Archief bar openen en sluiten

In augustus 2013 heeft Mailchimp zichzelf vernieuwd en een aantal nieuwe functies toegevoegd, o.a. een archief bar. Deze archief bar staat standaard open, maar je kunt ‘m ook sluiten. De vraag is daarom: mogen je (nieuwe) abonnees je oude nieuwsbrieven lezen? Eén van de vernieuwingen is de toevoeging van een aantal formulieren:

  • Forward to a friend email
  • About your list
  • Campaign archive page
  • Survey landing page

Archief bar

Als iemand ervoor kiest om je nieuwsbrief online – op de archiefpagina –  te bekijken dan ziet deze persoon een archief bar met een paar extra mogelijkheden die er voor augustus 2013 niet waren:

  • een link naar het aanmeldformulier van je mailinglijst, dat is het hosted signup form
  • een dropdownmenu met de mogelijkheid te delen via Facebook, Twitter en Google+
  • een link naar de archiefpagina waarop links naar al je campagnes staan
  • link naar Google translate waar je bezoeker je nieuwsbrief kan vertalen
  • een link voor een RSS-feed

Link naar het aanmeldformulier

Een link naar het aanmeldformulier is natuurlijk vreselijk handig in het geval dat een nieuwsbrief die via de social media gedeeld is. Zo kunnen bezoekers die via de social media gekomen zijn zich eventueel direct inschrijven.

Share

Share is een dropdownmenu. Als je het uit klapt verschijnen de volgende mogelijkheden om te delen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • de short URL naar je nieuwsbrief

Past Issues

Als iemand op Past Issues klikt, komt die persoon op een archiefpagina met daarop aanklikbare links naar alle nieuwsbrieven die je in het verleden verstuurd hebt.

Dit is iets wat je je goed moet realiseren want als je bij wijze van test een aantal echte nieuwsbrieven naar jezelf verstuurd hebt, dan staan die nieuwsbrieven daar ook tussen.

En als je een keer een nieuwsbrief met een fout verstuurd hebt en daarna een nieuw exemplaar gemaakt hebt om op je website te zetten, dan is die nieuwsbrief met die fout erin nog steeds te zien via je archiefpagina.

Translate

Dit is ook een uitklapmenu met een link naar Google Translate.

Archief bar sluiten

Als niet wilt dat iedereen je vorige nieuwsbrieven kan lezen, bijvoorbeeld omdat je ze opnieuw wilt gebruiken voor je nieuwste abonnees, dan kun je je settings wijzigen.

  • Ga naar je lijst
  • Klik het dropdownmenu bij Stats open
  • Ga naar Settings
  • Kies Publicity settings
  • Verander je settings

archive bar of archief bar

Alternatief

Een alternatief is dat je een een aantal speciaal hiervoor geselecteerde e-mails op de archiefpagina zet. Als je dit wilt moet je eerst een folder aanmaken waarin je die speciaal geselecteerde e-mails plaatst.

Daarna moet je in je formulierenset het archief opzoeken en aanvinken dat je alleen e-mails wilt tonen die in een specifieke folder staan. En dan kies je de folder die je hiervoor gemaakt hebt.

In de handleiding Mailchimp kun kijken welke onderwerpen nog een mysterie voor zijn.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Archief bar openen en sluiten was last modified: by

Archief bar openen en sluiten: de credit van de uitgelichte afbeelding zijn voor OpenClipart-Vectors

Archief bar openen en sluiten was last modified: by