AB testen met Mailchimp

AB testen met Mailchimp was vroeger niet zo simpel, maar tegenwoordig is dat heel gemakkelijk. Bij Mailchimp kun je een AB test uitvoeren op 4 testpunten:

Wat gebeurt er bij AB testen

Bij een AB testen voer je letterlijk een test uit:

  • je stuurt een percentage van je nieuwsbrieven naar groep A
  • en je stuur een percentage van je nieuwsbrieven naar groep B
  • daarna kijkt Mailchimp welk deel van je nieuwsbrieven het beste gepresteerd heeft
  • en die nieuwsbrief stuurt hij naar de rest van je abonnees

In alle gevallen moet je rekening mee houden dat je mailinglijst groot genoeg moet zijn voor een AB test. Als je lijst niet groot genoeg is, dan kun je die test wel uitvoeren, maar dan krijg je onbetrouwbare resultaten.

Onbetrouwbare resultaten kunnen als gevolg hebben dat je niet de winnende nieuwsbrief naar de rest van je abonnees stuurt, maar de verliezende nieuwsbrief! Dat wil je natuurlijk niet.

Je mailinglijst moet dus groot genoeg zijn: minimaal 5000 abonnees per combinatie. Als je niet zoveel abonnees hebt, lees dan eerst artikel Splitrun kleine mailinglijst.

Splitrun uitvoeren

Als je net een gratis Mailchimp account hebt kun je nog geen tests uitvoeren. Wacht dan rustig af tot Mailchimp je laat weten dat je een splitrun kunt doen. Als je hier niet op wachten wilt kun je credits kopen of een maandabonnement nemen. En dan kan het wel.


AB testen met titels:testen op onderwerpregel

De titel of onderwerpregel is de regel die mensen zien in hun mailbox. Ze hebben de nieuwsbrief dan nog niet geopend. Als je gaat testen met verschillende titels dan ga je proberen de open rate van je nieuwsbrief omhoog te krijgen.

In dat geval verstuur je 10% van je nieuwsbrieven met titel A en 10% van je nieuwsbrieven met titel B.

Daarna wacht je minimaal 4 uur, dan kiest MailChimp welke versie van je nieuwsbrief het beste gepresteerd heeft en die versie gaat naar de resterende 80% van je lezers.

Als je mailinglijst groot genoeg is,  is dit een goede manier om de open rate zo hoog mogelijk te krijgen. Als je minder dan 5000 abonnees hebt per titel, dan is je mailinglijst niet groot genoeg om het op deze manier te doen. Lees dan het artikel Splitrun kleine mailinglijst.

AB test met titels uitvoeren

Je moet beginnen met de juiste campaign te kiezen. Daarna ga je in de onderste menubalk naar A/B Split. Op deze pagina kun je de splitrun instellen.

Splitrun titel

Omdat je een splitrun titel wilt gaan doen (je wilt de titels gaan testen) vink je aan: Subject lines.

ab test met titel

De titel heeft een rechtstreekse relatie met de open rate, daarom stel je in dat de winnaar gekozen moet worden By open rate.

Daarna verstuur je je nieuwsbrief. Inplannen kan ook.

Na verzending eerste deel

Na de verzending van het eerste deel van je nieuwsbrieven kiest MailChimp welke titel de winnaar is.

Voordelen

Als je mailinglijst groot genoeg is (groot genoeg om te testen met 2 groepen van 5000 abonnees) dan heb je beslist voordeel van een splitrun met titels, want dan weet je zeker dat het grootste deel van je nieuwsbrieven verstuurd wordt met de populairste titel.

Als je mailinglijst te klein is

Is je mailinglijst te klein (minder dan 5000 abonnees per groep) dan stel je in dat je iedere titel naar 50% van je abonnees stuurt en de resultaten zet in een spreadsheet om van te leren.


AB testen met afzenders

Een andere mogelijkheid: test op de naam van de afzender.

  • Als je een klein bedrijf hebt kun je als afzender je bedrijfsnaam neerzetten, of je eigen naam.
  • Als je een groot bedrijf hebt met meerdere medewerkers, dan kun je variëren met de namen van je medewerkers.

En zo zijn er nog meer varianten te bedenken. Denk bijvoorbeeld aan een man of een vrouw als afzender.


AB testen met content

2 nieuwsbrieven met in iedere nieuwsbrief andere content. Hierbij ga je testen welke inhoud je het meeste oplevert. Je kunt dan bijvoorbeeld je design testen en kijken wat er belangrijk is aan een design en wat niet.

