Afmelden voor een serie e-mails

Afmelden voor een serie e-mails maar toch gewoon op de mailinglijst blijven. Dit is een functie van Mailchimp Automation die lang niet iedereen kent. Vanuit het perspectief van de 7 tot 10 contacten die gemiddeld nodig zijn voordat iemand je klant wordt lijkt het een erg goed idee om een nieuwe abonnee te verwelkomen met een grote serie e-mails.

Door een serie e-mails te versturen wordt het aantal van 7 tot 10 contacten natuurlijk veel sneller bereikt dan wanneer je eens per week of eens per maand een e-mail verstuurt.

Klantperspectief

Maar vanuit klantperspectief kan die serie e-mails er heel anders uitzien. Een nieuwe abonnee kan zich overspoeld voelen door e-mails en zich daarom maar weer afmelden.

Dit kan ook gebeuren als je vooraf hebt aangekondigd dat je 10 dagen lang iedere dag een e-mail gaat versturen. Dat kan doordat iets weten is iets heel anders dan iets ervaren.

Geven en vragen

Hier kan een spanningsveld liggen tussen jou en de nieuwe abonnee. Jij geeft heel veel tips weg in die serie e-mails maar je abonnee ervaart dat je hem of haar op een hinderlijke manier lastig valt. En dan ben je je abonnee kwijt terwijl je vreselijk je best hebt gedaan.

Maar het punt is dat je niet alleen geeft. De andere kant van dit geven is dat je met iedere e-mail die je stuurt ook tijd en aandacht vraagt van je nieuwe abonnee.

Oplossing

MailChimp heeft hier een oplossing voor. Die oplossing is een mogelijkheid voor de ontvanger van de serie om zich af te melden voor de serie, maar wel geabonneerd te blijven op de gewone e-mails.

Een abonnee die geen zin heeft in een serie kan zich dan gewoon afmelden voor de serie zonder dat je hem of haar helemaal kwijt bent.

Afmelden voor een serie

Afmelden voor een serie kan uiteraard alleen bij Automation, want alleen dan kun je spreken over een serie.

Natuurlijk kun je zelf ook een heleboel losse e-mails over hetzelfde onderwerp schrijven die samen een serie vormen, maar technisch gezien, vanuit het perspectief van MailChimp, is dat geen serie.

Een serie

Ik persoonlijk vind het erg fijn dat MailChimp deze mogelijkheid biedt. Hierdoor is het minder risicovol om een serie e-mails te maken die je kort achter elkaar wilt versturen.

Abonnees die dit bij nader inzien toch niet zo fijn vinden kunnen zich gewoon van de serie afmelden. Als je dit wilt kun je hiervoor een button of een tekstlink plaatsen met daaronder de merge tag

*|AUTOMATION:WORKFLOWREMOVEURL|*

Als de merge tags niet werken

Als je bij een test ontdekt dat de merge tags niet werken, dan is de oorzaak waarschijnlijk één van deze twee zaken:

  • je werkt in een template
  • of je hebt de nieuwsbrief nog niet aan een mailinglijst gekoppeld

Merge tags halen informatie op die bij een mailinglijst hoort, zoals bijvoorbeeld de voornaam van je abonnee. Zolang je een nieuwsbrief nog niet aan een mailinglijst gekoppeld hebt, kunnen ze daarom niet werken.

Wil jij een serie e-mails met in iedere e-mail een afmeldmogelijkheid en gewoon geabonneerd blijven? Vind je het lastig om bovenstaande merge tag als link te plaatsen?  Dit kan ik voor je in orde maken.

Lees direct verder want ik heb nog meer over het afmeldproces geschreven.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Afmelden voor een serie e-mails was last modified: by

Afmelden voor een serie e-mails: met dank aan typographyimages voor de uitgelichte afbeelding.

Afmelden voor een serie e-mails was last modified: by