afmeldingen verminderen

Bijgewerkt op 26 september 2023

Afmeldingen verminderen

Herken je dit? Je stuurt een nieuwsbrief en het regent daarna afmeldingen. Als je dat ziet gebeuren moet je eerst even nadenken of dit je bedoeling was. Want soms is dat helemaal niet erg en soms is het zelfs goed.

Want als je heel veel gratis tips geeft, dan is het goed om af en toe tussendoor een nieuwsbrief te sturen met uitsluitend een keihard commercieel aanbod. Mensen die echt helemaal niets willen kopen accepteren dit gewoonlijk niet, dus die melden zich af. En serieuze abonnees die gewoon nog niet zover zijn dat ze willen kopen, accepteren dit wel. En zo scheid je het kaf van het koren.

Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedere nieuwsbrief en ook niet voor iedere afmelding. Het moet natuurlijk niet na iedere nieuwsbrief afmeldingen regenen. En daar moet je iets voor doen. Want dat mag ook niet omdat dit schadelijk is voor je verzendreputatie.

Afmeldingen verminderen

Afmeldingen geven een boodschap aan de servers. Ze vertellen dat de lezer de nieuwsbrief niet meer wil ontvangen. Dat is op zich helemaal niet erg zolang er niet te veel afmeldingen tegelijk zijn. Maar als je wel regelmatig veel uitschrijvingen krijgt, dan vertellen deze uitschrijvingen aan de servers dat jouw nieuwsbrief niet interessant is voor je lezers. En daar kunnen je lezers verschillende redenen voor hebben:

Niet responsive

Je nieuwsbrief is bijvoorbeeld niet responsive want je hebt afbeeldingen in een tektstblok gezet. Dat is voor je lezers heel vervelend, want dan moeten ze op elke regel van links naar rechts scrollen en sommige lezers vinden dat te veel moeite, dus dan melden ze zich af.

Te veel promotie

Het kan ook zijn dat je te veel promotie in je nieuwsbrief hebt gezet. Nogmaals, dat is niet erg als je dat incidenteel doet om het kaf van het te scheiden. Maar als je dat in iedere nieuwsbrief doet, dan is je nieuwsbrief niet zo interessant voor mensen die vandaag niet willen kopen. En dat is de grootste groep van je lezers.

Voor elk wat wils

Je schrijft over verschillende onderwerpen of je hebt om een andere reden verschillende doelgroepen en maakt daarom een nieuwsbrief waar voor iedereen wel iets in zit. Maar wat je je dan niet realiseert is dat je nieuwsbrief voor 75% of misschien zelfs 80% niet interessant is voor je lezers.

Denk je dat dit niet over jou gaat omdat je weinig afmeldingen hebt? Kijk dan ook even of je open rate laag is, want als dat ook zo is dan heb je wel degelijk een probleem.

Het platform dat je gebruikt let ook op het aantal afmeldingen dat je krijgt. Want het aantal afmeldingen vertelt een verhaal over de inhoud van je nieuwsbrief en de gezondheid van je lijst. Ik heb zelfs wel eens gezien dat de waakhond van Mailchimp, Mailchimp Omnivore, reageerde toen een workflow 7,5% afmeldingen kreeg.

Afmeldingen verminderen

Als je afmeldingen wilt verminderen, dan moet je de oorzaken van deze afmeldingen wegnemen. Dus kijk even naar bovenstaande problemen en dan gaan we ze nu wegnemen.

Technisch goede nieuwsbrief

Zorg dat je nieuwsbrief technisch in orde zit. Zet afbeeldingen netjes in een afbeeldingen blok en zorg ook dat je afbeeldingen niet veel te groot zijn. Houd bij Mailchimp een formaat van maximaal 800px breed aan.

Promotie

Dit is iets dat veel mensen toch nog wel erg in hun hoofd hebben zitten: dat je een nieuwsbrief stuurt om te verkopen. Maar dan wordt een nieuwsbrief snel een reclamefolder en dus niet interessant. Je kunt beter een ander doel stellen voor je nieuwsbrief: bouw een relatie op met je lezers. Help ze.

Als je doel het opbouwen van een relatie is door je lezers te helpen, dan zul je vanzelf al veel minder afmeldingen krijgen. En vertrouw er maar op dat als ze een relatie met jou ervaren, dat ze dan ook bij jou kopen als ze iets nodig hebben dat jij te bieden hebt.

Afmeldingen verminderen: voor elk wat wils

Zoals ik hierboven al zei: als je een nieuwsbrief maakt waar voor iedereen wel iets leuks in zit, dan is 80% van je nieuwsbrief niet interessant voor de meeste lezers.

Daarom moet je je doelgroep indelen in interessegroepen en ze gewoon sturen wat ze hebben willen. Als je niet weet hoe dat moet, neem dan contact met me op want dan leer ik je dat. En dan zul je zien dat je open rate omhoog gaat en het aantal afmeldingen een stuk minder wordt.

mailchimp tips

Plan voor een e-mail

Gratis plan voor een e-mail zodat je niet meer hoeft te hopen dat je e-mail iets voor je doet: je gaat dit regisseren!

Over de auteur

Scroll naar boven