AB-test MailerLIte

AB-testen met MailerLite e-mails

Geschatte leestijd: 3 minuten

AB-testen met MailerLite e-mails

Voor een AB-test met MailerLite heb je de betaalde versie nodig en dan kun je testen op 3 punten:

  • onderwerpregel
  • naam van de afzender
  • en inhoud.

Je vindt de AB-test onder de oranje knop: Create campaign. En dan kies je waar je op wilt gaan testen.

AB-test onderwerpregel of afzender

Bij een AB-test met de onderwerpregel of met de naam van de afzender krijg je 2 vakjes om dit in te vullen. Vervolgens kies je naar welke abonnees je de AB-test gaat sturen en je stelt in hoeveel procent versie A en hoeveel procent versie B moet krijgen. Dat percentage stel je met behulp van het schuifje.

Je kiest hoe de winnaar gekozen moet worden: op basis van het aantal opens of op basis van het aantal clicks en hoe lang de test moet duren voor er een winnaar gekozen mag worden.

ab testen mailerlite

E-mails AB-testen op inhoud

Als je de inhoud wilt testen begin je met de eerste nieuwsbrief te maken. Daarna mag je kiezen of je de 2e nieuwsbrief wilt maken van een kopie van de eerste of dat je helemaal opnieuw wilt beginnen.

Looptijd te kort

Neem looptijd van je AB-test vooral niet te kort, want als je looptijd te kort is krijg je onbetrouwbare resultaten met als gevolg dat het kan gebeuren dat je verliezende e-mail als winnaar verzonden wordt. Kijk even naar de afbeelding hieronder, daar gebeurt zoiets.

ab test groepen te klein

In de afbeelding hierboven zie je dat er getest is op onderwerp en dat versie B geselecteerd is als winnaar. Terwijl versie A door 20,41% geopend is en versie B door 14,14%.

Dit is tijdens de test natuurlijk anders geweest, toen was versie B het meeste geopend. Als de test langer had geduurd, zou het duidelijk geworden zijn dat versie B de verliezer is. Neem daarom je testtijd erg lang. Hoe minder adressen je hebt, hoe langer die deze tijd moet nemen.

mailerlite hulp

Hoe groot moet je lijst zijn?

Voor een echt betrouwbare AB-test heb je voor iedere testgroep rond 5000 abonnees nodig, maar zoveel abonnees heeft een klein bedrijf maar zelden.

Als je hier liever geen risico mee neemt en bang bent dat het grootste deel van je abonnees de verliezende titel krijgt doordat je test onbetrouwbaar is, kies dan voor het alternatief.

Alternatief MailerLite AB-test met e-mails

Het alternatief is de auto-resend campagne van MailerLite. Daarmee stuur je titel A naar iedereen op je lijst. En titel B is een herkansing, die stuur je naar iedereen die titel A niet geopend heeft. Als je een kleine lijst hebt is dat veel veiliger.

Tot zover de AB-testmogelijkheden voor MailerLite e-mails. Daarnaast heb je ook nog de mogelijkheid om landingspagina’s AB te testen.

Ik ben een erkende MailerLite specialist. Als je hulp zoekt, ga dan naar de pagina MailerLite expert.

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert, MailerLite expert, SEO

Gepubliceerd op: 4-11-2021
Voor het laatst bijgewerkt op: 9-11-2021

Categorieën en tags bij dit bericht