avg of gdpr Mailchimp

AVG of GDPR velden van Mailchimp

AVG of GDPR velden van Mailchimp

De AVG of GDPR velden van Mailchimp: sinds mei 2018 heeft Mailchimp een speciale setting. Als je deze setting aan zet, dan activeer je daarmee een aantal extra velden op je inschrijfformulier.

Je krijgt dan een badge op je inschrijfformulier met een keurige juridische tekst en jestelt er een aantal extra vragen om toestemming te vragen voor een aantal zaken.

Ik ben hier helemaal niet gelukkig mee, want hoe meer je vraagt, hoe minder inschrijvingen je krijgt. Het is daarom beter om uitsluitend te vragen wat je echt vragen moet. En moeten al die vragen die Mailchimp voor je heeft voorgekookt?

AVG of GDPR op je inschrijfformulier

Aan en uit zetten

GDPR-velden activeren

MailChimp heeft speciale GDPR velden die je per lijst kunt activeren.

  • Ga naar Audience in menu links
  • Kies in het linker drop-down de naam van je lijst
  • Kies in het rechter drop-down voor Settings
  • En kies dan voor GDPR fields and settings

Hier zie je bovenaan de Form settings staan. Daar staat een linkje naar de GDPR fields editor.

GDPR Marketing Preferences

Je komt nu op een nieuwe pagina met de naam GDPR marketing Preferences. Daar kun je helemaal bovenaan een vinkje zetten en dan kun je die pagina invullen.

AVG of GDPR op je inschrijfformulier

Hoe zien ze eruit?

Als je deze velden activeert krijg je extra vragen op je formulier plus een badge met een mooie juridische tekst. Je kunt niet kiezen om uitsluitend de legal tekst te plaatsen, je moet dan ook om marketingtoestemmingen vragen en minimaal 1 optie kiezen. Anders gezegd: je krijgt dan een conversiekiller op je formulier.

Je gaat dan op je formulier vragen om toestemming om een aantal zaken te kunnen doen en dat ziet er zo uit:

formulier avg gdpr

Ik heb nog niets aan dit formulier gedaan en als jij je formulieren ook nog nooit bekeken hebt, dan zien jouw formulieren er ook ongeveer zo uit. En Mailchimp stuurt ze rond, ook als je een inschrijfformulier op je website hebt.

AVG of GDPR op je inschrijfformulier

Toestemming vragen voor e-mails

Moet je marketingtoestemming vragen voor e-mail? Ja, dat moet, maar dat hoeft niet op deze manier.

Als een inschrijfformulier voor e-mail gebruikt dan vraag je al toestemming voor e-mail. Als je op je website duidelijk vertelt dat je gaat mailen als ze dat formulier invullen, dan verwachten mensen dat je ze gaat mailen. Redelijk toch? Je hoeft dan niet nog een keer extra te vragen om een vakje aan te vinken om toestemming te krijgen om te mailen. Dat gaat nergens over.

Toch zet Mailchimp dit vakje neer dus je zou zomaar kunnen denken dat dit moet. Maar de situatie is een beetje anders.

Mailchimp is een all-in-one platform geworden. Mailchimp is niet meer alleen voor e-mail, maar ook voor andere zaken. Je kunt via Mailchimp organische social posts plaatsten, of adverteren op Facebook en Google. En je kunt met Mailchimp ook ansichtkaarten versturen.

AVG of GDPR op je inschrijfformulier

Direct mail

Dat zijn de ansichtkaarten die je via Mailchimp kunt maken en versturen en die kun je heel mooi aan laten sluiten op een e-mail voor een verlaten winkelwagentje.

Maar vooralsnog hebben we in Nederland geen toestemming nodig om iemand een ansichtkaart te sturen. Je moet wel het e.e.a. in orde hebben om een ansichtkaart te mogen sturen, maar toestemming hoeft niet. Hoe het wel moet kun je hier lezen.

alleswp topwerk

Topwerk

Judith van VirtueelPresent.nl verzorgt voor ons de nieuwsbrieven die via Mailchimp lopen. Zij is Mailchimp expert en ze is een lopende encyclopedie als het gaat om settings, do’s en don’ts en weet razendsnel perfecte nieuwsbrieven op te zetten. Topwerk. Ook voor een prachtige RSS-nieuwsbrief zoals die van ons draait ze haar hand niet om. Alles …

Topwerk Lees verder »

AVG of GDPR op je inschrijfformulier

Customized online Advertising

Dat zijn advertenties op Facebook of Google. Daar heb je wel toestemming voor nodig. Daarom heeft Mailchimp vakjes gemaakt zodat je toestemming kunt vragen voor al die zaken. Maar als je Mailchimp uitsluitend voor e-mailmarketing gebruikt dan is dit niet logisch en ook niet nodig.

Je kunt een deel van deze velden ook bewerken en je moet er ook beslist goed naar kijken, want ze zijn niet in iedere situatie logisch.

Tenzij je de adressen wilt gebruiken voor gerichte online advertenties heb je dit allemaal niet nodig. Dus je hoeft deze conversiekiller niet te activeren.

Waar je wel voor moet zorgen is dat je in je privacybeleid zet dat je de e-mailadressen naar Mailchimp in Amerika gaat sturen en dat privacybeleid moet je uitreiken vóór mensen inschrijven.

Dat moet vóór mensen inschrijven, want zodra het formulier verzonden wordt is het adres al bij Mailchimp. Ook als je dubbele opt-in gebruikt en mensen hun inschrijving niet bevestigen. Maak daarom voor mensen het formulier verzenden duidelijk dat je hun gegevens naar Mailchimp in Amerika gaat sturen.

is mailchimp avg proof

Is Mailchimp GDPR proof?

Is Mailchimp GDPR proof is een veelgestelde vraag. Ik wil daar graag een goed antwoord op geven. Het zit zo: Mailchimp was AVG proof en voldeed aan de voorwaarden van het Privacy Shield. In juli 2020 heeft de Europese rechtbank het Privacy Shield afgekeurd en toen was Mailchimp niet meer AVG proof. Net als veel …

Is Mailchimp GDPR proof? Lees verder »

marketing art

Heb je iets aan dit artikel?

Waardeer je dit artikel? Je kunt me motiveren nog meer gratis artikelen voor je te schrijven door je erop te abonneren. Ook gratis.

AVG of GDPR velden van Mailchimp: met dank aan mohamed Hassan voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Gepubliceerd op: 25-5-2018
Voor het laatst bijgewerkt op: 4-7-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?