AVG of GDPR velden van Mailchimp

AVG of GDPR velden van Mailchimp

De AVG of GDPR velden van Mailchimp: sinds mei 2018 heeft Mailchimp een speciale setting. Als je deze setting aan zet, dan activeer je daarmee een aantal extra velden op je inschrijfformulier.

Je krijgt dan een badge op je inschrijfformulier met een keurige juridische tekst en jestelt er een aantal extra vragen om toestemming te vragen voor een aantal zaken.

Ik ben hier helemaal niet gelukkig mee, want hoe meer je vraagt, hoe minder inschrijvingen je krijgt. Het is daarom beter om uitsluitend te vragen wat je echt vragen moet. En moeten al die vragen die Mailchimp voor je heeft voorgekookt?

AVG of GDPR op je inschrijfformulier

MailChimp heeft speciale GDPR velden die je per lijst kunt activeren.

  • Ga naar Audience in het bovenste menu
  • Kies in het linker dropdown de naam van je lijst
  • Kies in het rechter dropdown voor Settings
  • En kies dan voor Audience name and defaults

Hier zie je bovenaan de Form settings staan. Daar kun je o.a. een vakje aanvinken om de GDPR velden te actieveren.

form settings

AVG of GDPR velden, moet dat?

Zoals ik al zei: als je deze velden activeert krijg je extra vragen op je formulier plus een badge met een mooie juridische tekst. Anders gezegd: je krijgt dan een conversiekiller op je formulier.

Marketingtoestemmingen

Je gaat dan op je formulier vragen om toestemming om een aantal zaken te kunnen doen en dat ziet er zo uit:

formulier avg gdpr

Ik heb nog niets aan dit formulier gedaan en als jij je formulieren ook nog nooit bekeken hebt, dan zien jouw formulieren er ook ongeveer zo uit. En Mailchimp stuurt ze rond, ook als je een inschrijfformulier op je website hebt.

Toestemming vragen voor e-mail: moet dat?

Moet je marketingtoestemming vragen voor e-mail? Ja, dat moet, maar dat hoeft niet op deze manier.

Als een inschrijfformulier voor e-mail gebruikt dan vraag je al toestemming voor e-mail. Als je op je website duidelijk vertelt dat je gaat mailen als ze dat formulier invullen, dan verwachten mensen dat je ze gaat mailen. Redelijk toch?

Je hoeft dan niet nog een keer extra te vragen om een vakje aan te vinken om toestemming te krijgen om te mailen. Dat gaat nergens over.

Waarom staat het er dan?

Toch zet Mailchimp dit vakje neer dus je zou zomaar kunnen denken dat dit moet. Maar de situatie is een beetje anders.

Mailchimp is een all-in-one platform geworden. Mailchimp is niet meer alleen voor e-mail, maar ook voor andere zaken. Je kunt via Mailchimp organische social posts plaatsten, of adverteren op Facebook en Google. En je kunt met Mailchimp ook ansichtkaarten versturen.

Direct mail

Dat zijn de ansichtkaarten die je via Mailchimp kunt maken en versturen. Maar vooralsnog hebben we in Nederland geen toestemming nodig om iemand een ansichtkaart te sturen.

En als je iemand een ansichtkaart wilt sturen, is het dan logisch om dit via Amerika te doen? Of zou het handiger zijn om dit in Nederland te regelen?

Customized online Advertising

Dat zijn advertenties op Facebook of Google. Daar heb je wel toestemming voor nodig.

Daarom heeft Mailchimp vakjes gemaakt zodat je toestemming kunt vragen voor al die zaken. Maar als je Mailchimp uitsluitend voor e-mailmarketing gebruikt dan is dit niet logisch en ook niet nodig.

Niet verplicht

Als je de AVG of GDPR velden wel wilt gaan gebruiken, houd er dan rekening mee dat het niet verplicht is om die vakjes aan te vinken. Mensen kunnen ook inschrijven zonder ook maar een enkel vakje aan te vinken. En dan heb je mensen op je lijst staan die nergens toestemming voor hebben gegeven, maar die je wel geld kosten.

Mailchimp AVG velden bewerken

Je kunt een deel van deze velden ook bewerken en je moet er ook beslist goed naar kijken, want ze zijn niet in iedere situatie logisch.

Wat moet wel

Tenzij je de adressen wilt gebruiken voor gerichte online advertenties heb je dit allemaal niet nodig. Dus je hoeft deze conversiekiller niet te activeren.

Waar je wel voor moet zorgen is dat je in je privacybeleid zet dat je de e-mailadressen naar Mailchimp in Amerika gaat sturen en dat privacybeleid moet je uitreiken vóór mensen inschrijven.

Dat moet vóór mensen inschrijven, want zodra het formulier verzonden wordt is het adres al bij Mailchimp. Ook als je dubbele opt-in gebruikt en mensen hun inschrijving niet bevestigen.

Maak daarom voor mensen het formulier verzenden duidelijk dat je hun gegevens naar Mailchimp in Amerika gaat sturen.

Lees direct verder: Velden verwijderen

Gratis: groeiversneller voor je lijst

checklist voor nieuwsbrieven

Weggevers die echt voor lijstgroei zorgen hebben gemeenschappelijke kenmerken.

In deze serie vertel ik je precies wat die gemeenschappelijke kenmerken zijn.

AVG of GDPR velden van Mailchimp was last modified: by

Hier kun je meer vinden over Mailchimp Audiences

AVG of GDPR velden van Mailchimp: met dank aan mohamed Hassan voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

AVG of GDPR velden van Mailchimp was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Ik ben facilitator voor de marketingmethode Get Clients Now!™ en door Hubspot gecertificeerd voor inbound marketing. Ik kan je helpen met klanten krijgen via de organische zoekresultaten, door Yoast gecertificeerd. En ik kan je helpen met e-mailmarketing. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite.