Ansichtkaart voor marketing

Ansichtkaart voor marketing

De wereld is groter dan het Internet. Schenk daarom ook aandacht aan offline marketing. Ik bedoel, e-mails sturen is een erg goedkope manier om mensen te bereiken. Maar lang niet al je e-mails worden geopend en mensen kunnen zich met een muisklik afmelden. Een ansichtkaart voor marketing is veel leuker!

Wist je dat 86% van de mensen hun gewone post bekijkt? Dan begrijp je waarschijnlijk ook waarom je zoveel post krijgt van goede doelen. Ansichtkaarten sturen is eigenlijk een uitstekende manier van marketing. Vooral als je er geen enveloppe om doet.


Ansichtkaart voor marketing

Naar persoonlijke relaties

En juist als jouw bedrijf zich richt op persoonlijke relaties, juist dan zou je af en toe iets heel persoonlijks moeten doen. Een ansichtkaart dus!

Omdat bijna niemand het doet en het een betaalbare manier is om op te vallen.


Hoe pak je het aan

Ansichtkaarten kun je via Mailchimp versturen als je dat wilt en dat is niet duur. Maar dan kun je ook niet zo erg goed regisseren wanneer die ansichtkaart in de brievenbus rolt.

Maar als jij een coach of zoiets bent, dan is het voor jou misschien wel haalbaar om je voormalige klanten een handgeschreven kaart te sturen. Dat is nog veel persoonlijker! Zulke kaarten kun in kleine plukjes laten maken bij Vistaprint. Of bij Office Center, Canva en zo zijn er vast ook nog wel andere bedrijven die ansichtkaarten in kleine hoeveelheden voor je kunnen maken.


Promocode

Ik noem speciaal ook bedrijven waar je kleine hoeveelheden kunt laten maken (Mailchimp kan dat ook) omdat je nog niet weet wat je ansichtkaart gaat doen. Het is handig te experimenteren met verschillende designs en verschillende kleuren. Denk er daarom aan dat je een promo-code op je kaart zet en dat die promo-code per design verschilt. Dan kun je zien welke promo-codes er terugkomen en dus ook welk design het beste is.


Design

Zorg dat je design rustig is. Liever een paart pakkende woorden dan een hele lap tekst. Zorg ook voor een rustig design. En een opvallende call to action natuurlijk.


Bedrijfsgegevens en logo

Denk eraan dat je ook je bedrijfsgegevens en logo erop zet, en een URL naar je website.


Ansichtkaart voor marketing en AVG

Ik heb voor je nagevraagd hoe het zit met de AVG want je gaat wel persoonsgegevens verwerken als je dit gaat doen. Je hebt er een adressenbestand voor nodig.

Tip: je verkoopt het gemakkelijkste aan mensen die jou al kennen doordat ze eerder klant bij je geweest zijn. Daarom is het een goed idee om met deze mensen te beginnen en van deze mensen kun je de adressen terugvinden in je facturen.


Wat zegt de wet AVG

Welke regels gelden er al rondom het versturen van direct mail?

Post is een opt-out kanaal. Dat wil zeggen dat je consumenten ongevraagd via de post mag benaderen, tenzij de consument aangeeft geen post te willen ontvangen. Dit zegt de wetgeving over het versturen van geadresseerde- en ongeadresseerde post:

  • De ontvanger moet weten dat jij zijn adresgegevens gebruikt;
  • Je moet de mogelijkheid bieden om af te melden voor post (Recht van Verzet);
  • De consument meldt zich bij Postfilter voor alle geadresseerde post af;
  • Jij als verzender bent zelf verantwoordelijk om het adresbestand bij te werken;
  • Jouw klanten mag je, ondanks Postfilter registratie, altijd geadresseerde post sturen.

Welke gevolgen heeft de AVG voor direct mail?

De wetgever maakt onderscheid tussen gewone direct marketing (bellen of post sturen) en digitale direct marketing (via e-mail, social media of sms). De redenering is dat gewone direct marketing een organisatie geld kost en dus altijd beperkt zal blijven. Digitale marketing is nagenoeg gratis en kan daardoor heel veel toegepast worden. Om deze reden heb je bij gewone direct marketing vooraf geen toestemming nodig van degene die je benadert, bij digitale direct marketing heb je wel vooraf toestemming nodig.

Als je dus aan direct mail doet, dan lijkt de AVG redelijk soepel. Maar je hebt nog altijd een aantal verplichtingen. Bij het eerste direct marketing-contact moet je altijd duidelijk uitleggen:


Ansichtkaart voor marketing

Als je zoiets doet moet je vertellen

Waarom er contact opgenomen is:

Je krijgt deze kaart omdat ik je zo verschrikkelijk mis!

