Bestemmingspagina in Google Analytics

bestemmingspagina's in google analytics

Een bestemmingspagina in Google Analytics is een pagina waar mensen op je website binnenkomen. Waar dan ook vandaan. Omdat de dit de eerste pagina is die je bezoeker ziet, is een dit een belangrijke pagina.

Een bestemmingspagina is dus niet een speciaal gemaakte landingspagina. Het is een gewone pagina en het is een bestemmingspagina omdat je bezoeker hier je site binnenkomt.


Bestemmingspagina in Google Analytics

Je begint daarom met te kijken welke pagina’s op je website de bestemmingspagina’s zijn. Ga hiervoor in Google Analytics naar:

  • Gedrag
  • Site-content
  • Bestemmingspagina’s
bestemmingspagina's in Google Analytics

Nu ga je kijken of mensen die op die pagina’s komen daar ook iets doen. Ofwel: gaan ze direct weer weg of blijven ze een poosje doordat ze aan het lezen zijn?

Als ze direct weer weg gaan, dan zie je een hoge bounce rate samen met een korte sessieduur. Als je zoiets ziet moet je daar iets aan doen. Want het heeft geen enkele zin om je in te spannen om een pagina hoog in de zoekresultaten te krijgen als je bezoekers er direct weer weg gaan.

  • Je begint dus met ervoor te zorgen dat mensen op je pagina willen blijven. Als dat lukt zie je een langere sessieduur.
  • En als je de pagina gaat verbeteren, kijk dan gelijk ook of je naar andere interessante pagina’s kunt verwijzen: plaats een link. Als je bezoekers die link gaan gebruiken om verder te lezen, dan zie je dit terug in een lagere bounce rate.

Bijdragen aan doelen

Als je doelen hebt ingesteld, dan kun je ook zien of je bestemmingspagina bijdraagt aan je doelen. En als dat niet zo is, probeer dan eens of je daar ook iets aan kunt doen.


Gebruikservaring verbeteren

Ga dus vooral zoeken naar pagina’s waar mensen je website binnenkomen én waar mensen heel kort blijven en bouncen. Want het zou fijn zijn als mensen nadat ze de bestemmingspagina bezocht hebben, verder gaan lezen op je website.

Zoek daarom naar manieren waarop je de gebruikservaring van je bezoekers verbeteren. Want als je bezoekers een goede gebruikservaring hebben, dan kun je ze dieper je website in trekken.

Verwar een bestemmingsdoel niet met een bestemmingspagina.


Google Search Console

Als een bestemmingspagina slecht presteert kun je in Google Search Console kijken naar waar je de bezoekers van die pagina precies naar zoeken. Wat was de zoekterm waardoor ze op deze pagina gekomen zijn? En heb je daar misschien meer over geschreven?

Als je nog meer hebt geschreven over hetzelfde onderwerp, plaats dan op je bestemmingspagina een link naar aanvullende content: meer van hetzelfde. Zo kun je proberen je bezoekers langer op je website te houden en ze dieper naar binnen te trekken. Over wat je allemaal kunt doen voor SEO kun je lezen in de handleiding SEO zelf doen.


seo voor dummies

SEO voor dummies

Schrijf je hier in voor gratis tips.

Je bent hier: Home » SEO » Google Analytics » Bestemmingspagina in Google Analytics
Bestemmingspagina in Google Analytics was last modified: by

Bestemmingspagina’s in Google Analytics: met dank aan Clker-Free-Vector-Images voor het eilandje in de uitgelichte afbeelding.

Bestemmingspagina in Google Analytics was last modified: by