Aandachtspunten nieuwsbrieven

Aandachtspunten nieuwsbrieven

Aandachtspunten nieuwsbrieven: sommige nieuwsbrieven doen het veel beter dan andere nieuwsbrieven. Lees hier de aandachtspunten waardoor je nieuwsbrief het veel beter zal gaan doen.

De vraag is dus: waar moet je voor zorgen als je wilt dat je nieuwsbrief het goed doet?

Aandachtspunten nieuwsbrieven
Aandachtspunten nieuwsbrieven

Aandachtspunten nieuwsbrieven

Aandachtspunten nieuwsbrieven: lees hieronder het lijstje.

Onderwerp

Schrijf over één enkel onderwerp. Prop je nieuwsbrief niet vol, maar behandel één enkel onderwerp. Als je meer onderwerpen te behandelen hebt, behandel die onderwerpen dan in verschillende nieuwsbrieven.

Als je een goede reden hebt om dit niet te doen, zorg dan in ieder geval dat het – zonder dat je abonnee alles eerst moet lezen – duidelijk is wanneer je met een nieuw onderwerp begint: gebruik dividers.


Aandachtspunten nieuwsbrieven

Kort en bondig

Houd je nieuwsbrief kort en bondig. Schrap en schrap nog een keer, ga hier mee door tot er geen overtollige tekst meer in je nieuwsbrief staat. Plaats voor geïnteresseerden uitgaande links naar de artikelen en pagina’s op je website of op andere websites.


Aandachtspunten nieuwsbrieven

Belangrijkste eerst

Verwacht niet dat iedereen alles wat je schrijft gaat lezen en plaats daarom het belangrijkste bovenaan. Zo zorg je ervoor dat iemand die je nieuwsbrief wel opent maar nauwelijks leest, het belangrijkste toch meeneemt.


Aandachtspunten nieuwsbrieven

Kopjes en lijstjes

Gebruik kopjes en maak lijstjes, zodat mensen die je nieuwsbrief alleen scannen snel kunnen zien of er in de inhoud van je nieuwsbrief iets staat waar ze meer over willen lezen.


Aandachtspunten nieuwsbrieven

Witregels

Gebruik veel witregel in je tekst, want door de combinatie van kopjes, lijstjes en witregels kunnen mensen je nieuwsbrief snel lezen. Plaats niet meer dan 4 aaneengesloten tekstregels.


Aandachtspunten nieuwsbrieven

Uitlijning

Gecentreerde tekst leest lastiger dan tekst waarbij de regels links beginnen. Laat alle tekst daarom liever links beginnen, dat schept rust in je nieuwsbrief.


Aandachtspunten nieuwsbrieven

Logo of bedrijfsnaam

Zorg dat je logo of bedrijfsnaam bovenaan je nieuwsbrief staat, zodat mensen die je nieuwsbrief openen direct zien welk bedrijf de nieuwsbrief gestuurd heeft.

Of nog beter: zet je bedrijfsnaam als tekst bovenaan. Ook mensen die geen toestemming hebben gegeven om de afbeeldingen te tonen zien ‘m dan direct. Je logo kun je dan in de voettekst plaatsen.


Aandachtspunten nieuwsbrieven

Kleuren

Gebruik weinig kleuren. Hoogstens 2 of 3. Je kunt hier een tool vinden om kleuren te kiezen die mooi bij elkaar passen.


Aandachtspunten nieuwsbrieven

Afbeeldingen

Stuur mooie afbeeldingen mee, maar zorg ervoor dat er niet teveel afbeeldingen in je nieuwsbrief staan, want afbeeldingen doen het goed, maar als je teveel afbeeldingen plaatst kunnen de spamfilters daarop reageren.

Verklein je afbeeldingen voor het uploaden. Je kunt hier lezen hoe je dit kunt doen en welke formaat gangbaar is op MailChimp.

En je kunt je afbeelding ook nog vooraf comprimeren. Dan zijn ze lichter en dat is gunstig.


Aandachtspunten nieuwsbrieven

Leesbaarheid

Zorg dat je nieuwsbrief leesbaar is, vraag niet van je lezers om er een vergrootglas bij te gebruiken: voor langere nieuwsbrieven kun je een lettertype met een formaat van 14 px gebruiken, voor erg korte nieuwsbrieven (van een paar regels) kun je zelfs een lettertype van 16 px gebruiken.

Gebruik niet teveel lettertypes door elkaar en houd ook bij het kiezen van je lettertypes rekening met je lezer. Op het Internet zijn de lettertypes Arial en Verdana het gemakkelijkst te lezen.

Denk er ook aan dat een nieuwsbrief niet altijd precies hetzelfde aankomt als dat je ‘m verstuurd hebt. Niet alle mailboxen hebben elk lettertype. En als een mailbox het lettertype niet heeft dat jij voor je nieuwsbrief hebt gebruikt, dan zet die mailbox de tekst van je nieuwsbrief om in een ander lettertype. Meestal wordt het dan Arial.


Aandachtspunten nieuwsbrieven

Call-to-actions

Zorg dat je belangrijkste call-to-action het grootste is. Zorg voor een duidelijk opschrift zodat je lezers weten waar ze naartoe gaan.


Als je dit allemaal doet

Aandachtspunten nieuwsbrieven: als je dit allemaal doet dan moet het lukken!


Je kunt ook hulp krijgen bij het maken van je nieuwsbrief. Neem gewoon een individuele korte cursus MailChimp met vergadersoftware.

En er staat ook een handleiding in het Nederlands over Mailchimp op deze website. Hier kun je deze handleiding Mailchimp vinden.

tip

Gratis checklist


Aandachtspunten nieuwsbrieven was last modified: by

MailChimp Email Design Guide

Aandachtspunten voor nieuwsbrieven: met dank aan Clker-Free-Vector-Images voor de aap in de uitgelichte afbeelding.

Aandachtspunten nieuwsbrieven was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.