Abonneren via Jetpack

Abonneren via Jetpack: Jetpack heeft een widget waarmee mensen zich kunnen abonneren op je blog. In dit artikel wil ik de voor- en nadelen hiervan bespreken en uitleggen hoe je de functie Abonneren van Jetpack kunt configureren.

Abonneren via Jetpack

Abonneren via Jetpack betekent dat mensen een abonnement op je blog krijgen. Het betekent dat telkens wanneer je een artikel publiceert, er automatisch een e-mail naar je abonnees wordt gestuurd.

Dat lijkt erg gemakkelijk en tijdbesparend, want je hoeft dan geen nieuwsbrief meer te sturen.

En misschien ook niet onbelangrijk: als je nieuwsbrieven via een platform verstuurt krijg je op termijn kosten. Deze kosten zijn o.a. afhankelijk van het aantal abonnees dat je hebt. Maar abonneren via Jetpack kost niets.

Nadeel van abonneren via Jetpack

Automatisch je blogposts versturen heeft natuurlijk ook een nadeel: in je nieuwsbrief kun je de tekst zelf bepalen. Je kunt dus aanbiedingen en promoties in je nieuwsbrief opnemen.

Als je abonneren via Jetpack gebruikt, dan verstuur je uitsluitend je nieuwste blogpost en verder niets. Maar als ondernemer wil je graag rendement van je inspanningen en dat zie ik niet zo snel gebeuren als je abonneren via Jetpack gebruikt.

  • Ik vind dat een nieuwsbrief een is “must” voor ondernemers en ik denk dat abonneren via Jetpack beslist geen volwaardige vervanger van een nieuwsbrief is.
  • Abonneren via Jetpack heeft nog een nadeel: je kunt de abonnees niet zelf verwijderen. Dus als een ongewenste volger zich abonneert, dan kun je daar niets aan doen.

Voordeel van abonneren via Jetpack

Maar dit verhaal heeft ook een andere kant.

Ik heb een keer een kunstenaar ontmoet die zo bang was voor marketing en met name voor online marketing, dat hij maar helemaal niets deed. Hij was ook al wat ouder, was niet opgegroeid met computers, kortom: moeilijk en een klein budget waardoor hij zijn online marketing ook niet kon uitbesteden.

In een dergelijke situatie kan abonneren via Jetpack een oplossing zijn.

  • Maak voor ieder evenement, iedere cursus, workshop of lezing een aparte blogpost aan waarin je alles schrijft wat mensen moeten weten: datum, plaats, tijd etc. en je blogpost wordt volautomatisch rondgestuurd. Je merkt dan niet eens dat je een vorm van online marketing bedrijft :)

Maar ook dan: hetzelfde resultaat kun je bereiken met MailChimp RSS en dan heb je ook de mogelijkheid om er iets persoonlijks bij te schrijven. Of een aanbieding.

Abonneren configureren

Als je echter kiest voor abonnementen via Jetpack lees dan vooral verder want ik ga nu beschrijven hoe je abonneren via Jetpack configureert.

  • Eerst Jetpack installeren en verbinden met WordPress.com

Jetpack instellingen

Daarna moet je eventueel de mogelijkheid om te abonneren activeren. Ga in de zijbalk naar

Jetpack instellingen → Discussion.

Scrol hier een stukje naar beneden tot je de mogelijkheid ziet om de abonnementen te activeren.

abonnementen jetpack

Door de optie “volgen” te activeren en de optie “reacties volgen” te activeren komt er een klein vakje te staan bij je reactieformulier. Als mensen die vakje aanvinken krijgen ze de berichten die ze aangevinkt hebben.

Widgets

Daarna ga je in de zijbalk naar

Weergave → Widgets.

Aan de linkerkant van de pagina zie je een heleboel widgets staan. Kies voor Blog abonnementen. Deze widget sleep je naar de zijbalk en je opent ‘m.

Dan zie je dit:

abonneren via jetpack widget

Hier staan een aantal standaardteksten, deze teksten kun je zelf veranderen. Als je hiermee klaar bent klik je op de button met het opschrift Opslaan en daarna op Sluiten. 

Nu staat je widget in de zijbalk.

