benchmark nieuwsbrieven

Benchmark Mailchimp

Benchmark Mailchimp: hoe goed doet jouw nieuwsbrief het in vergelijking met andere nieuwsbrieven in jouw branche?

Benchmark nieuwsbrieven
Benchmark nieuwsbrieven

Als je een nieuwsbrief rondstuurt, dan doe je dat niet omdat je niets beters te doen hebt. Je wilt graag dat mensen ‘m openen en dat mensen klikken op de links die je meestuurt. Je wilt graag dat mensen je nieuwsbrief doorsturen.

En misschien valt het je tegen hoe vaak mensen dat ook werkelijk doen. Maar zijn je verwachtingen wel realistisch?


Benchmark Mailchimp

Om te toetsen of je verwachtingen realistisch zijn, kun je ze vergelijken met de statistieken van Mailchimp.

Mailchimp houdt statistieken bij van alle nieuwsbrieven die via Mailchimp verstuurd worden. Die statistieken hebben betrekking op lijsten van minimaal 1000 abonnees, terwijl erg grote lijsten er buiten gehouden zijn.

Kortom: grote lijsten tot 50.000 abonnees.

Misschien lijkt dat een onhaalbaar hoog aantal voor jou, maar dat maakt niet werkelijk veel uit als je wilt weten hoe goed je nieuwsbrief het doet.


Benchmark Mailchimp: formaat van de lijst

Het formaat van de lijst is belangrijk, want als jij 10 abonnees hebt en 9 personen openen je nieuwsbrief, dan heeft 90% je nieuwsbrief geopend. Maar als je 1000 abonnees hebt en 9 mensen openen je nieuwsbrief, dan liggen de zaken heel anders.

Een hoog percentage mensen dat je nieuwsbrief opent, is daarom moeilijker bereikbaar naarmate je lijst groter wordt.

Je kunt jouw lijst niet precies vergelijken met de benchmark van Mailchimp, want Mailchimp vertelt alleen dat er in deze statistieken lijsten verwerkt zijn van minimaal 1000 abonnees en maximaal 50.000 abonnees. Maar er kunnen ook 3000 abonnees op staan, of 15.000.


Conclusie

Er is wel een conclusie die je kunt trekken: als jouw lijst kleiner is dan 1000 abonnees, dan moet je nieuwsbrief het veel beter doen dan een lijst waar tussen 1000 en 50.000 abonnees op staan. Je nieuwsbrief moet het dan dus beter doen dan de gemiddelde cijfers die over jouw branche bekend zijn.

En als je bijna 50.000 abonnees hebt, dan mag je het een slechter doen dan het gemiddelde.

Als je heel weinig abonnees hebt, dan moet je het beter doen dan het gemiddelde.

Je kunt aan deze statistieken dus niet alles ophangen, maar je krijgt er wel een indicatie door.

Naar de statistieken


Benchmark Mailchimp: rapporten

Nou is er alleen een probleem: die statistieken die je vindt als je de link volgt zijn niet actueel. Je kunt daarom nog beter je rapporten aanklikken. Daar vindt je ook een gemiddelde van je branche en dat gemiddelde is wel actueel.

Maar dat zie je alleen als je toen je het account maakte hebt ingevuld wat je doet. Alleen dan zie je een rode lijn in je statistieken waar je je eigen statistieken mee kunt vergelijken.

Als je bij het maken van het account niet hebt ingevuld wat je doet, dan kun je dat alsnog doen.

  • Ga naar je gebruikersnaam (rechts boven)
  • Kies voor Account
  • Settings
  • Details

Scrol dan naar beneden en kies bij “Your industry” de branche die zoveel mogelijk past bij wat je doet.

Als je meer over MailChimp wilt weten, kijk dan eens in de handleiding MailChimp. Daar vind je de ingangen naar alles wat je over MailChimp wilt weten.

Benchmark Mailchimp was last modified: by

Benchmark Mailchimp: de afbeelding heb ik gemaakt met Canva.

Benchmark Mailchimp was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.