Geschatte leestijd: 4 minutes
AB-testen met MailerLite e-mails
Voor een AB-test met MailerLite heb je de betaalde versie nodig en dan kun je testen op 3 punten:
- onderwerpregel
- naam van de afzender
- en inhoud.
Je vindt de AB-test onder de oranje knop: Create campaign. En dan kies je waar je op wilt gaan testen.
AB-testen met MailerLite e-mails
Testen op onderwerpregel, afzender of inhoud
Bij een AB-test met de onderwerpregel of met de naam van de afzender krijg je 2 vakjes om dit in te vullen. Vervolgens kies je naar welke abonnees je de AB-test gaat sturen en je stelt in hoeveel procent versie A en hoeveel procent versie B moet krijgen. Dat percentage stel je met behulp van het schuifje.
Je kiest hoe de winnaar gekozen moet worden: op basis van het aantal opens of op basis van het aantal clicks en hoe lang de test moet duren voor er een winnaar gekozen mag worden.

Als je de inhoud wilt testen begin je met de eerste nieuwsbrief te maken. Daarna mag je kiezen of je de 2e nieuwsbrief wilt maken van een kopie van de eerste of dat je helemaal opnieuw wilt beginnen.
AB-testen met MailerLite e-mails
Neem de looptijd niet te kort
Neem looptijd van je AB-test vooral niet te kort, want als je looptijd te kort is krijg je onbetrouwbare resultaten met als gevolg dat het kan gebeuren dat je verliezende e-mail als winnaar verzonden wordt. Kijk even naar de afbeelding hieronder, daar gebeurt zoiets.

In de afbeelding hierboven zie je dat er getest is op onderwerp en dat versie B geselecteerd is als winnaar. Terwijl versie A door 20,41% geopend is en versie B door 14,14%.
Dit is tijdens de test natuurlijk anders geweest, toen was versie B het meeste geopend. Als de test langer had geduurd, zou het duidelijk geworden zijn dat versie B de verliezer is. Neem daarom je testtijd erg lang. Hoe minder adressen je hebt, hoe langer die deze tijd moet nemen.
AB-testen met MailerLite e-mails
Hoe groot moet je lijst zijn?
Voor een echt betrouwbare AB-test heb je voor iedere testgroep rond 5000 abonnees nodig, maar zoveel abonnees heeft een klein bedrijf maar zelden.
Als je hier liever geen risico mee neemt en bang bent dat het grootste deel van je abonnees de verliezende titel krijgt doordat je test onbetrouwbaar is, kies dan voor het alternatief.

In no time een funnel gebouwd
Judith heeft mij op een fantastische wijze geholpen met het maken van mijn eerste echte funnel.Judith weet precies waar ze het over heeft en heeft mij op een zeer plezierige wijze geholpen met haar kennis en kunde. Ik kon ook altijd bij haar terecht met mijn vragen. Kortom Judith is the go to person als …
AB-testen met MailerLite e-mails
Alternatief
Het alternatief is de auto-resend campagne van MailerLite. Daarmee stuur je titel A naar iedereen op je lijst. En titel B is een herkansing, die stuur je naar iedereen die titel A niet geopend heeft. Als je een kleine lijst hebt is dat veel veiliger.
Tot zover de AB-testmogelijkheden voor MailerLite e-mails. Daarnaast heb je ook nog de mogelijkheid om landingspagina’s AB te testen.
Ik ben een erkende MailerLite specialist. Als je hulp zoekt, ga dan naar de pagina MailerLite expert.