Dubbele opt-in

Jetpack gebruikt dubbele opt-in, dat betekent dat de mensen die zich abonneren een e-mail krijgen waarmee ze hun inschrijving in hun eigen inbox moeten bevestigen. De tekst van de e-mail die je nieuwe abonnees krijgen kun je ook zelf bepalen.

Ga in de zijbalk naar

Instellingen → Lezen

Scrol weer helemaal naar beneden tot je ziet: Volger-instellingen.

jetpack teksten volgers

Hier kun de teksten aanpassen die je wilt gaan verzenden naar mensen die zich willen abonneren.

Jouw oplossing

Als dit jouw oplossing is om contact te onderhouden met mensen die in je producten of diensten geinteresseerd zijn, dan zul je waarschijnlijk een onderhoudsvrije website ook interessant vinden.

Als dit niet jouw oplossing is dan heb ik ook andere oplossingen voor je want ik ben een MailChimp expert.

Toch maar wel een nieuwsbrief

Als je voor Jetpack abonnementen gekozen hebt en wilt dit later toch omzetten in een nieuwsbrief, dan heb je een probleem.

Je kunt je abonnees niet downloaden en ik vraag me ook af of je mensen die zich op je blog geabonneerd hebben wel zomaar een nieuwsbrief mag gaan sturen. Ik denk het eigenlijk niet, want je hebt ze niet vooraf geïnformeerd dat ze een abonnement op een nieuwsbrief zouden krijgen.

Je kunt de adressen van je abonnees wel zien, maar niet downloaden. Als je ze wilt zien ga dan in je zijbalk naar

  • Jetpack → Sitestatistieken

en scrol helemaal naar beneden, daar staan je abonnees.

Jetpack abonnementen deactiveren

Als je overstapt op een echte nieuwsbrief dan moet je Jetpack abonnementennatuurlijk ook even deactiveren want anders blijft Jetpack je blog rondsturen. Ga naar

Jetpack → Instellingen → Discussion

Scrol hier naar beneden tot je de mogelijkheid ziet om de abonnementen weer te deactiveren.

Nieuwsbrief

Nogmaals, ik denk dat een nieuwsbrief veel meer voor je business doet dan het rondsturen van je blog. Maar ik vind ook dat een half ei beter is dan een lege dop.

Wat je ook kiest, je moet in ieder geval wel de mogelijkheid voor een abonnement bieden. Dat is nodig omdat mensen die jou gevonden hebben, je net zo makkelijk weer vergeten. Als je dat wilt kan ik een een RSS nieuwsbrief voor je opzetten die je blog spontaan rondstuurt in een prachtig template.

Categorie: Jetpack

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Abonneren via Jetpack was last modified: by
Abonneren via Jetpack was last modified: by

3 reacties op “Abonneren via Jetpack

  1. Bedankt voor je reactie Judith. Maar voor mijn werkgever maak ik ze al zelf, dan zou ik het raar vinden om dit voor mijn eigen bedrijf uit te besteden. Maar mocht het toch zo zijn weet ik je te vinden hoor. :-)

  2. Ha Joyce, zolang je je website uit pure interesse hebt vind ik het geen slechte oplossing. Het is heel tijdbesparend.

    Maar als je een “Office bedrijf” wilt gaan beginnen dan heb je wanneer je zover bent echt een nieuwsbrief nodig. Het maken van nieuwsbrieven kun je ook aan me uitbesteden ;)

  3. Getver Judith, wat doe je nu. Ik geef nu de mogelijkheid om te abonneren, omdat ik naast mijn tweewekelijkse blog niet ook nog een nieuwsbrief wil maken. Dat is in mijn geval meer werk en heeft weinig toegevoegde waarde. Tenminste, dat vond ik tot nu toe.

    Maar je noemt wel goed argumenten. Ik was een button aan het maken voor op mijn website, om duidelijker te maken waar mensen zich kunnen aanmelden en was daarvoor op zoek naar de juiste url. Nu moet ik er nog even goed over nadenken. Er zijn nog veel acties die ik moet nemen en dit is er een van.

    Dank je wel voor weer een goed artikel. Nog maar even goed over nadenken dan. :-)

Reacties zijn gesloten.