Abonnee teller

Abonnee teller

Een abonnee teller op je website of in je nieuwsbrief kan een aantrekkende werking hebben. Een teller kan zorgen voor nog meer abonnees.  Een abonnee teller op je website of in je nieuwsbrief geeft sociale bewijskracht met bewijs.

Als veel mensen iets kopen, dan hebben andere mensen de neiging dit ook te gaan kopen omdat ze dan denken dat het goed is: sociale bewijskracht. Daarom plaatsen webshops reviews bij hun producten, want als er veel positieve reviews zijn loopt de verkoop van die producten beter.

sociale bewijskracht met bewijs

Sociale bewijzen krijgen kracht doordat je de bewijzen toont.

MailChimp abonnee teller

In het verleden was MailChimp erg behulpzaam bij het leveren van dit noodzakelijke bewijs: MailChimp chiclets.

Dat was een klein stukje code dat je kon kopiëren en dat je in een widget op je website kon plakken. Helaas: sinds juni 2013 biedt MailChimp dit dingetje niet meer.

Abonnee teller op je website

Er was ook een WordPress plugin, Mailchimp Subscriber Chiclet voor WordPress. Je kon ‘m in verschillende kleuren op je website plaatsen. Maar die is ook weg.

Sociale bewijskracht in je nieuwsbrief

MailChimp levert nog steeds een merge tag waarmee je in je nieuwsbrief kunt laten zien hoeveel abonnees je hebt. Als je deze merge tag in je nieuwsbrief plaatst in de buurt van de afmeldlink dan kun je hier misschien een afmelding mee voorkomen.

En je kunt die merge tag op een Mailchimp landingspagina zetten om te vertellen hoeveel mensen zich al op jouw nieuwsbrief hebben geabonneerd. Dat kan een aantrekkende werking hebben.

Ook hiervoor geldt dat het aantal abonnees van een enkele mailinglijst getoond wordt. In deze situatie wordt de informatie getoond van de mailinglijst waar je je nieuwsbrief naartoe stuurt.

Maar daar hoef je geen last van te hebben, want het is sowieso een goed idee om alle adressen op één lijst te zetten. Hierdoor voorkom je dubbele adressen op je lijst en je weet dan zeker dat je afmeldingen goed verwerkt.

Vormgeving abonnee teller

Er waren verschillende mogelijkheden om deze abonnee teller vorm te geven in je nieuwsbrief. Maar op dit moment is dat niet zo.

Je kunt het aantal abonnees alleen als tekst neerzetten. Hoe je dit doet staat hieronder.

Abonnee teller tekst

De merge tag van de tekstlink is:

 *|LIST:SUBSCRIBERS|*

Zet deze merge tag in je nieuwsbrief of op je landingspagina en je bent klaar.

Ik weet het, het aanbod voor een abonnee teller is mager geworden. Maar als je wilt tonen hoeveel abonnees je hebt, dan kan dat nog steeds.

Je kunt de merge tag van de abonnee teller hier downloaden.

Als de merge tags niet werken

Als je bij een test ontdekt dat de merge tags niet werken, dan is de oorzaak waarschijnlijk één van deze twee zaken:

  • je werkt in een template
  • of je hebt de nieuwsbrief nog niet aan een mailinglijst gekoppeld

Merge tags halen informatie op die bij een mailinglijst hoort, zoals bijvoorbeeld de voornaam van je abonnee. Zolang je een nieuwsbrief nog niet aan een mailinglijst gekoppeld hebt, kunnen ze daarom niet werken.

Abonnee teller was last modified: by

Wanneer genoeg abonnees voor een abonnee teller?

Nu wil je natuurlijk weten wanneer je genoeg abonnees hebt om een abonnee teller te kunnen gaan gebruiken. Wanneer krijgt het aantal abonnees aantrekkende kracht?

In het algemeen kun ze zeggen dat dit dingetje beter niet kunt plaatsen als je een mailinglijst hebt waarop minder dan 500 adressen staan. Als je het moeilijk vindt dit aantal te bereiken, mik dan niet alleen op het vergroten van het aantal inschrijvingen, maar ook op het verkleinen van het aantal afmeldingen.

Privacy

Als je dit wilt gaan gebruiken, houd er dan wel rekening mee dat fluctuaties in het aantal abonnees op je mailinglijst voor iedereen te volgen zijn. Dus als je op je privacy gesteld bent kun je het beter niet doen.

Mailchimp heeft heel veel mogelijkheden die je geweldig kunt inzetten als je weet hoe dat moet. Hier kun je meer over lezen in de handleiding Mailchimp.

Lees direct verder: Mailchimp social profiles

Abonnee teller was last modified: by

Hier kun je meer lezen over merge tags

Abonnee teller: met dank aan Clker-Free-Vector-Images voor de uitgelichte afbeelding.

Abonnee teller was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.