Afbeeldingen niet zichtbaar

Als je afbeeldingen in je nieuwsbrief meestuurt, moet je er rekening mee houden dat die afbeeldingen niet voor iedereen zichtbaar zijn. Dat ligt niet aan het platform waar je de nieuwsbrieven mee verstuurt. 

Dit ligt aan het ontvangende e-mailadres. Vaak moet de ontvanger eerst toestemming geven voordat de afbeeldingen getoond worden. Bijvoorbeeld als de ontvanger je e-mail leest in Gmail.

Nadeel

Dit is een nadeel van het meesturen van afbeeldingen en iets waar je rekening mee moet houden.

  • Als jouw nieuwsbrief binnenkomt in een inbox die de afbeeldingen niet vanzelf laat zien, dan ziet je lezer een leeg vak waar je header hoort te staan. Soms staat er een klein groen blokje in dat vak.

Als je direct daaronder een illustratie plaatst, dan ziet de ontvanger twee lege vakken. In het voorbeeld hieronder (Gmail) zie je in plaats van de header een leeg veld met daarin de Alt-tekst.

Als je heel veel illustraties meestuurt, dan ziet de ontvanger erg veel lege vakken. En als je je logo bovenin je nieuwsbrief plaatst, dan ziet de ontvanger niet je logo maar een leeg vak.

Dat blijft zo tot de ontvanger toestemming gegeven heeft om de afbeeldingen te tonen.

afbeeldingen niet zichtbaar

Onwetendheid

Jij wist dit misschien niet, maar erger is: ik heb de indruk dat veel ontvangers dit ook niet weten.

  • Als ik mensen leer hoe ze een nieuwsbrief kunnen maken, hoor ik vaak dat ze denken dat er iets mis is doordat de afbeeldingen niet zichtbaar zijn
  • Op mijn Facebookpagina heeft lange tijd  de mogelijkheid bestaan om eenvoudige vragen over MailChimp te stellen. Een veelgestelde vraag was: “de afbeeldingen zijn niet zichtbaar, heb je hier een tip voor?”

Al deze mensen ontvangen zelf ook nieuwsbrieven maar weten kennelijk niet dat de ontvanger toestemming moet geven om afbeeldingen zichtbaar te maken. En dan gaat je mooi geïllustreerde nieuwsbrief de mist in.

Waarom zijn de afbeeldingen niet zichtbaar

Je vraag je misschien af waarom de afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Dat zit zo.

Met een nieuwsbrief wordt een mini-afbeelding van 1 px meegestuurd. Als iemand je nieuwsbrief opent, krijgt MailChimp een verzoek om die mini-afbeelding te tonen. Dat verzoek noteert MailChimp: je ziet dit terug in je statistieken: je nieuwsbrief is geopend.

Spammers

Spammers zien op deze manier ook dat een nieuwsbrief geopend is en vinden adressen waar hun nieuwsbrief geopend wordt interessanter dan adressen waar hun nieuwsbrief niet geopend wordt.

Als een spammer ziet dat een nieuwsbrief geopend is, dan ziet een spammer daar een goede reden in om nog meer spam te gaan sturen.

Daarom worden je afbeeldingen niet altijd direct getoond: pas als de eigenaar van de inbox toestemming gegeven heeft of als de afzender bekend staat als een betrouwbare afzender, pas dan worden je afbeeldingen getoond.

De oplossing

Je wilt natuurlijk graag een oplossing, maar hier is geen echte oplossing voor.

Zoals je op de afbeelding hierboven ziet, heb ik mijn bedrijfsnaam onder de header gezet als gewone tekst, zodat mijn bedrijfsnaam gewoon zichtbaar is, waardoor de kans groter wordt dat mijn lezers toestemming geven de afbeeldingen te tonen.

En ik zorg ervoor dat mijn lezers niet direct naar nog meer lege velden kijken door de andere afbeeldingen in mijn nieuwsbrief een beetje lager te plaatsen.

Een andere oplossing is: stuur geen header mee, zet in het veld van de header uitsluitend tekst, dan heb je dit probleem niet. Plaats je bedrijfsnaam als tekst en zet je logo onderin. Tegen de tijd dat mensen naar beneden gescrold zijn hebben ze mogelijk al toestemming gegeven om de afbeeldingen te tonen.

Lees verder: Afbeeldingen bij Mailchimp niet zichtbaar doordat de profielen verkeerd staan ingesteld.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Afbeeldingen niet zichtbaar was last modified: by
Credits

Met dank aan leeann95 voor de polaroid in de header.

Afbeeldingen niet zichtbaar was last modified: by