Bestemmingsdoel in Google Analytics

Bestemmingsdoel in Google Analytics

Bestemmingsdoel in Google Analytics: in Google Analytics kun je meten wat mensen op je website doen: hoe lang ze op een pagina blijven, of eigenlijk wel op je website blijven of dat ze direct weer weggaan. En als ze iets bestellen of contact opnemen, dan kun je ook zien welke pagina’s daarbij betrokken waren. Waar waren ze eerst voordat ze besloten contact met je op te nemen?

Dat is vreselijk handig, want hierdoor kun je zien of je pagina een pagina is die iets voor je doet of juist niet.

Als mensen zodra ze op de pagina komen direct weer weggaan, dan is dat natuurlijk geen goede pagina. Maar als ze lang genoeg blijven om ‘m helemaal uit te lezen en daarna na je contactpagina gaan om contact met je op te nemen, dan is dat een erg fijne pagina.

Dat zijn belangrijk dingen om te weten. Want het is goed mogelijk dat je een pagina hebt die hele volksstammen met mensen aantrekt, maar waar je eigenlijk toch niets aan hebt omdat die mensen nooit klant worden.


Doelen stellen in Google Analytics

Je wilt dus nog méér weten. Je wilt niet alleen weten of een pagina hoog in Google staat en of een pagina veel mensen aantrekt. Je wilt daarnaast ook weten of die pagina klanten oplevert. Daarvoor moet je doelen instellen in Google Analytics.

Soorten doelen in Google Analytics

Je kunt 4 verschillende soorten doelen instellen in Google Analytics:

  • opbrengst
  • acquisitie
  • vraag
  • betrokkenheid

Hoe stel je ze in?

Doelen instellen doe je:

  • Klik op het tandwiel (links onder)
  • Daarna klik je in de rechterkolom op doelen
  • En hoe het dan verder moet hangt af van welke soorten doelen je wilt instellen.

Je kunt in Analytics 20 doelen maken.


Bestemmingsdoel in Google Analytics infographic

Bestemmingsdoel in Google Analytics

Het bestemmingsdoel in Google Analytics vind ik interessant, want het vertelt of ik dit artikel alleen voor jouw plezier schrijf, of dat ik er misschien zelf ook nog iets aan heb.

Om dit te kunnen meten door het doel “Bestemming ” in te stellen moet je eerst de boel vooraf in orde maken.

Kijk even wat er gebeurt als iemand op je website komt:

  • Er komt iemand op je website en die is daar heerlijk aan het grasduinen op je blog. Hij gaat van blogpost naar blogpost en gaat uiteindelijk naar je dienstenpagina.
  • Op je dienstenpagina vindt hij je aanbod zo geweldig dat hij besluit je dienst in te kopen.
  • Om je dienst te kopen vul hij een formulier in dat hij naar jou verstuurt.
  • En daarna komt hij op een bedankpagina.

Bestemmingsdoel in Google Analytics

Bedankpagina

Pas als hij op die bedankpagina komt is het hele proces voltooid. Daarvoor kan hij nog terug, hij kan besluiten het formulier toch maar niet te versturen. Maar op het moment dat hij op de bedankpagina komt, dan weet je zeker dat het formulier verstuurd is. Daarom is het bereiken van de bedankpagina bestemmingsdoel dat je uitstekend kunt meten.

Waarde van het doel

Het bereiken van die bedankpagina geef je een waarde. Hier lopen mensen vaak vast want ze vragen zich dan af wat die waarde moet zijn. Zeker als het om een contactpagina gaat, tja, wat is dan de waarde? Nou, dat doet er eigenlijk niet toe. Je bent je inkomsten niet aan het meten, je bent aan het meten welke pagina’s en blogposts zorgen voor klanten.

Geef het bereiken van die bedankpagina daarom gewoon een verzonnen waarde, bijvoorbeeld 100 euro.

