AMP Accelerated Mobile Pages

AMP betekent Accelerated Mobile Pages. Het gaat hier om een speciale snelle versie van je blog die bestemd is voor mobiele zoekresultaten. Deze speciale snelle versie heb je nodig, want anders wordt je blogpost niet meer aangeboden in de mobiele zoekresultaten.

De snelheid van je website is erg belangrijk als het gaat om SEO optimalisatie. Google gaat voor snelheid en dit een nieuw idee van ‘m. Hoe minder toeters en bellen er op een pagina staan, hoe sneller de pagina kan laden.

Voor mobiel heeft je pagina daarom een speciale versie nodig. Als je die speciale versie niet hebt tel je sinds januari 2017 niet meer mee. Je blog wordt dan gewoon niet aanboden aan mensen die mobiel lezen.

AMP en conversie

Voor eigenaren van websites is AMP niet leuk. De meeste mensen schrijven hun teksten niet omdat ze er als kind van droomden om schrijver te worden. Je schrijft je teksten omdat je er klanten mee aan wilt trekken. Omdat je klanten wilt moet je website klanten aantrekken en je teksten zijn het middel hiertoe.

Een blog heeft dus een doel:

  • laten zien dat je er iets vanaf weet
  • bezoekers aantrekken
  • conversie

Met AMP kun je nog steeds laten zien dat je er iets vanaf weet en je kunt nog steeds bezoekers aantrekken. Maar als je alleen AMP installeert en verder niets doet, dan kun je die conversie wel vergeten. Conversie bij een eerste contact op basis van een tekst die je op je website geplaatst hebt betekent gewoonlijk een inschrijving voor de mailinglijst.

Wat AMP niet toont

Met AMP gaat dat een stuk lastiger, want AMP toont een heleboel niet. Wat AMP allemaal niet toont:

AMP toont een kale gestripte versie van je website. Als je hoopt dat mensen meer op je website gaan doen dan ‘m uitsluitend lezen, dan zul je dus maatregelen moeten nemen. Wil je een AMP-blogpost even in het echt zien? Hier kun je een AMP-voorbeeld van dit artikel vinden.

Ermee omgaan

Net als bij ieder ander ideetje van Google kunnen we op termijn niet om AMP heen. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om er niet aan mee te doen, maar dan worden je pagina’s niet meer aangeboden aan lezers die een mobiel apparaat gebruiken. En dat worden er steeds meer. Ik vermoed dat je die omzetkansen niet wilt laten liggen.

Praktisch

Daarom gewoon praktisch: wat moet je doen om een AMP-versie op je website te zetten? Dat is heel eenvoudig:

  • Installeer de plugin AMP van Automattic.
  • Installeer Glue for Yoast SEO & AMP. Installeer dat dingetje ook en alles doet het weer zoals het moet.
  • Typ daarna de URL van je blogpost in in je browser en zet er “/amp/” achter en zie de speciale snelle versie van je blog.
  • Testen: test de AMP-versie van je blogpost

geldige amp pagina

Als je bij de test ziet dat je blogpost ongeldig is voor AMP, dan zal hij niet worden aangeboden in de organische zoekresultaten van mobiele zoekopdrachten.

Aanvullende acties

Realiseer je dat voor de mobiele bezoekers zowel je popup als je zijbalk verdwenen zijn en dat je het inschrijfformulier dat je misschien onder je blogposts hebt staan zelf zult moeten verwijderen. Kijk dus eens of je bezoekers zich nog wel in kunnen schrijven voor je nieuwsbrief en plaats anders een button naar een pagina waar ze dit kunnen doen.

En als je dan toch aan het controleren bent, besef dan ook dat je hoofdmenu weg is! En dit terwijl het je doel is om het voor je bezoekers mogelijk te maken om na het lezen van je artikel op de één of andere manier naar je diensten- of productenpagina’s te gaan … Of gewoon verder te lezen op je blog. Als mensen de AMP-versie van je blogposts lezen kun je er niet meer op vertrouwen dat ze verder kunnen lezen via je hoofdmenu.

Over de popups

Ook als je niet mee wilt doen aan AMP kun je popups vanaf 10 januari 2017 beter niet meer aanbieden aan lezers die een mobiel apparaat gebruiken. Google gaat vanaf dat moment een penalty voor de mobiele zoekresultaten geven aan websites die dit wel doen. Onder speciale voorwaarden mag een popup wel. Je mag een cookie-acceptatie popupje tonen, maar doe het maar niet om inschrijvingen voor je nieuwsbrief te verzamelen.

Dat Google moeilijk zou gaan doen over popups verwacht ik al een hele poos. Google heeft al in 2011 een lijstje gegeven met een aantal vragen die hij zichzelf stelt om te beoordelen of jouw site zo slecht is dat hij maar beter kan worden weggefilterd uit de zoekresultaten.

In dat lijstje komt een vraag voor over advertenties bij je artikelen:

Worden er erg veel advertenties bij dit artikel weergegeven die afleiden van de hoofdinhoud of het zicht hierop beperken?

Ik vroeg me toen al af hoe Google een popup voor meer inschrijvingen voor je eigen mailinglijst zou beoordelen. Ik denk dat we nu het antwoord op deze vraag hebben: dat vindt hij niet leuk. Bedenk hierbij dat het bij dit lijstje gaat om het wegfilteren uit de zoekresultaten van slechte websites.

Met AMP en het afschaffen van popups zet hij een stap om het afschaffen van popups dwingend op te leggen. Het is goed mogelijk dat aanpassing aan de rest van het lijstje ook nog afgedwongen gaat worden

Organische zoekresultaten

SEO is vreselijk interessant, maar als je er te weinig van weet kun je fouten maken die je je ranking kunnen kosten. Het kan goed zijn te weten dat ik je een training kan aanbieden als je hulp wilt bij het verbeteren van de vindbaarheid van je website in de organische zoekresultaten.

Als meer wilt weten over SEO, begin dan met lezen in de SEO handleiding voor beginners.

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
AMP Accelerated Mobile Pages was last modified: by
Bronnen en credits
  • AMP Project.
  • Yoast: Setting up WordPress for AMP Accelerated Mobile Pages.
  • Met dank aan Lilly Cantabile voor het materiaal in de kopafbeelding.
AMP Accelerated Mobile Pages was last modified: by