avg of gdpr Mailchimp

AVG of GDPR velden van Mailchimp

Bijgewerkt op 29 november 2023

De AVG of GDPR velden van Mailchimp: sinds mei 2018 heeft Mailchimp een speciale setting. Als je deze setting aan zet, dan activeer je daarmee een aantal extra velden op je inschrijfformulier.

Je krijgt dan een badge op je inschrijfformulier met een keurige juridische tekst en jestelt er een aantal extra vragen om toestemming te vragen voor een aantal zaken.

Ik ben hier helemaal niet gelukkig mee, want hoe meer je vraagt, hoe minder inschrijvingen je krijgt. Het is daarom beter om uitsluitend te vragen wat je echt vragen moet. En moeten al die vragen die Mailchimp voor je heeft voorgekookt?

AVG of GDPR op je inschrijfformulier aan en uit zetten

Mailchimp heeft speciale GDPR velden die je per lijst kunt activeren.

  • Ga naar Audience (in menu links)
  • Kies in het linker drop-down de naam van je lijst
  • Kies in het rechter drop-down (daar zie je staan: Manage adience) voor Settings
  • En kies dan voor GDPR fields and settings

GDPR Marketing Preferences

Je komt nu op een nieuwe pagina met de naam GDPR marketing Preferences. Daar kun je helemaal bovenaan een vinkje zetten en dan kun je die pagina invullen.

Hoe zien de AVG of GDPR velden er uit?

Als je deze velden activeert krijg je extra vragen op je formulier plus een badge met een mooie juridische tekst. Je kunt niet kiezen om uitsluitend de legal tekst te plaatsen, je moet dan ook om marketingtoestemmingen vragen en minimaal 1 optie kiezen. Anders gezegd: je krijgt dan een conversiekiller op je formulier.

Je gaat dan op je formulier vragen om toestemming om een aantal zaken te kunnen doen en dat ziet er zo uit:

formulier avg gdpr

Ik heb nog niets aan dit formulier gedaan en als jij je formulieren ook nog nooit bekeken hebt, dan zien jouw formulieren er ook ongeveer zo uit. En Mailchimp stuurt ze rond, ook als je een inschrijfformulier op je website hebt.

Toestemming vragen voor e-mails

Moet je marketingtoestemming vragen voor e-mails? Ja, dat moet, maar dat hoeft niet op deze manier.

Als een inschrijfformulier voor e-mails gebruikt dan vraag je al toestemming voor e-mails. Als je op je website duidelijk vertelt dat je gaat mailen als ze dat formulier invullen, dan verwachten mensen dat je ze gaat mailen. Redelijk toch? Je hoeft dan niet nog een keer extra te vragen om een vakje aan te vinken om toestemming te krijgen om te mailen. Dat gaat nergens over.

Toch zet Mailchimp dit vakje neer dus je zou zomaar kunnen denken dat dit moet. Maar de situatie is een beetje anders.

Mailchimp is een all-in-one platform geworden. Mailchimp is niet meer alleen voor e-mailmarketing, maar ook voor andere zaken. Je kunt via Mailchimp organische social posts plaatsten, of adverteren op Facebook en Google. En je kunt met Mailchimp ook ansichtkaarten versturen.

Geen toestemming voor e-mails

Maar er is nog iets dat je je goed moet realiseren als je deze velden activeert. Vink dan ook aan dat iemand verplicht ergens toestemming voor moet geven. Want anders heb je een adres dat je geld kost maar waar je niets mee kunt.

En het kan ook gebeuren dat iemand wel toestemming geeft voor bijvoorbeeld advertenties, maar niet voor e-mails.

En als iemand inschrijft en geen toestemming geeft voor e-mails dan heeft die persoon wel de status “Subscribed”. Dus als jij dan gaat mailen naar iedereen met de status Subscribed, dan kan het zomaar gebeurend dat je mailt naar mensen die geen toestemming hebben gegeven voor e-mails. Daarom moet je een segment maken van de adressen die je mag mailen:

  • Status: subscribed
  • en marketingtoestemmingen: e-mails.

AVG of GDPR velden: toestemming vragen voor direct mail

Direct mail zijn de ansichtkaarten die je via Mailchimp kunt maken en versturen en die kun je heel mooi aan laten sluiten op een e-mail voor een verlaten winkelwagentje.

Maar vooralsnog hebben we in Nederland geen toestemming nodig om iemand een ansichtkaart te sturen. Je moet wel het e.e.a. in orde hebben om een ansichtkaart te mogen sturen, maar toestemming hoeft niet.

Customized online Advertising: AVG of GDPR velden

Dat zijn advertenties op Facebook, Instagram of Google. Daar heb je wel toestemming voor nodig. Daarom heeft Mailchimp vakjes gemaakt zodat je toestemming kunt vragen voor al die zaken. Maar als je Mailchimp uitsluitend voor e-mailmarketing gebruikt dan is dit niet logisch en ook niet nodig.

Niet logisch

Je kunt een deel van deze velden ook bewerken en je moet er ook beslist goed naar kijken, want ze zijn niet in iedere situatie logisch. Tenzij je de adressen wilt gebruiken voor gerichte online advertenties heb je dit allemaal niet nodig. Dus je hoeft deze conversiekiller niet altijd te activeren.

Waar je wel minimaal voor moet zorgen is dat je in je privacybeleid zet dat je de e-mailadressen naar Mailchimp in Amerika gaat sturen en dat privacybeleid moet je uitreiken vóór mensen inschrijven.

Dat moet vóór mensen inschrijven, want zodra het formulier verzonden wordt, is het adres al bij Mailchimp. Ook als je dubbele opt-in gebruikt en mensen hun inschrijving niet bevestigen. En ook als mensen in een shop hun e-mailadres al gegeven hebben maar de aankoop niet voltooien. Maak daarom voor mensen actie nemen duidelijk dat je hun gegevens naar Mailchimp in Amerika gaat sturen.

,
Scroll naar boven