Ben jij een expert?

Als je een expert bent heeft Google meer vertrouwen in je website dan wanneer je eigenlijk niets weet over het onderwerp waarover je schrijft. Niet zo vreemd natuurlijk. Bij het nemen van de beslissing of jouw website mogelijk zou moeten worden weggefilterd uit de zoekresultaten stelt hij zichzelf daarom o.a. de vraag:

Is dit artikel geschreven door een expert of iemand die écht bekend is met het thema, of is het meer oppervlakkig?

Google productblog

Google wil graag alle informatie die er bestaat toegankelijk maken, daarom is het belangrijk dat je artikelen inhoud hebben. Ze moeten informatief zijn. Goed onderbouwde artikelen zullen altijd hoger scoren dan oppervlakkige artikelen. Logisch toch?

Een belangrijke vraag die Google zichzelf stelt bij het bepalen van je Panda ranking is daarom de vraag of je een expert bent.

Wanneer ben je een expert

Om een expert te zijn moet je natuurlijk een heleboel kennis en ervaring hebben, maar dat is niet genoeg: anderen moeten je ook erkennen. Om erkenning te krijgen als expert moet je je presenteren als expert:

Hoe lang doe je dit al?

Maak er geen geheim van hoe lang je al werkt in dit vakgebied. Als je bedrijf net gestart is, maak dan duidelijk dat jij persoonlijk al veel langer bezig bent in dit vakgebied. Lees en leer alles wat je tegenkomt. Ga er gerust vanuit dat je – vergeleken met alles wat er te weten valt – nog nauwelijks iets weet. Lees en leer daarom alles en blijf lezen en leren.

Beperkt dienstenaanbod

Houd je dienstenaanbod beperkt. Niemand kan expertise ontwikkelen op honderden vakgebieden, probeer daarom niet om alles te kunnen.

Aanbevelingen

Zorg voor aanbevelingen. Aanbevelingen hebben sociale bewijskracht, vraag daarom om aanbevelingen van je klanten en laat die aanbevelingen ook zien!

Hulpvragen

Beantwoord hulpvragen. Als je een kans ziet om een vraag op jouw vakgebied publiekelijk te beantwoorden, gebruik die kans dan. Telkens als je een vraag beantwoordt, versterk je je status als expert. Bedenk hierbij dat een vraag die je ergens op een forum beantwoord hebt, over tien jaar nog steeds gelezen kan kan worden.

Presentaties

Geef presentaties. Over je vakgebied spreken voor een publiek is een fantastische manier om je expert-status te versterken. Als je bang bent om te spreken in het openbaar, besef dan dat de meeste mensen dit eng vinden. Denk aan je kracht: spreken in het openbaar kun je leren!

Geef webinars. Je kunt online voor een groep mensen een presentatie geven door webinars te geven. Dat is voor je publiek ook fijn want ze hoeven nergens naartoe.

Boek

Schrijf een boek. Schrijf een boek over je expertise en zorg dat dit boek gepubliceerd wordt.

Afwijkende standpunten

Durf afwijkende standpunten in te nemen. Als je werkelijk veel weet over je vakgebied, dan denk je over sommige zaken beslist anders dan mensen die er minder over weten. Heb het lef deze afwijkende standpunten ook te uiten.

Expert status

Als je dit allemaal doet, zul je op iets langere termijn zeker een expert-status bereiken. en dan zou het goed kunnen gebeuren dat anderen jouw website als een autoriteit gaan zien.

Vindbaarheid

Dit artikel gaat natuurlijk over het vindbaar maken van je website. Het helpt als je een expert bent, maar alleen een expert zijn is meestal niet genoeg.

Als wilt weten wat je zou moeten doen, dan kan het goed zijn te weten dat ik je hulp kan bieden in de vorm  van een individuele SEO begeleiding per Skype of in mijn kantoor in Heiloo.

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Ben jij een expert? was last modified: by
Bronnen en credits
Ben jij een expert? was last modified: by