Afmeldingen verminderen

Afmeldingen verminderen: als je wilt dat je mailinglijst groeit kun je geneigd zijn te focussen op meer aanmeldingen en allerlei zaken te organiseren die voor meer aanmeldingen gaan zorgen. Maar realiseer je dat je mailinglijst groeit doordat je meer aanmeldingen dan afmeldingen krijgt. Het daarom zaak om het aantal afmeldingen zo laag mogelijk te houden. Hier kun je zelf veel aan doen.

Afmeldingen verminderen: het normale verloop op je mailinglijst is ongeveer 25% per jaar. Dat betekent dat je mag verwachten dat 20% tot 25% van je huidige abonnees volgend jaar geen abonnee meer zal zijn.

Hier zijn natuurlijk uitzonderingen op: als je nu een kleine mailinglijst hebt waar voornamelijk je klanten op staan, dan kan jouw percentage gunstiger liggen.

Maar hoe groter je lijst wordt, hoe meer “vreemden” erop zullen komen. En hoe lastiger het wordt om je abonnees te houden.

Dat hoeft geen ramp te zijn, want bij een gezonde groei krijg je er meer abonnees bij dan het aantal dat je kwijt raakt. Maar toch is dit een aandachtspunt: kun je iets doen?

Afmeldingen verminderen

De vraag is natuurlijk: kun je afmeldingen verminderen door zelf iets te doen? Je kunt afmeldingen verminderen, gelukkig wel. Neem onderstaande punten eens door een kijk eens waar de zwakke punten liggen in jouw strategie.

Weggever

Begin met je weggever. Zorg dat je weggever duidelijk over hetzelfde onderwerp gaat als waar je nieuwsbrieven over gaan.

Er zijn onderwerpen waarbij je zeker weet dat je zult scoren met je weggever. Maar als zo’n populair onderwerp niets of veel te weinig te maken heeft met het onderwerp van je nieuwsbrief, dan krijg je wel een grote mailinglijst, maar je hebt er niets aan.

Je hebt alleen iets aan een grote mailinglijst als die mailinglijst is opgebouwd uit mensen die in principe je diensten of producten zouden kunnen gaan kopen.

Afmeldingen verminderen: juiste mensen aantrekken

Je weggever moet daarom een directe relatie hebben met zowel je diensten als met het onderwerp van je nieuwsbrieven. Alleen dán trek je mensen aan die werkelijk in jouw onderwerp geïnteresseerd zijn en dat is de eerste voorwaarde om een mailinglijst op te bouwen waar je ook echt iets aan hebt.

Daarnaast moet je weggever een sterke wervende kracht hebben: het moet bij voorkeur een “must have” zijn. Dus niet iets dat fijn is om te hebben of dat handig is om te hebben, maar iets dat je doelgroep écht nodig heeft.

Inschrijfformulier

Geef ook op je inschrijfformulier duidelijkheid over het onderwerp van je nieuwsbrief. Als je hier niet duidelijk over bent of als je gouden bergen belooft, dan krijg je wel veel inschrijvingen, maar direct daarna ook weer veel afmeldingen.

Gericht mailen

Het kan erg zinvol zijn om je abonnees in te delen in groepen. Of je abonnees de kans te geven zichzelf in te delen, zodat je ze uitsluitend mailt over onderwerpen waar ze graag over willen lezen. Dan zul je beslist minder afmeldingen krijgen.

Als het lastig voor je is om een systeem op te zetten waardoor je gericht kunt mailen, laat me dit dan weten want dan dan kan een strategiegesprek enorm verhelderend zijn.

Frequentie

Meer dan 50% van mijn abonnees heeft aangegeven eens per week  post van me te willen ontvangen. Maar 20% geeft aangegeven liever eens per 4 weken een samenvatting te willen ontvangen.

Mensen verschillen en willen daarom verschillende dingen. Je kunt mensen vragen hoe vaak ze je nieuwsbrief willen en je kunt hier naar luisteren.

Je kunt een systeem opzetten waardoor sommige mensen eens per week een nieuwsbrief krijgen en andere mensen eens per maand. Ook hiermee kan ik je helpen.

Eén nieuwsbrief

Als je één grote nieuwsbrief verstuurt met daarin een heleboel onderwerpen, dan weet je eigenlijk zeker dat je informatie stuurt die voor een deel van je lezers totaal niet interessant is.

En als je één frequentie hanteert, dan weet je eigenlijk ook zeker dat je het nooit helemaal goed doet. Voor een deel van je lezers zal je frequentie te laag zijn, voor een ander deel zal je frequentie te hoog zijn.

Afstemmen

Tegenwoordig is het mogelijk om je af te stemmen op de wensen van je abonnee en mensen raken hieraan gewend, ze gaan het dus ook van je vragen. Je mailinglijst is heel belangrijk voor je marketing en dus heel kostbaar. Als het verloop op jouw lijst te groot is, laat je dan helpen.

Als je je wilt laten helpen gaan we kijken naar je hele systeem:

  • hoe vaak mail je?
  • mail je over onderwerpen waar je lezers in geïnteresseerd zijn?
  • hoeveel onderwerpen behandel je in je nieuwsbrief?
  • past je weggever bij je diensten en bij de inhoud van je nieuwsbrief?

Als je behoefte hebt aan een beter resultaat en hier ondersteuning bij wilt, dan weet je me te vinden, ik help je graag. Denk bijvoorbeeld aan een gesprek over jouw e-mailstrategie.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

Afmeldingen verminderen was last modified: by
Afmeldingen verminderen was last modified: by