Benchmark

Benchmark nieuwsbrieven

Als je een nieuwsbrief rondstuurt, dan doe je dat niet omdat je niets beters te doen hebt. Je wilt graag dat mensen ‘m openen en dat mensen klikken op de links die je meestuurt. Je wilt graag dat mensen je nieuwsbrief doorsturen.

Benchmark
Benchmark nieuwsbrieven

En misschien valt het je tegen hoe vaak mensen dat ook werkelijk doen. Maar zijn je verwachtingen wel realistisch?


Benchmark

Om te toetsen of je verwachtingen realistisch zijn, kun je ze vergelijken met de statistieken van Mailchimp.

Mailchimp houdt statistieken bij van alle nieuwsbrieven die via Mailchimp verstuurd worden. Die statistieken hebben betrekking op lijsten van minimaal 1000 abonnees, terwijl erg grote lijsten er buiten gehouden zijn.

Kortom: grote lijsten tot 50.000 abonnees.

Misschien lijkt dat een onhaalbaar hoog aantal voor jou, maar dat maakt niet werkelijk veel uit als je wilt weten hoe goed je nieuwsbrief het doet.


Het formaat van de lijst

Het formaat van de lijst is belangrijk, want als jij 10 abonnees hebt en 9 personen openen je nieuwsbrief, dan heeft 90% je nieuwsbrief geopend. Maar als je 1000 abonnees hebt en 9 mensen openen je nieuwsbrief, dan liggen de zaken heel anders.

Een hoog percentage mensen dat je nieuwsbrief opent, is daarom moeilijker bereikbaar naarmate je lijst groter wordt.

Je kunt jouw lijst niet precies vergelijken met de benchmark van Mailchimp, want Mailchimp vertelt alleen dat er in deze statistieken lijsten verwerkt zijn van minimaal 1000 abonnees en maximaal 50.000 abonnees. Maar er kunnen ook 3000 abonnees op staan, of 15.000.


Conclusie

Er is wel een conclusie die je kunt trekken: als jouw lijst kleiner is dan 1000 abonnees, dan moet je nieuwsbrief het veel beter doen dan een lijst waar tussen 1000 en 50.000 abonnees op staan. Je nieuwsbrief moet het dan dus beter doen dan de gemiddelde cijfers die over jouw branche bekend zijn.

Als je meer dan 1000 abonnees hebt, dan moet je het een stukje beter doen dan het gemiddelde.

En als je bijna 50.000 abonnees hebt, dan mag je het een beetje slechter doen dan het gemiddelde.

Je kunt aan deze statistieken dus niet alles ophangen, maar je krijgt er wel een indicatie door.

Naar de statistieken


Rapporten

Nou is er alleen een probleem: die statistieken die je vindt als je de link volgt zijn niet actueel. Je kunt daarom nog beter je rapporten aanklikken. Daar vindt je ook een gemiddelde van je branche en dat gemiddelde is wel actueel.

Statistieken MailChimp rapporten
Statistieken van Mailchimp

Als je meer over MailChimp wilt weten, kijk dan eens in de handleiding MailChimp. Daar vind je de ingangen naar alles wat je over MailChimp wilt weten.

Gratis checklist


Benchmark nieuwsbrieven was last modified: by
Benchmark nieuwsbrieven was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.