Bijgewerkt op 29 november 2023
Je begint met gewoon je nieuwsbrief te maken zoals je dat altijd doet. Het maakt niet uit of je de drag & drop editor gebruikt of dat je kiest voor de inline editor want dat dit kan met allebei.
Onder een button of onder een tekstlink zet je je volledige telefoonnummer, inclusief de code van het land:
tel:+3172123456
Als je een button kiest in Mailchimp, kies dan de optie: “Web address”. Zet een duidelijk opschrift op de button en mensen die je nieuwsbrief mobiel lezen kunnen je rechtstreeks vanuit je nieuwsbrief bellen.
Verzendtijd bij een aanklikbaar telefoonnummer in Mailchimp
Voor je dit doet moet je wel even nadenken, want je prospect heeft er niets aan als je een gemakkelijk te bellen telefoonnummer in je nieuwsbrief zet terwijl jij aan jouw kant de telefoon uit hebt gezet omdat het nacht is en je in bed ligt.
Tijdsinstellingen
Controleer daarom voor je gaat verzenden de tijdsinstellingen in je account zodat je account op de juiste tijdzone staat. Dit is vooral belangrijk als je de nieuwsbrief niet direct verzendt maar ‘m een planning geeft voor een specifieke datum en een specifieke tijd. Hierdoor voorkom je dat je middenin de nacht gaat versturen.
Time warp
En als je audience bestaat uit een internationaal gezelschap en je wilt een aanklikbaar telefoonnummer in je nieuwsbrief zetten, gebruik dan geen time warp bij verzending.
Want als je time warp gebruikt bij verzending en je verstuurt je nieuwsbrief bijvoorbeeld om 9 uur ‘s morgens, dan komt hij in iedere andere tijdzone ook om 9 uur ‘s morgens aan. Maar dat is dan voor jou een heel andere tijd en misschien een tijd waarop jij niet beschikbaar bent.
Of tref een regeling en zorg dat het nummer dat je in je nieuwsbrief zet bemand is tot een flinke tijd nadat je prospects je nieuwsbrief ontvangen hebben.
Verzendtijd optimalisatie
Als je een nieuwsbrief met een aanklikbaar telefoonnummer stuurt naar een internationaal gezelschap en niet kunt zorgen dat de telefoon tot een flinke tijd na verzending bemand is, dan is het een goed idee om Mailchimp de verzendtijd te laten optimaliseren.
Mailchimp kijkt dan wanneer het meest geëngageerde deel van je lezers de nieuwsbrief naar alle waarschijnlijkheid zal openen en geeft je op basis hiervan een advies voor de gunstigste verzendtijd. Dat is altijd gunstig en je mag dan een hoge open rate verwachten. Dan hoef je niet voor niets beschikbaar te zijn voor de telefoontjes die je mag verwachten.
Een aanklikbaar telefoonnummer in Mailchimp is zonder meer goed voor sales, maar bereid het voor een zorg dat je een flinke tijd na verzending van je nieuwsbrief ook echt aanwezig bent.