Bereik van je tweet: groter dan je denkt

Het bereik van je tweet bepaalt hoeveel mensen je tweet zullen lezen, daarom zou het fijn zijn als je het bereik zou kunnen beïnvloeden en zo groot mogelijk zou kunnen maken. En als je beetje handig bent, dan kan het bereik van je tweet heel erg groot zijn.


Het bereik van je tweet vergroten

Hier geef ik je 4 manieren om het bereik van je tweet te vergroten:

  1. het aantal volgers dat je hebt uit te breiden
  2. retweets te stimuleren
  3. de tijd waarop je de tweet verzendt te optimaliseren
  4. hashtags te gebruiken

Volgers uitbreiden

Volgers kun je kopen, maar als je interessante tweets plaatst, kun je er ook op vertrouwen dat het aantal volgers dat je hebt geleidelijk zal groeien.

Natuurlijke groei neemt meer tijd in beslag dan kopen, maar het voordeel van natuurlijke groei is dat je mensen aantrekt die echt geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt.

Als je relevante volgers wilt zoeken, kun je dat ook doen via de hashtags. Zoek mensen die dezelfde hashtags gebruiken als jijzelf doet, en kijk naar hun volgers. Hun volgers zijn geïnteresseerd in informatie over die hashtag en dus ook geïnteresseerd in wat jij te bieden hebt.


Retweets stimuleren

Je volgers kunnen jouw tweet retweeten en als ze dat doen, dan vergroot dit je bereik. Uiteraard zullen mensen dit alleen doen als jij interessante tweets plaatst. Kortom: plaats interessante tweets.

Op Twitter mag je ook vragen op retweets en tweets waarin gevraagd wordt om een retweet worden ook daadwerkelijk vaker geretweet.


Tijd optimaliseren

Als je wilt dat je tweets gelezen worden, dan is het van belang dat je ze op de juiste tijd verzendt. De juiste tijd is de tijd waarop je volgers online zijn. Je kunt dit uitvinden op Tweriod. Tweriod geeft je aan tussen welke twee tijdstippen je het beste kunt zenden, bijvoorbeeld tussen 15 en 16 uur.

Als je je tweets vooraf wilt inplannen, kun je gebruik maken van Hootsuite. Bij het inplannen kun je aangeven dat Hootsuite de optimale tijd mag bepalen.


Hashtags gebruiken

Het is aan te raden om een kernwoord van je tweet een hashtag mee te geven. Zet # voor het woord, zonder spatie.

Hierdoor komt je tweet in een map op Twitter, bij alle andere tweets die dezelfde hashtag hebben. De concurrentie voor een hashtag (en nog veel meer)  kun je bepalen op Tweetreach.


Bereik van je tweet

Het bereik van je tweet is dus veel groter dan je zou denken en je hebt een hele berg mogelijkheden om het bereik te vergroten.

Als je doelgroep op Twitter zit, kan Twitter een mooi instrument zijn om je bereik te vergroten. En denk niet te snel dat je doelgroep niet op Twitter zit.

Maar net als voor de andere social media geldt: Twitter is een tool. Je kunt een tool uitstekend strategisch inzetten, maar dan heb je eerst wel een strategie nodig. Want een tool is van zichzelf natuurlijk geen strategie.


Klanten krijgen

Er zijn een heleboel manieren om klanten aan te trekken.

Maar iedere manier om je doelgroep te bereiken werkt het beste als je ‘m deel uit laat maken van een gestructureerd plan. Hoe je een dergelijk marketingplan maakt kan ik je leren.

tip

Social media voor marketing

aanvulling

Wat kunnen de social media betekenen voor marketing en hoe zet je ze in om er iets aan te hebben? Gratis.

Bereik van je tweet: groter dan je denkt was last modified: by

Lees snel verder: Uitblinken als ondernemer

Bereik van je Tweet: met dank aan Gordon Johnson voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Bereik van je tweet: groter dan je denkt was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.