Bijgewerkt op 26 september 2023
Aansluiten bij interesses van je lezers
Als je probeert een interessante nieuwbrief te maken dan zou je aan moeten sluiten bij de interesses van je lezers. Veel mensen proberen dit wel, maar toch doen ze iets waardoor het niet lukt. En dat weten ze zelf vaak niet. Daar ga ik nu over vertellen.
Aansluiten bij de interesses van je lezers
E-mailmarketing is online marketing en online marketing heeft heel eigen problemen. Je bent eigenlijk in gesprek met iemand, maar je weet niet precies wanneer en je weet ook niet met wie. Je ziet die persoon niet, je weet niet wat die persoon denkt en je hoort z’n antwoorden niet.
En daarom lijkt het alsof het heel lastig is om aan te sluiten bij de interesses van je lezers. En dus doe je gewoon je best. En dan ontdek je dat er iets niet werkt.
Waarom het niet werkt
Als je niet weet waar je lezers precies in geïnteresseerd zijn, dan zou je de neiging kunnen hebben om in dezelfde nieuwsbrief meerdere onderwerpen te bespreken. Want dan zit er voor iedereen wel iets tussen.
Dat heb je leuk bedacht en het is ook waar: als je 4 verschillende onderwerpen bespreekt, dan ben je met een schot hagel aan het schieten en dan is het niet uitgesloten dat je met 1 van je onderwerpen raak schiet.
Maar wat je je echt moet realiseren is dat als je raak schiet met 1 onderwerp, dat je dan mis schiet met 3 onderwerpen. Ofwel 75% van je nieuwsbrief is niet interessant voor die persoon.
En als 75% van je nieuwsbrief niet interessant voor iemand is, dan moet dat ene artikel dat wel interessant is niet gewoon interessant zijn, maar geweldig interessant. En als dat niet zo is vertelt niemand je dat. Je merkt dat zelf pas op langere termijn: je open rate gaat naar beneden.
En als je kijkt vanuit klantperspectief dan is dat natuurlijk ook logisch. Want een nieuwsbrief die voor 75% niet interessant is, die heeft natuurlijk geen prioriteit. Ook niet als er 1 artikel in staat dat wel interessant is voor je lezer. Want dat ene artikel heb je toevallig niet in je titel genoemd. Dus dat weet je lezer helemaal niet.
Open rate en click rate
Als je net begint met e-mailmarketing dan is het vreselijk moeilijk om aan te sluiten bij interesses omdat je nog geen informatie hebt. Die kun je wel krijgen, maar dan moet je heel veel vragen stellen en als je heel veel vragen stelt dan krijg je geen inschrijvingen. Dat helpt dus niet echt.
Maar als je al een tijdje aan het mailen bent, dan heb je al heel veel informatie, maar je denkt er niet aan.
Je hebt informatie want mensen openen en klikken. Maar daar doe je waarschijnlijk niets mee. Vaak zie ik dat gebeuren: je kijkt naar de statistieken en je ziet dat de open rate best goed is. En meer doe je niet. Maar dat is ijdelheid, je zou natuurlijk moeten kijken wie er geklikt hebben. Want die mensen zijn geïnteresseerd in dat specifieke onderwerp. En dat is veel belangrijker dan dat je open rate hoog is.
Beginnen met aan te sluiten bij de interesses van je lezers
Als je wilt beginnen met aan te sluiten bij de interesses van je lezers, deel dan je het onderwerp waar je over schrijft in in subonderwerpen. Daarna stuur je een nieuwsbrief die uitsluitend over 1 subonderwerp gaat. En in die nieuwsbrief zet je een “lees meer” link.
En als je dan ziet dat mensen op die link klikken, dan heb je informatie. Want dan weet je dat je geschreven hebt over een onderwerp dat interessant is voor die groep mensen. Dus dat leg je vast om later te gaan gebruiken. Maar eerst doe je dit nog een paar keer.
Daarna heb je groepjes mensen die in specifieke onderwerpen geïnteresseerd zijn. En die ga je mailen over die onderwerpen. En je gaat ze niet meer mailen over onderwerpen waar ze niets mee hebben.
Dit is een eenvoudige manier om interesses vast te leggen zodat je kunt aansluiten bij de interesses van je lezers. In het begin gebruik je deze informatie om mensen uit te sluiten voor wie een onderwerp duidelijk niet interessant is. En later kun je het gebruiken om heel gericht te mailen.
En dan ben je heel iets anders aan het doen dan een nieuwsbrief met gevarieerde inhoud te versturen die voor 75% niet interessant is.