Aftersales voor dienstverleners

Aftersales: contact houden met je klant nadat je klant iets gekocht heeft. Nadat je klant een aankoop heeft gedaan kun je bijvoorbeeld een e-mail sturen waarin je vraagt of alles goed ontvangen en naar wens is. Hierdoor blijf je in beeld bij je klant.

Aftersales met Automation: als je iets verkocht hebt dan heb je een klant is het een goed idee die klant aandacht te blijven geven. Het is natuurlijk geen goed idee om een klant die net iets gekocht heeft vervolgens te negeren. Toch gebeurt dat soms wel.

Met klanten moet je contact houden en vlak na een verkoop heb je een uitstekende reden om contact op te nemen met je klant. Vraag bijvoorbeeld of alles naar wens is.

Je kunt die klant natuurlijk bellen, maar wees altijd voorbereid op succes. Als je veel verkoopt en iedereen daarna wilt bellen, dan kost dat vreselijk veel tijd. Niet iedereen is direct beschikbaar als je belt. Een opvolg e-mail kan je daarom veel tijd besparen. Met name als je veel klanten hebt.

Aftersales met Automation

Aftersales met Automation is hier een oplossing voor. De meeste mensen weten wel dat dit kan voor eigenaren van webshops. Maar wist je ook dat dit een goede mogelijkheid is voor dienstverleners?

Stuur je nieuwe klant een e-mail die er heel persoonlijk uitziet.

Bijvoorbeeld:

Hallo Voornaam,

Je hebt was op [datum] bij ons in de praktijk.

Ik wil daarom even vragen of je misschien nog vragen hebt. Op- en aanmerkingen hoor ik ook graag.

Je kunt me bereiken op [telefoonnummer] of op het e-mailadres [e-mailadres]. En je kunt ook deze e-mail gewoon beantwoorden.

Ik zou het erg leuk vinden iets van je te horen.

Met hartelijke groet, [jouw naam] [Bedrijfsnaam]

Personaliseren

Afhankelijk van hoe je de instroom van de adressen regelt en van wat de aanleiding van je e-mail is, kun je een dergelijke e-mail heel persoonlijk maken.

  • voornaam
  • datum van het contact
  • als je ergens een demonstratie gegeven hebt, dan kun je ook de naam van de gastvrouw of gastheer in de e-mail verwerken
  • als de verkoop plaatsvond op een beurs kun je de naam van de beurs in de e-mail verwerken

Al deze zaken kunnen met behulp van merge tags in de e-mail worden gezet. Zo kun je dezelfde e-mail aan 100 (of 10.000) mensen sturen, terwijl de inhoud telkens anders en heel persoonlijk is.

Simple text

Als je de opvolg e-mail op deze manier maakt dan is het een goed idee het template “simple text” te gebruiken. Dat is een netjes opgemaakte e-mail die als inhoud alleen tekst heeft. Hij ziet er zoveel mogelijk uit alsof het een gewone e-mail is.

Probleem

Dat zijn e-mails die het gewoonlijk erg goed doen, juist omdat ze eruitzien als gewone e-mails. Maar hier zit ook een nadeel aan.

Bij de e-mails die je via MailChimp verstuurt, stuurt MailChimp een mini-afbeelding mee. Die afbeelding zie je niet, maar hij is er wel.

Op het moment dat mensen toestemming geven om de afbeeldingen te tonen, geven ze gelijktijdig ook toestemming om deze speciale mini-afbeelding te tonen. En op dat moment weet MailChimp dat de nieuwsbrief geopend is.

Als je geen enkele afbeelding meestuurt, dan is er geen reden om toestemming te geven de afbeeldingen te tonen. En dan weet MailChimp niet dat de e-mail geopend is. En dat zie je dan ook niet in je statistieken.

Nabellen

Als je van plan bent om de mensen die de opvolg e-mail niet geopend hebben alsnog te gaan bellen, is het daarom aan te raden om in ieder geval 1 afbeelding in je e-mail te plaatsen. Dan creëer je de voorwaarde die het mogelijk maakt om in de statistieken te zien of iemand geopend heeft.

Automation

Als je dit mooi wilt laten verlopen dan kun je er het beste Automation voor gebruiken. Je kunt dan precies de tijd instellen die er tussen de aankoop en de e-mail wilt hebben.

Natuurlijk help ik je graag bij het opzetten van een systeem om opvolg e-mails via MailChimp te versturen. Maar je kunt zelf ook heel veel doen als je begint met verder te lezen in de handleiding Mailchimp.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Aftersales voor dienstverleners was last modified: by

Bronnen en credits

Aftersales voor dienstverleners was last modified: by