Bijgewerkt op 23 juni 2023
Afbeeldingen niet zichtbaar
Vaak vertellen mensen me dat de afbeeldingen niet zichtbaar zijn voor de ontvangers van hun nieuwsbrief. En soms ontdekken ze dan ook dat ze zelf hun afbeelding niet te zien krijgen. De brandende vraag is dan: heb ik hier een tip voor? Ik heb er geen tip voor, maar ik kan je wel uitleggen hoe het komt dat de afbeeldingen niet zichtbaar zijn.
Als je afbeeldingen in je nieuwsbrief meestuurt, moet je er rekening mee houden dat die afbeeldingen niet voor iedereen zichtbaar zijn. Dat ligt niet aan het platform waar je de nieuwsbrieven mee verstuurt.
Dit komt doordat de ontvanger eerst toestemming moet geven voordat de afbeeldingen getoond worden.
Nadeel van afbeeldingen meesturen
Dit is een nadeel van het meesturen van afbeeldingen en iets waar je rekening mee moet houden.
Als jouw nieuwsbrief binnenkomt in een inbox die de afbeeldingen niet vanzelf laat zien, dan ziet je lezer een leeg vak waar je header hoort te staan. Soms staat er een klein groen of roze blokje in dat vak.
Als je direct daaronder een illustratie plaatst, dan ziet de ontvanger twee lege vakken. In het voorbeeld hieronder (Gmail) zie je in plaats van de header een leeg veld met daarin de alt-tekst.
Als je heel veel illustraties meestuurt, dan ziet de ontvanger erg veel lege vakken. En als je je logo boven in je nieuwsbrief plaatst, dan ziet de ontvanger niet je logo maar een leeg vak. Dat blijft zo tot de ontvanger toestemming heeft gegeven om de afbeeldingen te tonen.

Foto’s en logo niet zichtbaar
Jij wist niet dat foto’s niet zomaar zichtbaar zijn, maar erger is: veel ontvangers weten het ook niet.
- Als ik mensen leer hoe je een nieuwsbrief maakt met Mailchimp of met MailerLite, hoor ik vaak dat ze denken dat er iets mis is doordat de afbeeldingen niet zichtbaar zijn
- Op mijn Facebookpagina heeft lange tijd de mogelijkheid bestaan om eenvoudige vragen over Mailchimp te stellen. De meest gestelde vraag was: “De afbeeldingen zijn niet zichtbaar, heb je hier een tip voor?”
Al deze mensen ontvangen zelf ook nieuwsbrieven maar weten kennelijk niet dat de ontvanger toestemming moet geven om afbeeldingen zichtbaar te maken. En dan gaat je mooi geïllustreerde nieuwsbrief de mist in.
Mensen zetten vaak hun logo helemaal bovenaan in de nieuwsbrief, voor de herkenbaarheid. Maar ook van die herkenbaarheid blijft niets over als de ontvangers van je nieuwsbrief geen toestemming geven om de afbeeldingen te tonen.
Waarom zijn de foto’s niet zichtbaar
Je vraagt je misschien af waarom de foto’s niet zichtbaar zijn en waarom het lijkt alsof de afbeeldingen niet laden. Dat zit zo.
Met een nieuwsbrief wordt een mini-afbeelding van 1 px meegestuurd. Als iemand je nieuwsbrief opent, krijgt je platform een verzoek om die mini-afbeelding te tonen. Dat verzoek noteert je platform: je ziet dit terug in je statistieken: je nieuwsbrief is geopend.
In 2022 is hier nog iets bijgekomen: Apple Mail Privacy Protection laadt de afbeeldingen zodra de nieuwsbrief binnenkomt en dat heeft als gevolg dat het lijkt alsof deze nieuwsbrieven geopend zijn, terwijl dat niet het geval hoeft te zijn.
Spammers zien op deze manier ook dat een nieuwsbrief geopend is en vinden adressen waar hun nieuwsbrief geopend wordt interessanter dan adressen waar hun nieuwsbrief niet geopend wordt.
Als een spammer ziet dat een nieuwsbrief geopend is, dan ziet een spammer daar een goede reden in om nog meer spam te gaan sturen.
Daarom worden je afbeeldingen niet altijd direct getoond: pas als de eigenaar van de mailbox toestemming gegeven heeft of als de afzender bekendstaat als een betrouwbare afzender, pas dan worden je afbeeldingen getoond.
De oplossing
Je wilt natuurlijk graag een oplossing, maar hier is geen echte oplossing voor.
Zoals je op de afbeelding hierboven ziet, heb ik mijn bedrijfsnaam onder de header gezet als gewone tekst, zodat mijn bedrijfsnaam gewoon zichtbaar is, waardoor de kans groter wordt dat mijn lezers toestemming geven de afbeeldingen te tonen.
En ik zorg ervoor dat mijn lezers niet direct naar nog meer lege velden kijken door de andere afbeeldingen in mijn nieuwsbrief een beetje lager te plaatsen.
Een andere oplossing is: stuur geen kopafbeelding mee, zet in het veld van de header uitsluitend tekst, dan heb je dit probleem niet. Plaats je bedrijfsnaam als tekst en zet je logo onderin. Tegen de tijd dat mensen naar beneden gescrold zijn hebben ze mogelijk al toestemming gegeven om de afbeeldingen te tonen.
Andere oorzaken waarom afbeeldingen niet zichtbaar zijn
Wat je nu gelezen hebt is het antwoord op de meestgestelde vraag over afbeeldingen die niet getoond worden. Maar dit is niet het enige antwoord want dit is niet de enige oorzaak. Maar waarschijnlijk is dit wel de reden waarom jouw afbeeldingen niet getoond worden.
Als je hier niets in herkent en je teksten zien er ook raar uit, dan heb je waarschijnlijk de profielen van je abonnees verkeerd ingesteld.