Agenda delen en samenwerken

Een agenda delen is handig als je gaat samenwerken. Als je samen aan een project werkt is het belangrijk om een centraal punt te hebben waar je het project in te behappen onderdelen klaar zet. Dit kun je doen in Google Agenda. 

Agenda delen

In Google Agenda kun je een speciale agenda aanmaken die je met elkaar deelt. In een gedeelde agenda kun je allebei zien welke taken er gedaan moeten worden en je kunt er allebei taken aan toevoegen.


Hoe werkt Google agenda

Dat werkt heel simpel: ik maak een agenda aan en jij krijgt een link toegestuurd waar je op moet klikken.

Daarna kun je de gedeelde agenda zien als je naar je eigen Google Agenda gaat. Misschien heb je geen Google Agenda of misschien weet je niet dat je ‘m hebt. Als je een Gmail-adres hebt, dan heb je ook een Google agenda, dus ga eens naar Google Agenda terwijl je bent ingelogd in Gmail, dan zie je vanzelf hoe deze agenda eruitziet.


Gedeelde agenda

Als je op een willekeurige plaats in Google Agenda klikt dan opent er een venster en in dat venster kun je een afspraak plaatsen.

Afspraak in Google agenda
Afspraak in Google agenda

Hierboven heb ik twee pijlen neergezet.

  • De linkerpijl wijst naar de naam van de agenda, met daarbij een klein pijltje waarmee je een andere agenda kunt kiezen.
  • De rechterpijl wijst naar meer opties.

Agenda delen: naam van de agenda

De naam van de agenda toont de agenda waar deze afspraak in komt te staan, tenzij ik daar iets aan doe.


Meer opties

“Meer opties” opent de afspraak zodat ik nog meer informatie aan de afspraak kan hangen.


Geopende agenda afpraak

geopdende afspraak in Google agenda
Geopende afspraak in Google agenda

Google agenda: van boven naar beneden

Bovenaan zie je staan:

  • Titel toevoegen: hier kun je de afspraak een naam geven.
  • Datum en tijd en eventueel kun je de afspraak automatisch herhalen.
  • Hele dag: let op als je dit aanvinkt dan duurt de afspraak een hele dag, maar dan komt er in je agenda te staan dat je niet bezet bent, tenzij je dit handmatig verandert.
  • Locatie toevoegen: waar is de afspraak?
  • Videoconferentie toevoegen.
  • Melding: een popup of een e-mail voor je de afspraak hebt.
  • Naam van de agenda en kleur van de agenda.
  • Veroorzaakt de afspraak dat je bezet bent of ben je nog vrij voor andere afspraken?
  • Standaard zichtbaarheid: openbaar of privé.
  • Beschrijving van je afspraak of andere aantekeningen. Hier kun je ook een bijlage toevoegen.

Aan de rechterkant

Gasten toevoegen: hier kun je het e-mailadres van een gast toevoegen en aangeven of je gast de afspraak mag bewerken, anderen uit mag nodigen en/of de gastenlijst mag bekijken.


Opslaan

Als je klaar bent sla je de afspraak op. Als je de afspraak na het opslaan opnieuw opent, dan staat er rechtsboven een knop: “Meer acties”.

Met de knop “Meer acties” kun je de afspraak o.a. kopiëren naar een andere agenda. Op deze manier kun je een afspraak zowel in een gedeelde agenda als in je eigen agenda zetten.


Gedeelde agenda voor samenwerken

Je kunt dus zowel een eigen agenda als een gedeelde agenda hebben. De afspraken die je in de gedeelde agenda zet, zijn niet alleen voor jou zichtbaar, maar ook voor iedereen met wie je de agenda deelt.

Meer artikelen over Gmail kun je hier vinden.

Agenda delen en samenwerken was last modified: by

Gedeelde agenda voor samenwerken: met dank aan OpenClipart-Vectors voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Agenda delen en samenwerken was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.