En als de persoon naar wie je de kaart stuurt nog nooit klant bij je geweest is, dan zou je zoiets kunnen doen:

Waarom er contact opgenomen is

Je krijgt deze kaart omdat ik jou wil!

Ansichtkaart voor marketing

Met welke organisaties je de persoonsgegevens zal delen:

Niemand weet er iets van, vertel het vooral niet aan mijn man….

Wat de rechten zijn om bezwaar te maken tegen deze direct marketing:

Als de liefde alleen van mijn kant komt, dan is dat zuur!

Zeg het vooral, want kaarten zijn duur.

Ik wil je opnemen in mijn maandelijkse plan,

Maar ik vraag het me af: wat vind jij daarvan?

Dit is nu een duidelijke zaak, je hebt verteld: waarom, met wie je de gegevens deelt, hoe vaak je dit van plan bent en wat de rechten zijn om bezwaar te maken tegen zo’n leuke kaart.

En dit is toch veel leuker en veel opvallender dan een reclamefolder of een Facebook add? Of niet soms?


Ansichtkaart voor marketing

Mag je zomaar iemand toevoegen aan je adressenlijst voor direct mail?

Ja. Zolang je de geadresseerde de optie geeft om zich af te melden van jouw adressenlijst. De nieuwe wetgeving schrijft voor dat

‘de betrokkene heeft te allen tijde het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van zijn gegevens voor direct-marketingdoeleinden. Als de betrokkene een dergelijk bezwaar indient, dan mogen zijn of haar gegevens niet meer voor marketingdoeleinden worden verwerkt.’


Zijn er nog andere zaken waar je aan moet houden?

Wat lang niet iedereen weet is dat je als bedrijf verantwoordelijk bent voor de persoonsgegevens die je in bezit hebt. Datalekken en hacks van je systeem ben je verplicht te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

De ACM onderzoekt hacks, alsook aangiften, geeft waarschuwingen en soms hoge boetes. In de nieuwe Europese wet is opgenomen dat de toezichthouder bedrijven een boete van maximaal vier procent van de wereldwijde omzet mag opleggen als zij in overtreding zijn.

Maar dat is allemaal ook zo als je geen kaarten stuurt. En als je kaarten naar je klanten gaat sturen, dan word je risico op een dergelijk data-lek natuurlijk niet groter, want van je klanten heb je sowieso een adressenbestand.


Ansichtkaart voor marketing

Als je een dergelijke ansichtkaart voor marketing gaat sturen heb je een beetje meer lef nodig dan wanneer je een Facebook advertentie plaatst natuurlijk. Maar om je te onderscheiden heb je altijd een beetje meer lef nodig dan de grote massa.

Trek daarom je stoute schoenen eens aan en doe het eens! En wat kan je nou eigenlijk gebeuren?

Maar als je wilt dat je ansichtkaart voor marketing werkelijk het effect heeft dat je oude klanten met nieuwe opdrachten komen of dat je nieuwe klanten krijgt, dan moet je daarna ook even bellen. En dan vraag je gewoon wat ze van je kaart vonden. Wedden dat ze heel snel weten over welke kaart het gaat?


Als ik mensen vraag wat ze nu precies voor marketing, dan doen ze vaak van alles op de social media, maar persoonlijk leads opvolgen? Nee, dat niet. En dan is nou juist het hart van marketing. Daar zou je een systeem van moeten maken. Daar kan een ansichtkaart deel van uitmaken, maar dat hoeft niet natuurlijk. Net wat je leuk vindt.



Strategisch marketingplan

smarketing

Speciaal voor dienstverleners: een strategisch marketingplan maken dat echt werkt en dat echt voor klanten zorgt!

Lees er hier meer over

Je bent hier: Home » Marketing » Leads opvolgen » Ansichtkaart voor marketing

Ansichtkaart voor marketing was last modified: by

Met dank aan Archtop Legal voor hun welwillende bereidheid mij te vertellen hoe zoiets mag.

Ansichtkaart voor marketing was last modified: by

2 reacties op “Ansichtkaart voor marketing

  1. Hoi Judith,
    Begrijp ik goed dat je het hebt over fysieke post? Want van potentiële klanten heb ik alleen voornaam en e-mailadres. Dus daar kom ik er dan niet mee…..

  2. Ja, dit is precies waar het om gaat. Om een ansichtkaart naar prospects te sturen moet je veel meer moeite doen en je moet er ook geld aan uitgeven. Daarom zijn de regels voor ansichtkaarten veel minder streng dan voor e-mails. Voor prospects is het bijna niet te doen om de adressen te achterhalen. Het kan wel, Mailchimp Standard en Mailchimp Premium hebben een “address finder” waarmee je fysieke adressen kunt vinden. Maar dat kost ook weer geld. Maar van klanten heb je een adres, want dat moet je ook op de factuur zetten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *