Bijgewerkt op 15 augustus 2023
Ansichtkaart met Mailchimp sturen
De mogelijkheid om een ansichtkaart met Mailchimp te versturen is beschikbaar in alle versies van Mailchimp.
Waarom een ansichtkaart met Mailchimp sturen?
Ja, waarom zou je offline een ansichtkaart gaan sturen? Nou, daar zijn een aantal erg goede redenen voor:
- Ansichtkaarten zijn tastbaar: je kunt ze op de koelkast hangen of als bladwijzer gebruiken.
- Ze zijn ook onderscheidend in een tijd waarin iedereen e-mails stuurt.
- 86% van de consumenten bekijkt direct mail. Is de open rate van je nieuwsbrief ook zo hoog?
Ansichtkaarten kun je gebruiken om:
- Je digitale boodschap te versterken zodat je minder makkelijk vergeten wordt.
- Promotie buiten je audience: met de lookalike audience finder (Mailchimp Standard en Premium).
- Ingeslapen contacten heractiveren.
- De relatie met je klanten persoonlijker te maken.
Hoe zet je ansichtkaarten in?
Focus: Zorg dat je ansichtkaart focus heeft. Liever 1 product of aanbieding dan een heleboel producten en aanbiedingen.
URL of promo code: Zet een URL of promo code op je ansichtkaart, zodat je kunt zien hoe effectief je campagne is.
Call to action: Bedenk wat je wilt dat de ontvanger van de ansichtkaart vervolgens gaat doen en zet een duidelijke call to action op je kaart.
Kleuren, ruimte en wit: Houd je kaart een beetje rustig. Denk hierbij aan achtergrondkleuren, witruimte en vooral ook aan ruimte rondom je call to action.
Merge tags: Ik zou het interessant vinden als die ansichtkaart gepersonaliseerd zou kunnen worden met behulp van merge tags. Maar op dit moment kun je een kaart niet personaliseren, want je kunt geen merge tags gebruiken. Helaas.
Soorten campagnes voor ansichtkaarten
Mailchimp heeft 3 soorten ansichtkaart campagnes:
- Eenmalig
- Terugkerend
- Verlaten winkelwagentje
Eenmalig
Een eenmalige ansichtkaart is een eenmalige ansichtkaart. Dat kun je bijvoorbeeld doen om eens op een andere manier langs te komen, of om een nieuw product te lanceren, een evenement te promoten of … als bedankje nadat iemand zich voor je nieuwsbrief heeft ingeschreven (zet daar vooral een aanbieding op).
Regelmatig
Terugkerende ansichtkaarten plan je in, bijvoorbeeld om merkbekendheid op te bouwen, of om trouwe klanten te belonen en bij doorgaande promoties of terugkerende evenementen.
Verlaten winkelwagentje
Een ansichtkaart voor een verlaten winkelwagentje zou je kunnen sturen als iemand je verlaten winkelwagentje e-mail niet opent.
Kosten van een ansichtkaart met Mailchimp
Tarieven veranderen meestal na verloop van tijd, daarom plaats ik ze hier maar niet. Hier staan de actuele prijzen van ansichtkaarten via Mailchimp.
Ik ben er niet van overtuigd dat de prijs van 1 tot 50 klopt, want om dit artikel te schrijven heb ik een ansichtkaart gemaakt die ik naar mezelf wilde sturen. Dit leerde me dat het minimumbedrag 2 euro is.
Een ansichtkaart met Mailchimp sturen kan een mooie uitbreiding zijn van je huidige marketing. Daarom hieronder hoe je het doet.
Hoe stuur je een ansichtkaart met Mailchimp
Zorg dat de adressen correct zijn ingevuld in een adresveld. Kies hierbij ook het land van de ontvangers. Je kunt hiervoor geen tekstveld gebruiken. Mailchimp heeft hiervoor een adresblok toegevoegd bij je inschrijfformulieren. Het is beslist noodzakelijk dat je dit adresblok gebruikt.
Vervolgens ga je naar → Create a campaign en je kiest daarvoor Postcard.
Afbeelding
Een ansichtkaart heeft natuurlijk een afbeelding. Het formaat van die afbeelding is 1875 x 1350 px. Als je afbeelding niet het juiste formaat heeft, dan geeft Mailchimp een waarschuwing. Je kunt je afbeelding op formaat maken op Canva.com. Zet er een koptekst boven en vul je bodytekst in en verstuur ‘m.
Wanneer arriveert je ansichtkaart?
Je wilt natuurlijk ook wel graag weten wanneer de ontvanger ‘m krijgt. Volgens Mailchimp duurt dit 7 tot 11 dagen, afhankelijk van waar de ontvanger woont. Houd er rekening mee dat verzending naar Europa langer kan duren. Hier kun je een lijstje vinden met landen waar je een ansichtkaart naar kunt sturen via Mailchimp.
Hoe zit het met de AVG?
Als je de extra AVG velden van Mailchimp ziet dan zou je de indruk kunnen krijgen dat je toestemming nodig hebt om een ansichtkaart te sturen. Dat is niet waar. Hier kun je lezen hoe het precies zit met de AVG en offline post.
Ik ben een erkende Mailchimp PRO partner en ik kan je helpen met Mailchimp.