Een AB test met content uitvoeren was vroeger een lastige klus, want je moest hiervoor delen van de content coderen. Maar nu is het een fluitje van een cent:

  • kies voor een campagne AB-test
  • kies voor content
  • en maak je nieuwsbrieven

Je kunt een korte beschrijving toevoegen zodat je ze achteraf nog van elkaar kunt onderscheiden.

Selectie

Je kunt zelf aangeven waar je de winnaar op wilt selecteren:

  • click rate
  • open rate
  • op omzet (hiervoor heb je koppelingen met je webshop nodig)
  • handmatige selectie

Het is niet voor de hand liggend om de winnaar van een AB test met content te selecteren op open rate, want je lezers zien de content pas na het openen. Uitzondering: als je verschillende preheaders plaatst, want sommige van je lezers zien de preheader wel voor ze openen.

  • Een AB test met content voer je bijvoorbeeld uit als je de click rate van je nieuwsbrieven wilt verhogen.

Verschillende nieuwsbrieven

Als je twee of drie totaal verschillende nieuwsbrieven maakt, dan weet je daarna wel welke nieuwsbrief het het beste gedaan heeft, maar je weet niet waarom. En als je niet weet waarom, dan kun je er niet van leren.

AB testen geeft je de mogelijkheid om vooruit te gaan met je marketing door van de dingen die je test te leren. Dit geldt voor een AB test met titels, maar dit geldt ook voor een AB test met content.

Klein verschil

Je leert het meeste van een AB test als je alles hetzelfde maakt op één verschil na. Alleen dán weet je zeker dat het eventuele verschil in resultaat veroorzaakt wordt door dit ene AB verschil.

Zodra je meer verschillen maakt weet je dat niet meer. Je hebt dan gewoon verschillende resultaten zonder de reden te weten. En omdat je de reden niet weet kun er niet van leren. Zo kun je niet echt vooruit gaan.


AB testen met verzendtijd:verschillende verzendtijden

Je kunt ook AB testen met verzendtijd. Een AB test met verzendtijd voer je altijd uit met 100% van je abonnees. 50% krijgt de ene verzendtijd en 50% krijgt de andere verzendtijd.

ab testen met verzendtijd

De verzendtijd is belangrijk voor de open rate. Als jouw e-mail de mailbox binnenkomt op het moment dat je abonnees aan het lezen zijn, dan zal je open rate veel hoger zijn dan wanneer je e-mail op een heel andere tijd ontvangen wordt.

Je bent niet de enige die een e-mail stuurt. Jouw e-mails concurreren om de aandacht van je abonnee met alle andere e-mails die je abonnee ontvangt. En hoe meer e-mails je abonnee ontvangt  na jouw e-mail, hoe meer je e-mail naar de diepten van de mailbox zakt. Om daar misschien vergeten te worden.

Het is daarom zinvol om uit vinden hoe laat het grootste deel van je abonnees aan het lezen is en je in te spannen om juist op die tijd je e-mail te versturen.


Wanneer AB testen

Ab testen heeft alleen zin

  • als je weet wat je test
  • en als je testgroep groot genoeg is

Voor een zinvolle AB test is het nodig dat je meer dan 10.000 abonnees hebt, zodat je 5000 nieuwsbrieven naar groep A en 5000 nieuwsbrieven naar groep B kunt sturen. Als je dit aantal abonnees niet hebt, dan kun je alleen een AB test uitvoeren met als doel informatie te verzamelen.

Succes met e-mailmarketing

Succes met e-mailmarketing is een zaak van eindeloos testen, uitproberen en leren van de resultaten. En daardoor gaat je nieuwsbrief geleidelijk aan steeds beter presteren. Er is wel eens iemand geweest me vroeg om een kant-en-klare strategie voor haar bedrijf. Een strategie die gewoon zou werken.

Er zijn natuurlijk wel strategieen en er zijn ook best practices. Maar wat voor jouw bedrijf werkt kan heel anders zijn dan dat wat voor een ander bedrijf werkt. Daarom kan ik niet zomaar een strategie aanreiken met de garantie dat die werkt. Zoiets bestaat gewoon niet.

Ik kan je wel in een korte cursus op maat helpen op te helderen waarom jouw e-mailmarketing niets voor je doet. Dan gaan we het hebben over de best practices in het algemeen en hoe je die best practices in jouw situatie kunt toepassen. Maar daarna moet je toch echt zelf gaan testen.

Een AB test content kan daar goed bij helpen. Maar let op: in iedere groep moet je minimaal 5000 abonnees hebben.

E-mailmarketing lijkt heel makkelijk, maar als je wilt dat het je iets oplevert zul je veel moeten testen.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

AB testen met Mailchimp was last modified: by
AB testen met Mailchimp was last modified: by