Aftersales met Automation

After sales met Automation
Je bent hier: Home » Blog » Mailchimp Specialist » Mailchimp automation » Aftersales met Automation


Aftersales marketing: contact houden met je klant nadat je klant iets gekocht heeft. Nadat je klant een aankoop heeft gedaan kun je bijvoorbeeld een e-mail sturen waarin je vraagt of alles goed ontvangen en naar wens is. Hierdoor blijf je in beeld bij je klant.

Deze workflow kun je maken met MailerLite, met Mailchimp Standard en Mailchimp Premium.

Voor mensen die een webshop hebben is het heel gewoon dat ze na de verkoop opvolgen en een systeem als Mailchimp heeft ook van alles voor webshops. Maar ook voor dienstverleners is het belangrijk om contact te houden na de verkoop.


After sales met Automation

Aftersales met Automation: als je iets verkocht hebt dan heb je een klant en is het een goed idee die klant aandacht te blijven geven. Negeer klanten nooit.

Met klanten moet je contact houden en vlak na een verkoop heb je een uitstekende reden om contact op te nemen met je klant. Vraag bijvoorbeeld of alles naar wens is.

Je kunt die klant natuurlijk bellen, maar wees altijd voorbereid op succes. Als je veel verkoopt en iedereen daarna wilt bellen, dan kost dat vreselijk veel tijd. Niet iedereen is direct beschikbaar als je belt. Een opvolg e-mail kan je daarom veel tijd besparen. Met name als je veel klanten hebt.

Aftersales met Automation: de oplossing

Aftersales marketing met Automation is hier een oplossing voor. De meeste mensen weten wel dat dit kan voor eigenaren van webshops. Maar ook voor dienstverleners is dit een goede mogelijkheid Stuur je nieuwe klant een e-mail die er heel persoonlijk uitziet.

Bijvoorbeeld:

Hallo Voornaam,

Je hebt was op [datum] bij ons in de praktijk.

Ik wil daarom even vragen of je misschien nog vragen hebt. Op- en aanmerkingen hoor ik ook graag.

Je kunt me bereiken op [telefoonnummer] of op het e-mailadres [e-mailadres]. En je kunt ook deze e-mail gewoon beantwoorden.

Ik zou het erg leuk vinden iets van je te horen.

Met hartelijke groet, [jouw naam][Bedrijfsnaam]


Personaliseren

Afhankelijk van hoe je de instroom van de adressen regelt en van wat de aanleiding van je e-mail is, kun je een dergelijke e-mail heel persoonlijk maken.

  • voornaam
  • datum van het contact
  • als je ergens een demonstratie gegeven hebt, dan kun je ook de naam van de gastvrouw of gastheer in de e-mail verwerken
  • als de verkoop plaatsvond op een beurs kun je de naam van de beurs in de e-mail verwerken

Al deze zaken kunnen met behulp van merge tags in de e-mail worden gezet. Zo kun je dezelfde e-mail aan 100 (of 10.000) mensen sturen, terwijl de inhoud telkens anders en heel persoonlijk is.

Simple text en Rich text

Mailchimp

Als je de opvolg e-mail op deze manier maakt dan is het een goed idee het template “simple text” voor Mailchimp te gebruiken.

MailerLite

Als je MailerLite gebruikt, neem dan de rich text editor.

Allebei zijn het netjes opgemaakte e-mails die als inhoud alleen tekst hebben. Ze zien er zoveel mogelijk uit alsof het gewone persoonijke e-mails zijn.

Probleem

E-mails die eruitzien als gewone e-mails zijn e-mails die het gewoonlijk erg goed doen, juist omdat ze eruitzien als gewone e-mails. Maar hier zit ook een nadeel aan.

Bij de e-mails die je via MailChimp of MailerLite verstuurt, dan sturen zij een mini-afbeelding mee. Die afbeelding zie je niet, maar hij is er wel.

Op het moment dat mensen toestemming geven om de afbeeldingen te tonen, geven ze gelijktijdig ook toestemming om deze speciale mini-afbeelding te tonen. En op dat moment weet je platform dat de nieuwsbrief geopend is.

Als je geen enkele afbeelding meestuurt, dan is er geen reden om toestemming te geven de afbeeldingen te tonen. En dan weet je platform niet dat de e-mail geopend is. En dat zie je dan ook niet in je statistieken.

Nabellen

Als je van plan bent om de mensen die de opvolg e-mail niet geopend hebben alsnog te gaan bellen, is het daarom aan te raden om in ieder geval 1 afbeelding in je e-mail te plaatsen. Dan creëer je de voorwaarde die het mogelijk maakt om in de statistieken te zien of iemand geopend heeft.


Automation

Als je dit mooi wilt laten verlopen dan kun je er het beste Automation voor gebruiken. Je kunt dan precies de tijd instellen die je tussen de aankoop en de e-mail wilt hebben.

Hulp op maat voor Mailchimp of MailerLite

Als je dit moeilijk vindt, dan kan het goed zijn te weten dat ik hulp op maat bied, zowel voor Mailchimp als voor MailerLite.


Meer over e-mailstrategie

pijltje
Aftersales met Automation was last modified: by

Voor zowel Mailchimp als MailerLite ben ik een erkende e-mail specialist.

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

Helpt dienstverleners met marketing

Get Clients Now!™ facilitator, Mailchimp expert, MailerLite expert, goed in SEO en je kunt nog met me lachen ook.

Aanklikbare links Adressen organiseren Adverteren Aflevering nieuwsbrief Aftersales Conversie Design Diensten Doelen E-mailstrategie Facebook Financieel Formulieren Gmail Google Search Console Inbound marketing Inschrijven bij MailerLite Instagram Juridisch Klantperspectief Legacy versie LinkedIn Mailchimp archief Mailchimp Premium Mailchimp problemen Mailchimp Standard Mailchimp support MailerLite groepen Media in Mailchimp Meten Naamsbekendheid Netwerken Online vindbaarheid Pagina's en berichten Segmenten SEO voor beginners Stappenplannen Succes ingrediënten Technische SEO Time management Twitter zakelijk WordPress media WordPress plugins YouTube Zichtbaarheid

Aftersales met Automation was last modified: by
Bronnen en credits
Aftersales met Automation was last modified: by