Je bent hier: Home » Blog » E-mailmarketing » E-mailstrategie » Apple Mail Privacy Protection
apple mail privacy

Apple Mail Privacy Protection

In het kort: Apple Mail Privacy Protection is een nieuwe functie die ervoor zorgt dat afbeeldingen laden voor de nieuwsbrief geopend is. Maar het laden van de afbeeldingen is het signaal naar je platform dat de nieuwsbrief geopend is.


Geschatte leestijd: 5 minuten

Apple Mail Privacy Protection

Apple OS 15 en macOS Monterey hebben een functie waar je last van kunt hebben: Mail Privacy Protection. Als je abonnees deze functie inschakelen kun je sommige dingen niet meer in je statistieken zien:

  • Of een e-mail is geopend en wanneer hij is geopend.
  • Locatie van degene die opent.
  • En het apparaat dat gebruikt is bij het openen.

En dan kloppen je statistieken niet meer.


Apple Mail Privacy

Als je via Mailchimp of MailerLite een nieuwsbrief verstuurt, dan stuurt je platform een mini afbeelding mee. En op het moment dat mensen toestemming geven om de afbeeldingen te tonen, dan wordt die mini afbeelding ook getoond. En op het moment dat die afbeelding getoond is, weet je platform dat je nieuwsbrief geopend is en dat zie jij dan in je statistieken.

Dat is een redelijk goed werkende methode, maar die vlieger gaat nu niet meer op.

Apple heeft nu bedacht dat het wel een aardig idee is om die afbeeldingen vooraf te laden. Hierdoor zullen je statistieken door de war raken voor mensen die Apple Mail gebruiken en die deze functie hebben aangezet.

  • De open rate klopt niet meer.
  • De locatie klopt ook niet meer, want Apple verbergt het IP adres.
  • Resultaten van AB-testen waarbij je de winnende e-mail kiest op basis van open rate, kloppen ook niet meer.
  • Automations die getriggerd worden door het openen van een e-mail zullen gaan versturen terwijl het niet moet. En Automations die getriggerd worden door het niet openen zullen niet gaan versturen terwijl het wel moet.
  • Gebruikers van Apple Mail zullen binnenkort bij Mailchimp 5 sterren in hun profiel krijgen als teken dat ze erg actief zijn. Ook als ze inactief zijn.
  • Als je inactieve abonnees wilt selecteren kan dat niet meer op basis van open rate. Je kunt wel een segment maken van mensen die lang nergens op geklikt hebben en ze mailen en om een klik vragen.
  • Als je MailerLite gebruikt kun je de functie om inactieve abonnees uit te schrijven niet vertrouwen, want die werkt op basis van de open rate. Je hebt dus meer inactieve abonnees dan die tool laat zien.


Apple Mail gebruikers vinden

Ga allereerst na hoe groot de schade is: hoeveel van jouw abonnees zijn Apple Mail gebruikers?

Bij Mailchimp
  • Audiences (dat zijn de bolletjes in de zijbalk)
  • Kies je Audience
  • Segments (in de zijbalk links)
  • Create Segment
Contacts match [ any ] of the following conditions
Email Client [ is ] Apple Mail

Daarna klik je op Preview Segment en dan zie je dat het er meer zijn dan je leuk vindt.

Lees ook:  Wetgeving e-mailmarketing

Vooralsnog gaat het alleen om Apple Mail. Daarom kun je overwegen deze adressen apart te mailen en uit te sluiten van je andere e-mails. Dan kloppen je statistieken voor Apple Mail gebruikers niet. Maar je andere statistieken kloppen dan nog wel.

Bij MailerLite

Bij MailerLite kun je wel segmenten maken, maar niet op basis van Email Client. Ik heb ze hierover gemaild en ze zijn een oplossing aan het bedenken. Maar vooralsnog kun je de Apple Mail gebruikers niet onderscheiden van de rest van je adressen. MailerLite is druk bezig met vinden van tools die kunnen helpen om normaal te kunnen blijven werken.

Na de verzending kun je wel in je statistieken zien hoe groot het percentage Apple gebruikers is.

apple gebruikers
Apple Mail gebruikers

En zolang er nog geen betere oplossing is, kun je ook overwegen het aan je gebruikers te vragen. Hier staat een video over hoe het survey block werkt.

Acties die je moet nemen

Automations en AB-tests controleren

Je moet in elk geval controleren of je Automations hebt draaien die getriggerd worden door het openen of juist niet openen van een e-mail. Want voor Apple gebruikers zullen deze Automations niet naar behoren werken omdat alles dat je ze stuurt direct als geopend geregistreerd wordt.

AB tests

En kunt op dit moment beter geen AB-test versturen op basis van open rate. Want een AB-test op basis van open rate kan nu onbetrouwbare resultaten geven.

Maar je kunt natuurlijk nog wel een AB test doen met een andere variabele. Kies bijvoorbeeld dat de winnende e-mail de meeste clicks moet hebben. Of kies dat de winnende e-mail voor de meeste omzet gezorgd heeft.

Niet opnieuw versturen naar mensen die niet geopend hebben

Als je e-mails die niet goed geopend zijn opnieuw verstuurt, dan moet je er hierbij rekening mee houden dat Apple Mail gebruikers de 2e verzending niet krijgen, want zij staan geregistreerd als mensen die wel geopend hebben. Dit geldt ook voor de Auto Resend van MailerLite als je ‘m instelt om opnieuw te verzenden naar mensen die niet geopend hebben.


Goede ideeën zijn meer dan welkom

Ik ga hier (net als iedereen) over nadenken en proberen iets te verzinnen waardoor we zicht houden op de activiteit en inactiviteit van abonnees en kunnen inspelen op het gedrag van abonnees. Want Apple heeft hiermee flink de knuppel in het hoenderhok gegooid. Zodra ik meer weet stuur ik het rond. Zorg dus dat je ingeschreven bent.

Als jij goede ideeën hierover hebt, voel je dan uitgenodigd om ze hieronder in het commentaarveld te plaatsen zodat iedereen er iets aan heeft.

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert

MailerLite expert

https://mailchimp.com/help/apple-privacy-faq/

Bronnen:

Gepubliceerd op: 16-9-2021
Voor het laatst bijgewerkt op: 21-9-2021