Analytics 360 in Mailchimp

Analytics 360 in Mailchimp

Analytics 360 is een integratie van MailChimp met Google Analytics. Hierdoor kun je in je MailChimp statistieken extra data zien die afkomstig zijn uit Google Analytics. En je vindt hier eventueel ook gegevens van Eventbrite en SurveyMonkey.

tabblad analytics 360

Analytics 360 in Mailchimp

Als je de verbinding gemaakt hebt en bij je campagne of workflow hebt aangevinkt dat Analytics 360 gebruikt moet worden, dan worden de data van Google Analytics opgenomen in de statistieken van MailChimp.

Als je ook informatie wilt hebben over activiteiten op de archiefpagina van je nieuwsbrief moet je de archiefpagina apart verbinden.


Google Analytics

Bij je rapporten zie je dan onder het tabblad Analytics 360 een apart rapport van Google Analytics.

De statistieken die je hier ziet staan hebben uitsluitend betrekking op bezoekers die op je website gekomen zijn via een link in je nieuwsbrief.

Het kan gebeuren dat de statistieken van Analytics die je hier ziet staan een beetje afwijken van de statistieken die je in je Google account ziet staan, maar daar hoef je niet over na te denken, want de statistieken van Analytics die je in MailChimp ziet staan lopen een klein beetje achter.


Analytics 360 in Mailchimp

Statistieken

Bovenaan de pagina van Analytics 360 vind je 4 vakjes:

Campaign ROI: ROI betekent Return on Investment. De ROI van je campagne berekent Mailchimp door de geschatte kosten van de campagne te vergelijken met de doelen die je in Analytics hebt ingesteld en de verkopen die plaats hebben gevonden als gevolg van het versturen van deze nieuwsbrief.

Conversion rate: dit is het percentage sessies waarbij een doel bereikt is. Hiervoor moet je dus ook eerst doelen instellen in Google Analytics.

Revenue created: de opbrengst van je nieuwsbrief die ontstaan is doordat mensen geklikt hebben op een link in je nieuwsbrief. Via die link zijn ze naar je website gegaan en daar hebben ze iets gekocht.

Bounce rate: de bounce rate die je hier ziet gaat niet over de bounce rate van je nieuwsbrief. Dit gaat over bezoekers die je website bezocht hebben en die weer weg zijn gegaan zonder een andere pagina bezocht te hebben.

Analytics 360 in Mailchimp

Daaronder vind je de volgende informatie:

Campaign costs: wat heeft deze nieuwsbrief je gekost? Deze waarde kun je alleen in Mailchimp zien en niet in Google Analytics. Mailchimp heeft hier een formule voor ontwikkeld met daarin de volgende variabelen:

  • de prijs van je abonnement
  • het aantal abonnees in je account
  • en hoe vaak je mailt naar die abonnees

Dat alles met elkaar geeft een bedrag en dat bedrag is ongeveer wat je nieuwsbrief heeft gekost. Dit is natuurlijk een schatting.

Revenue created: de omzet die je hebt gekregen doordat je abonnees naar je website zijn gegaan en daar iets gekocht hebben.

Tranactions: aantal voltooide transacties. Een transactie is een verkoop.

Ecomm conversion rate: een e-commerce conversie is een aankoop. Hier zie je het percentage van de bezoekers van je website die een aankoop hebben gedaan.

Per visit value: de gemiddelde waarde van een bezoek aan je website op basis van e-commerce inkomsten. Dit berekent Mailchimp door de inkomsten te delen door het aantal bezoeken van je website.

Average value: inkomsten gedeeld door het aantal transacties.

Visits: het aantal abonnees dat via deze nieuwsbrief naar je website gegaan is.

New visits: nieuwe bezoekers die niet eerder op je website geweest zijn.

Avg. time on site: de gemiddelde tijd die een bezoeker op je website blijft.

Pages/visit: gemiddeld aantal pagina’s dat door iedere bezoeker op je website bekeken is.

Per visit goal value: het resultaat van een formule: alle conversies opgeteld en gedeeld door het aantal bezoeken aan je website via een link in deze nieuwsbrief.

Goal: een lijst van doelen die je hebt ingesteld met daarbij hoe vaak je bezoekers gedaan hebben wat je wilde.


Email domain performance

Daar onder zie je een lijst met e-mail domeinen zoals Gmail, Hotmail, eigen domeinen etc. en hoe die domeinen presteren:

  • Hoeveel e-mails heb je naar dat domein gestuurd en wat is het percentage van het totale aantal e-mails dat je hebt verstuurd?
  • Hoeveel van deze e-mails gaven een bounce (konden niet afgeleverd worden) en welke percentage is dat van het totale aantal e-mails dat je hebt verstuurd?
  • Het percentage dat heeft geopend en hoeveel zijn dat er in absolute aantallen?
  • Het aantal clicks in absolute aantallen en als percentage van het geheel.
  • En het aantal afmeldingen van dit domein.

Analytics 360 in Mailchimp: survey of poll

Je kunt een kleine enquête of poll via Mailchimp sturen. Als je dat hebt gedaan vind je de resultaten hiervan ook hier onder het tabblad Analytics 360.

Dit is het tabblad Analytics 360 van de statistieken van Mailchimp. En hier kun je nog meer lezen over de andere tabbladen van de statistieken.

pijltje

Mailchimp is een uitgebreid platform. Het is niet zo vreemd als je daar een beetje hulp bij nodig hebt. Ik kan je deze hulp bieden in de vorm van een vraaggestuurde cursus over jouw onderwerp. En dat kan al vanaf een uur.

En je kunt natuurlijk ook altijd even kijken in de Mailchimp handleiding om te zien of je daar een ingang kunt vinden naar de oplossing van je probleem.


Je bent hier: Home » Mailchimp » Mailchimp statistieken » Analytics 360 in Mailchimp

Analytics 360 in Mailchimp was last modified: by

De uitgelichte afbeelding heb ik gemaakt met Canva.com

Analytics 360 in Mailchimp was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *