als tekst bovenaan. Ook mensen die geen toestemming hebben gegeven om de afbeeldingen te tonen zien ‘m dan direct. Je logo kun je dan in de voettekst plaatsen.

Kleuren

Gebruik weinig kleuren. Hoogstens 2 of 3. Je kunt hier een tool vinden om kleuren te kiezen die mooi bij elkaar passen.

Afbeeldingen

Stuur mooie afbeeldingen mee, maar zorg ervoor dat er niet teveel afbeeldingen in je nieuwsbrief staan, want afbeeldingen doen het goed, maar als je teveel afbeeldingen plaatst kunnen de spamfilters daarop reageren.

Verklein je afbeeldingen voor het uploaden. Je kunt hier lezen hoe je dit kunt doen en welke formaat gangbaar is op MailChimp.

Leesbaarheid

Zorg dat je nieuwsbrief leesbaar is, vraag niet van je lezers om er een vergrootglas bij te gebruiken: voor langere nieuwsbrieven kun je een lettertype met een formaat van 14 px gebruiken, voor erg korte nieuwsbrieven (van een paar regels) kun je zelfs een lettertype van 16 px gebruiken.

Gebruik niet teveel lettertypes door elkaar en houd ook bij het kiezen van je lettertypes rekening met je lezer. Op het Internet zijn de lettertypes Arial en Verdana het gemakkelijkst te lezen.

Call-to-actions

Zorg dat je belangrijkste call-to-action het grootste is. Zorg voor een duidelijk opschrift zodat je lezers weten waar ze naartoe gaan.

Als je dit allemaal doet

Aandachtspunten nieuwsbrieven: als je dit allemaal doet

dan moet het lukken!

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Aandachtspunten nieuwsbrieven was last modified: by
Bronnen
Aandachtspunten nieuwsbrieven was last modified: by