Benchmark nieuwsbrieven

Benchmark: hoe goed doet jouw nieuwsbrief het in vergelijking met andere nieuwsbrieven in jouw branche? Als je een nieuwsbrief rondstuurt, dan doe je dat niet omdat je niets beters te doen hebt. Je wilt graag dat mensen ‘m openen en dat mensen klikken op de links die je meestuurt. Je wilt graag dat mensen je nieuwsbrief doorsturen.

En misschien valt het je tegen hoe vaak mensen dat ook werkelijk doen. Maar zijn je verwachtingen wel realistisch?

Benchmark

Om te toetsen of je verwachtingen realistisch zijn, kun je ze vergelijken met de statistieken van Mailchimp.

Mailchimp houdt statistieken bij van alle nieuwsbrieven die via Mailchimp verstuurd worden. Die statistieken hebben betrekking op lijsten van minimaal 1000 abonnees, terwijl erg grote lijsten er buiten gehouden zijn.

  • Kortom: grote lijsten tot 50.000 abonnees.

Misschien lijkt dat een onhaalbaar hoog aantal voor jou, maar dat maakt niet werkelijk veel uit als je wilt weten hoe goed je nieuwsbrief het doet.

Het formaat van de lijst

Het formaat van de lijst is belangrijk, want als jij 10 abonnees hebt en 9 personen openen je nieuwsbrief, dan heeft 90% je nieuwsbrief geopend.

Maar als je 1000 abonnees hebt en 9 mensen openen je nieuwsbrief, dan liggen de zaken heel anders.

Een hoog percentage mensen dat je nieuwsbrief opent, is daarom moeilijker bereikbaar naarmate je lijst groter wordt.

Je kunt jouw lijst niet precies vergelijken met de benchmark van Mailchimp, want Mailchimp vertelt alleen dat er in deze statistieken lijsten verwerkt zijn van minimaal 1000 abonnees en maximaal 50.000 abonnees. Maar er kunnen ook 3000 abonnees op staan, of 15.000.

Conclusie

Er is wel een conclusie die je kunt trekken: als jouw lijst kleiner is dan 1000 abonnees, dan moet je nieuwsbrief het veel beter doen dan een lijst waar tussen 1000 en 50.000 abonnees op staan. Je nieuwsbrief moet het dan dus beter doen dan de gemiddelde cijfers die over jouw branche bekend zijn.

Als je meer dan 1000 abonnees hebt, dan moet je het een stukje beter doen dan het gemiddelde.

En als je bijna 50.000 abonnees hebt, dan mag je het een beetje slechter doen dan het gemiddelde.

Je kunt aan deze statistieken dus niet alles ophangen, maar je krijgt er wel een indicatie door.

Naar de statistieken >>

Rapporten

Nou is er alleen een probleem: die statistieken die je vindt als je de link volgt zijn niet actueel. Je kunt daarom nog beter je rapporten aanklikken. Daar vindt je ook een gemiddelde van je branche en dat gemiddelde is wel actueel.

Als je meer over MailChimp wilt weten, kijk dan eens in de handleiding MailChimp. Daar vind je de ingangen naar alles wat je over MailChimp wilt weten.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Benchmark nieuwsbrieven was last modified: by
Benchmark nieuwsbrieven was last modified: by