Home » Blog » Marketing voor kunstenaars » Aftersales nazorg en service
aftersales nazorg en service

Aftersales nazorg en service

Aftersales, nazorg en service

Je bent natuurlijk helemaal gefocust op de verkoop, want het is je doel om te verkopen. Maar als die verkoop heeft plaatsgevonden, denk je dan nog wel eens aan die klant? Denk vooral niet dat alles nu klaar is, want als je het handig aanpakt, dan begint het nu pas. Tevreden klanten zijn de makkelijkste klanten om opnieuw iets aan te verkopen. Zorg dus dat je aandacht hebt voor de mensen aan wie je verkocht hebt.

Relaties onderhouden

Met bestaande klanten heb je al een relatie. Deze mensen weten al wat ze aan je hebben en ze waarderen je werk. Daarom hoef je met deze mensen niet meer door het hele proces van leren kennen, aardig vinden en vertrouwen op bouwen. Want dat is er allemaal al.

Maar dat moet je wel onderhouden. Aftersales is daarom essentieel als je ooit opnieuw iets aan dezelfde mensen wilt verkopen. Zorg dat je de relaties met je klanten koestert!

Mensen die al ervaring met je hebben kunnen zich ook ontpoppen tot je ambassadeurs! Dat zijn de mensen die anderen naar je gaan verwijzen. Maar dat doen ze natuurlijk alleen als ze niet verwaarloost.

Aftersales, nazorg en service

Zorg daarom dat je nazorg en service biedt en laat je klanten zo af en toe merken dat je aan ze denkt en dat je ze waardeert!

  • Je kunt ze bijvoorbeeld vragen of ze van plan zijn je te gaan aanbevelen bij hun vrienden of kennissen.
  • Of stuur ze een enquête zodat je feedback krijgt. Daar kun je van leren en dan kun je je diensten misschien verbeteren.
  • Of stuur je klanten een leuke kaart om ze te bedanken. Als ze het mee zit komt die kaart misschien wel op een prikbord ergens te hangen en dat zal je bedrijf zeker geen schade doen.
  • Is het al eens in je opgekomen om je klant te vragen een testimonial voor je te schrijven?

En ik weet niet hoe het met jouw werk zit, maar wat kan je klant doen om je werk mooi en fris te houden? Heeft het misschien onderhoud nodig? Wat gebeurt er met je werk als je klant het op een zonnige muur hangt? Mag dat wel of liever niet? Heb je je klant dit ook verteld?

Dit soort onderwerpen horen allemaal bij aftersales, nazorg en service. Zorg dat je je klant dit biedt.

Aftersales: marketing is een cyclus

Maar waar je ook voor kiest: besef dat marketing een cyclus is en niet eindigt als je je diensten hebt geleverd. Goede aftersales nazorg en service zorgen ervoor dat je veel minder klanten nodig hebt en veel minder tijd aan je marketing hoeft te besteden.

Marketing voor kunst

Als je hier inschrijft mag ik je mailen. Ik stuur je dan mijn tips voor marketing voor kunst en we beginnen met een e-mailmarketingplan voor kunstenaars om boeiende en gevarieerde e-mails te sturen.

Gepubliceerd op: 10-10-2022
Voor het laatst bijgewerkt op: 5-11-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?