Home » Blog » E-mailmarketing » E-mailstrategie » Abonnees selecteren of afmeldingen organiseren
afmeldingen organiseren en abonnees selecteren

Abonnees selecteren of afmeldingen organiseren

Geschatte leestijd: 6 minuten

Afmeldingen organiseren

Afmeldingen organiseren doe je om je lijst op te schonen. Inbound marketing heeft als consequentie dat je veel kennis gratis weggeeft. En daar komen mensen op af en vaak bevalt het ze zo goed dat ze nooit meer weggaan.

Maar ze worden ook nooit klant. Ze willen geen relatie met je opbouwen, ze willen alleen gratis tips. Dat is begrijpelijk, maar ondertussen: hoe groter je lijst hoe meer je daarvoor betaalt. Mensen die uitsluitend op je lijst staan om zoveel mogelijk gratis kennis te verzamelen kosten je dus geld.

Maar die mensen kun je nergens aan herkennen. Ze zijn er gewoon, ze ontvangen je nieuwsbrief en die lezen ze vaak ook intensief. Ze lijken dus de ideale abonnees.

Vrijwillige afmeldingen organiseren

Je kunt mensen die alleen op je lijst staan voor gratis tips en die nooit iets van je gaan kopen zover krijgen dat ze zich vrijwillig afmelden en dat is goed voor de gezondheid van je bedrijf.

Gewoonlijk stuur je altijd waarde in je e-mails: je zorgt dat je lezers beslist iets aan e-mails hebben, ook als ze op dit moment niet willen kopen. Daar zorg je voor omdat die waarde ervoor zorgt dat ze geïnteresseerd blijven en je e-mails blijven openen.

Maar eigenlijk wil je iets anders met je mailinglijst. Eigenlijk wil je dat daar mensen op staan die het in zich hebben om klant te worden. Mensen die absoluut nooit klant willen worden mogen zich wel afmelden …

Om een mailinglijst te creëren die bestaat uit mensen die zowel geïnteresseerd zijn in je tips als mogelijke kopers zijn, moet je nog iets doen.

Je moet eens in de zoveel tijd een e-mail sturen met een keihard commercieel aanbod en verder niets. Geen verdere waarde toevoegen.

Gewoon eens in de zoveel tijd stuur je een commercieel aanbod. Meer hoef je niet te doen.

Abonnees selecteren en afmeldingen organiseren

  • Mensen die geïnteresseerd zijn in je tips en die ook van plan zijn om eventueel ooit iets van je te kopen accepteren dat je gewoon een commercieel aanbod stuurt en verder niets. Dat accepteren ze want het zit in hun hoofd dat het normaal is dat je iets verkoopt. Ze verwachten dit en ze staan hier niet afwijzend tegenover.
  • Maar mensen die uitsluitend geïnteresseerd zijn in je gratis tips, die accepteren het niet. En die melden zich af. En dat is niet erg, maar juist heel erg gewenst.

Je kunt zelfs nog een stap verder gaan. Ik heb zelf een keer ingeschreven voor een fantastische serie over Twitter. Echt een gigantisch waardevolle serie. En aan het einde van die serie kreeg ik een aanbod voor een boek. Dat boek heb ik niet gekocht en ik vermoed dat ik toen uitgeschreven ben, want ik heb nooit meer iets gehoord.

Keihard commercieel aanbod

Handiger is het om die afmeldingen gewoon te organiseren. Want sommige mensen doen er lang over om te beslissen of ze willen kopen. Terwijl andere mensen dat veel sneller kunnen. En een vuistregel is dat mensen in geen geval iets van je zullen kopen als ze daar zelf nog niet klaar voor zijn.

En dat mag en dat hoort ook zo. Deze mensen wil je niet kwijt van je lijst. Je wilt de mensen kwijt die er zo van overtuigd zijn dat alles gratis moet zijn dat ze boos zijn als ze een keer uitsluitend een commercieel aanbod krijgen.

Doe dat aanbod dus af en toe en geef er niets bij. En dan ben je niet aardig, maar wel erg praktisch.

Ik heb voor Mailchimp een helpdesk. Ik bied ook andere vormen van hulp, maar die helpdesk is heel laagdrempelig en als je echt een probleem hebt dan is dit een snelle, makkelijke en betaalbare oplossing.

Toen kreeg ik een e-mail van iemand die mijn hulp nodig had, maar die van mening was dat zijn probleem zo klein was dat ik daar waarschijnlijk in 2 minuten mee klaar zou zijn. Dus hij wilde me voor 2 minuten inhuren.

Ik heb geen idee of het ook echt 2 minuten zou duren om het probleem op te lossen want meestal kost het meer tijd. Maar zelfs als hij gelijk zou hebben, dan kan ik dat in 2 minuten omdat ik er vooraf zoveel uren in gestoken heb om het probleem zo snel te kunnen doorgronden.

Zulke mensen moeten dus weg want die zijn voor een bedrijf totaal niet interessant. Maar je krijgt deze mensen alleen weg door een keihard commercieel aanbod te doen en verder niets te geven. Zet ‘m op! Doe het een keer.

Voorbeeld: Follow the money

Follow the Money doet dit ook heel erg mooi. Je mag daar van alles gratis lezen. Maar feit blijft natuurlijk dat die mensen ook niet kunnen leven van de wind. Dus ze sturen een vraag: wanneer ga ons eens ondersteunen? En gelijk hebben ze. In de e-mail waarin ze vragen wanneer je bereid bent ze te ondersteunen staat verder geen waarde.

Natuurlijk is dit maar één kant van het verhaal en het geldt ook niet altijd. Voor shops bijvoorbeeld ligt de situatie veel genuanceerder. Maar iedere kenniswerker zal dit herkennen.

Ik vertel je dit verhaal omdat je hier zelden iets over leest. Ik lees wel dat Inbound marketing mensen aantrekt die alles gratis willen hebben en deze vorm van marketing leent zich daar ook voor. Maar ik lees nooit hoe je die mensen gewoon weg kunt jagen.

Maar de andere kant van het verhaal is natuurlijk dat je lijst ook moet groeien. Want het normale verloop op een mailinglijst is 20 tot 25% per jaar. Die adressen raak je sowieso kwijt. Dus je moet zorgen dat je dit aantal er in elk geval jaarlijks ook weer bij krijgt. En liefst nog een beetje meer.

Hier kun je een artikel vinden over lijstgroei en je kunt ook inschrijven voor een korte serie over de kenmerken van een “weggever” die echt iets voor je doet.

Ik ben zowel door Mailchimp als door MailerLite erkend als e-mail specialist en ik kan je helpen met beide platforms.

groeiversneller

De groeiversneller van je lijst

Hoe je een “weggever” maakt die converteert zodat je inschrijvingen krijgt van echt geïnteresseerde mensen.

Gepubliceerd op: 13-6-2022
Voor het laatst bijgewerkt op: 21-10-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert