Abonnee teller

Een abonnee teller op je website of in je nieuwsbrief kan een aantrekkende werking hebben. Een teller kan zorgen voor nog meer abonnees.  Een abonnee teller op je website of in je nieuwsbrief geeft sociale bewijskracht met bewijs.

Als veel mensen iets kopen, dan hebben andere mensen de neiging dit ook te gaan kopen omdat ze dan denken dat het goed is: sociale bewijskracht. Daarom plaatsen webshops reviews bij hun producten, want als er veel positieve reviews zijn loopt de verkoop van die producten beter.

Dit kun jij ook doen. Je kunt bij het inschrijfformulier van je nieuwsbrief melden hoeveel mensen zich al eerder hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief. En als dat veel mensen zijn, dan heeft dit een aantrekkende werking omdat de bezoekers van je website dan denken dat je nieuwsbrief goed is.

Je kunt natuurlijk ook zomaar een getal roepen, maar dat hoeven je bezoekers je niet te geloven. Het is beter een bewijs te leveren zodat je bezoeker je wel móéten geloven.

sociale bewijskracht met bewijs


Sociale bewijzen krijgen kracht doordat je de bewijzen toont


MailChimp abonnee teller

In het verleden was MailChimp erg behulpzaam bij het leveren van dit noodzakelijke bewijs: MailChimp chiclets.

Dat was een klein stukje code dat je kon kopiëren en dat je in een widget op je website kon plakken. Helaas: sinds juni 2013 biedt MailChimp dit dingetje niet meer.

Abonnee teller op je website

Maar geen nood: als je een WordPress website hebt kan het toch. Er is een WordPress plugin die hetzelfde doet. Dat is Mailchimp Subscriber Chiclet voor WordPress. Je kunt ‘m in verschillende kleuren op je website plaatsen.

Als je veel abonnees hebt en graag nog meer abonnees wilt hebben, dan kun je deze plugin installeren en gebruik maken van de aantrekkende werking van sociale bewijskracht.

Als je meerdere lijsten gebruikt moet je er wel rekening mee houden dat er informatie wordt opgehaald uit één enkele mailinglijst: de mailinglijst die jij hiervoor kiest. Er wordt geen informatie opgehaald uit je totale account. Het aantal abonnees dat getoond wordt is daarom het aantal abonnees dat je op één mailinglijst hebt staan.

Je kunt natuurlijk wel meerdere chiclets neerzetten die je elk aan een andere lijst koppelt zodat je per lijst laat zien hoeveel abonnees er ingeschreven staan.

Beter is het om je lijsten samen te voegen tot een enkele grote lijst.

Sociale bewijskracht in je nieuwsbrief

MailChimp levert wel nog steeds een merge tag waarmee je in je nieuwsbrief kunt laten zien hoeveel abonnees je hebt. Als je deze merge tag in je nieuwsbrief plaatst in de buurt van de afmeldlink dan kun je hier misschien een afmelding mee voorkomen.

Ook hiervoor geldt dat het aantal abonnees van een enkele mailinglijst getoond wordt. In deze situatie wordt de informatie getoond van de mailinglijst waar je je nieuwsbrief naartoe stuurt.

Vormgeving abonnee teller

Er waren verschillende mogelijkheden om deze abonnee teller vorm te geven in je nieuwsbrief. Maar op dit moment is dat niet zo.

Je kunt het aantal abonnees alleen als tekst neerzetten. Hoe je dit doet staat hieronder.

Abonnee teller tekst

De merge tag van de tekstlink is:

 *|LIST:SUBSCRIBERS|*

Zet deze merge tag in je nieuwsbrief en je bent klaar.

Je kunt de merge tag van de abonnee teller hier downloaden.

Als de merge tags niet werken

Als je bij een test ontdekt dat de merge tags niet werken, dan is de oorzaak waarschijnlijk één van deze twee zaken:

  • je werkt in een template
  • of je hebt de nieuwsbrief nog niet aan een mailinglijst gekoppeld

Merge tags halen informatie op die bij een mailinglijst hoort, zoals bijvoorbeeld de voornaam van je abonnee. Zolang je een nieuwsbrief nog niet aan een mailinglijst gekoppeld hebt, kunnen ze daarom niet werken.

Wanneer genoeg abonnees voor een abonnee teller

Nu wil je natuurlijk weten wanneer je genoeg abonnees hebt om een abonnee teller te kunnen gaan gebruiken. Wanneer krijgt het aantal abonnees aantrekkende kracht?

In het algemeen kun ze zeggen dat dit dingetje beter niet kunt plaatsen als je een mailinglijst hebt waarop minder dan 500 adressen staan. Als je het moeilijk vindt dit aantal te bereiken, mik dan niet alleen op het vergroten van het aantal inschrijvingen, maar ook op het verkleinen van het aantal afmeldingen.

Privacy

Als je dit wilt gaan gebruiken, houd er dan wel rekening mee dat fluctuaties in het aantal abonnees op je mailinglijst voor iedereen te volgen zijn. Dus als je op je privacy gesteld bent kun je het beter niet doen.

Handleiding Mailchimp

Mailchimp heeft heel veel mogelijkheden die je geweldig kunt inzetten als je weet hoe dat moet. Hier kun je meer over lezen in de handleiding Mailchimp.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

Abonnee teller was last modified: by

Abonnee teller: met dank aan Clker-Free-Vector-Images voor de uitgelichte afbeelding.

Abonnee teller was last modified: by