Bestemmingsdoel in Google Analytics

Je kunt dan ook nog een funnel bouwen van pagina’s die bezocht worden voor de bedankpagina bereik wordt. Bijvoorbeeld:

  • mensen komen eerst op je blog
  • dan op je dienstenpagina
  • dan gaan ze naar een pagina waar een formulier staat dat ze kunnen versturen
  • en het versturen van dat formulier is de enige manier waardoor ze op de bedankpagina kunnen komen

Omdat je weet dat dit de enige manier is om op je bedankpagina te komen, is de pagina waar het formulier op staat een voorliggende pagina van je doel. En dat kun je ook aangeven in Analytics. En als je zeker weet dat mensen dat formulier alleen bereiken kunnen via je dienstenpagina, dan kun je de dienstenpagina ook als voorliggende pagina van je doel neerzetten.


Paginawaarde in je statistieken: route

Daarna worden je statistieken veel interessanter, want je kunt dan een paginawaarde zien in je statistieken. Die 100 euro die je hebt ingesteld als de waarde van je bedankpagina verdeelt Analytics over de route die mensen volgen om je bedankpagina te bereiken.

Je kunt dan ontdekken dat een pagina waar je erg enthousiast over was omdat hij zo hoog in de zoekresultaten staat, eigenlijk niet zoveel waard is. Het kan dan zomaar gebeuren dat je dan ontdekt dat die pagina wel voor massa’s bezoekers zorgt, maar niet voor klanten. En uiteindelijk is dat natuurlijk wel de bedoeling van je website.


Bestemmingsdoel in Google Analytics instellen

  • Klik op het tandwiel linksonder
  • Klik in de derde kolom op Doelen
  • Vink aan dat je een template wilt
  • Klik op Doorgaan
  • Vink het template “Bestemming” aan
Template kiezen in Google Analytics

Je moet hier de URL van je bedankpagina invullen en eventueel ook voorliggende pagina’s. Lees goed wat Google hier zegt, want je moet dit doen zonder je webadres aan het begin van de URL. Gebruik alleen het achterste gedeelte van je URL.

Een bestemmingsdoel is dus iets heel anders dan een bestemmingspagina in Google Analytics.

SEO

SEO is leuk maar ook een beetje lastig. Had je de handleiding SEO zelf doen al gevonden? En heb je er wel eens aan gedacht dat je de tijd die je nodig hebt om SEO te leren enorm kunt bekorten? Je deze tijd bekorten door een cursus te volgen. Ik kan je een cursus van een dag bieden waarin ik je leer om een sterke structuur in je website aan te brengen.

En een sterke structuur zorgt enerzijds voor een uitstekende indexatie en zorgt er anderzijds voor dat je bezoekers alles gemakkelijk kunnen vinden. Het is maar een idee.

Doelen in Google Analytics

Door helder in beeld te krijgen wat er precies gebeurt kun je experimenteren. Je kunt kunt kleine dingetjes aan je bestelpagina veranderen om te kijken of er dan meer mensen kopen. En als je ziet dat er maar heel weinig mensen op je bestelpagina komen en dat bijna al die mensen kopen, dan weet je dat je bestelpagina goed is, maar maar misschien niet goed genoeg te vinden.

Zo kun je leren en je website steeds beter maken zodat hij je steeds meer gaat opleveren. Dat krijg je niet voor elkaar als je alles “op de gok” doet.


Meer doelen in Google Analytics

Dit was een voorbeeld. Je kunt nog veel meer doelen en andere doelen in Google Analytics maken. En zo kun je Google Analytics zelf inrichten en aanpassen aan wat jouw website en bedrijf vragen en nodig hebben.

Meten is weten, dat weet jij ook wel. In deze rubriek vind je meer over meetbare zaken.


seo voor dumies

SEO voor dummies

Schrijf je hier in voor gratis tips.

Je bent hier: Home » SEO blog » Google Analytics » Bestemmingsdoel in Google Analytics
Bestemmingsdoel in Google Analytics was last modified: by

Bronnen en credits

Het helpcentrum van Google Analytics

Bestemmingsdoel in Google Analytics was last modified: by