Advertenties op je website en SEO

Advertenties op je website, zouden die van invloed zijn op je ranking of niet? Dat is het onderwerp van dit artikel: Advertenties op je website en SEO. Want soms hoor ik dat mensen denken dat het niet mogelijk is om je website hoog in de zoekresultaten te krijgen. Dat is gelukkig niet waar, dit is prima mogelijk als de inhoud van je website maar werkelijk iets toevoegt aan het web.

Google kijkt daarom kritisch naar je website en stelt zichzelf hierbij een aantal vragen. Bij het beoordelen van de kwaliteit van je website stelt Google zichzelf o.a. de volgende vraag:

Worden er erg veel advertenties bij dit artikel weergegeven die afleiden van de hoofdinhoud of het zicht hierop blokkeren?

Google productblog

Google heeft er dus geen bezwaar tegen als je advertenties bij je artikelen wilt plaatsen, maar ze mogen niet de boventoon voeren. En de inhoud van de artikelen moet gemakkelijk te lezen zijn.

Advertenties op je website

Als het jouw doel is om met je website mensen aan te trekken die misschien je klant zouden kunnen worden, dan zal het niet snel gebeuren dat advertenties op je website afleiden van de hoofdinhoud of het zicht op de hoofdinhoud blokkeren.

Dat is niet in jouw belang. Je weet wel beter.

Maar eh … denk je dat een popup voor inschrijvingen voor je nieuwsbrief misschien gezien zou kunnen worden als een annonce die het zicht op de hoofdinhoud blokkeert?

Artikelenwebsites

Er bestaan ook artikelenwebsites. Op artikelenwebsites staan gewoonlijk (veel) advertenties en ze komen soms erg opvallend in beeld. Begrijpelijk, want ze moeten voor de inkomsten zorgen.

Er zijn behoorlijk wat pagina-weergaven nodig zijn om een inkomen te verwerven uit advertenties op je website. Maar het is niet onmogelijk en als je website veel bezoekers trekt kan het heel interessant zijn om gerelateerde commerciële oproepjes aan je website toe te voegen.

Het is wel begrijpelijk dat een website die clicks op advertenties als enige inkomstenbron heeft, liever niet wil dat je die commerciële oproep niet ziet. Google waardeert het gelukkig niet als een advertentie beter te vinden is dan de hoofdinhoud.

Advertenties die iets toevoegen op je website

Er is ook een heel andere manier van omgaan met advertenties: soms kunnen ze iets toevoegen aan een webpagina.

Neem bijvoorbeeld advertenties voor boeken. Als je een affiliatelink bij een artikel plaatst naar een boek dat je als bron gebruikt hebt, dan voeg je werkelijk iets toe voor je lezers, want ze kunnen dat boek dan gemakkelijk vinden en als ze dat willen kunnen ze het direct kopen.

Zo zijn er vast wel meer voorbeelden te vinden van advertenties die de inhoud van een website verrijken.

Kijk bijvoorbeeld eens op Tradetracker.com of Daisycon.com. Je kunt hier massa’s adverteerders vinden die het fijn zouden vinden als je hun advertenties op je website zou plaatsen.

Maar wees ook met affiliatelinks voorzichtig. Verwerk ze in je artikelen of plaats ze als verwijzing naar je bronnen, maar plaats ze niet zomaar. Maak niet een pagina met uitsluitend affiatelinks. Een pagina met uitsluitend affiliatelinks voegt niets toe en is niet interessant.

Advertenties op je website: gerelateerde verwijzingen

In het algemeen: als je advertenties op je website wilt plaatsen, zorg er dan voor dat het echt gerelateerde verwijzingen zijn. Zorg dat ze iets toevoegen.

Als je daarvoor zorgt hoef je niet bang te zijn dat ze je je positie in de zoekresultaten zullen kosten. Als je hulp wilt bij het verbeteren van je website, kijk dan eens bij de training SEO. Of kijk eens in de handleiding SEO.

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Advertenties op je website en SEO was last modified: by
Credits

Met dank aan Schmidsi voor het materiaal van de kopafbeelding.

Advertenties op je website en SEO was last modified: by