Bestemmingspagina's in Google Analtytics

Bestemmingspagina’s in Google Analytics

Bestemmingspagina’s in Google Analytics zijn de pagina’s waar mensen op je website binnenkomen. Waar dan ook vandaan. Omdat de bestemmingspagina de eerste pagina is die je bezoeker ziet, is een bestemmingspagina een belangrijke pagina.

Een bestemmingspagina is dus niet een speciaal gemaakte landingspagina. Het is een gewone pagina en het is een bestemmingspagina omdat je bezoeker hier je site binnenkomt.

Bestemmingspagina’s in Google Analytics

Je begint daarom met te kijken welke pagina’s op je website de bestemmingspagina’s zijn. Ga hiervoor in Google Analytics naar:

  • Gedrag
  • Site-content
  • Bestemmingspagina’s
bestemmingspagina's in Google Analytics

Nu ga je kijken of mensen die op die pagina’s komen daar ook iets doen. Ofwel: gaan ze direct weer weg of blijven ze een poosje doordat ze aan het lezen zijn?

Als ze direct weer weg gaan, dan zie je een hoge bounce rate samen met een korte sessieduur. Als je zoiets ziet moet je daar iets aan doen. Want het heeft geen enkele zin om je in te spannen om een pagina hoog in de zoekresultaten te krijgen als je bezoekers er direct weer weg gaan.

  • Je begint dus met ervoor te zorgen dat mensen op je pagina willen blijven. Als dat lukt zie je een langere sessieduur.
  • En als je de pagina gaat verbeteren, kijk dan gelijk ook of je naar andere interessante pagina’s kunt verwijzen: plaats een link. Als je bezoekers die link gaan gebruiken om verder te lezen, dan zie je dit terug in een lagere bounce rate.

Bestemmingspagina’s en doelen

Als je doelen hebt ingesteld, dan kun je ook zien of je bestemmingspagina bijdraagt aan je doelen. En als dat niet zo is, probeer dan eens of je daar ook iets aan kunt doen.

Gebruikerservaring verbeteren

Ga dus vooral zoeken naar bestemmingspagina’s waar mensen heel kort blijven en bouncen. Want het zou fijn zijn als mensen nadat ze de bestemmingspagina bezocht hebben, verder gaan lezen op je website.

Zoek daarom naar manieren waarop je de gebruikerservaring van je bezoekers verbeteren. Want als je bezoekers een goede gebruikerservaring hebben, dan kun je ze dieper je website in trekken.

Voorbeeld

Wat je bijvoorbeeld kunt doen als je ziet dat een bestemmingspagina slecht presteert, is in Google Search Console kijken naar waar je de bezoekers van die pagina precies naar zoeken. Wat was de zoekterm waardoor ze op je pagina gekomen zijn? En heb je daar misschien meer over geschreven?

Als je nog meer hebt geschreven over hetzelfde onderwerp, plaats dan op je bestemmingspagina een link naar aanvullende content: meer van hetzelfde. Zo kun je proberen je bezoekers langer op je website te houden en ze dieper naar binnen te trekken.

Waar je hierbij allemaal aan moet denken kunt je lezen in de handleiding SEO voor beginners. En als je meer wilt weten over Google Analytics en hoe je Analytics kunt gebruiken, ga dan naar de categorie over Google Analytics.

Lees ook: de ideale tekstlengte voor SEO

Stijgen in Google

5 geheimen

Stijgen in Google door te begrijpen hoe Google je artikelen ziet.

Om vervolgens aan de eisen van Google te gaan voldoen.

Gewoon even leren hoe het moet.


Bestemmingspagina’s in Google Analytics was last modified: by

Meer over SEO vind je hier

Bestemmingspagina’s in Google Analytics: met dank aan Clker-Free-Vector-Images voor het eilandje in de uitgelichte afbeelding.

Bestemmingspagina’s in Google Analytics was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.