Bestemmingspagina's in Google Analytics

Bestemmingspagina’s in Google Analytics

Bestemmingspagina’s in Google Analytics zijn de pagina’s waar mensen op je website binnenkomen. Waar dan ook vandaan. Omdat de bestemmingspagina de eerste pagina is die je bezoeker ziet, is een bestemmingspagina een belangrijke pagina.

Bestemmingspagina's in Google Analytics

Een bestemmingspagina is dus niet een speciaal gemaakte landingspagina. Het is een gewone pagina en het is een bestemmingspagina omdat je bezoeker hier je site binnenkomt.


Bestemmingspagina’s in Google Analytics

Je begint daarom met te kijken welke pagina’s op je website de bestemmingspagina’s zijn. Ga hiervoor in Google Analytics naar:

  • Gedrag
  • Site-content
  • Bestemmingspagina’s
Bestemmingspagina's in Google Analytics
Bestemmingspagina’s in Google Analytics

Nu ga je kijken of mensen die op die pagina’s komen daar ook iets doen. Ofwel: gaan ze direct weer weg of blijven ze een poosje doordat ze aan het lezen zijn?

Als ze direct weer weg gaan, dan zie je een hoge bounce rate samen met een korte sessieduur. Als je zoiets ziet moet je daar iets aan doen. Want het heeft geen enkele zin om je in te spannen om een pagina hoog in de zoekresultaten te krijgen als je bezoekers er direct weer weg gaan.

  • Je begint dus met ervoor te zorgen dat mensen op je pagina willen blijven. Als dat lukt zie je een langere sessieduur.
  • En als je de pagina gaat verbeteren, kijk dan gelijk ook of je naar andere interessante pagina’s kunt verwijzen: plaats een link. Als je bezoekers die link gaan gebruiken om verder te lezen, dan zie je dit terug in een lagere bounce rate.

Bestemmingspagina’s en doelen

Als je doelen hebt ingesteld, dan kun je ook zien of je bestemmingspagina bijdraagt aan je doelen. En als dat niet zo is, probeer dan eens of je daar ook iets aan kunt doen.


Gebruikerservaring verbeteren

Op deze manier kun je de gebruikerservaring van je bezoekers verbeteren. En als je bezoekers een goede gebruikerservaring hebben, dan kun je ze dieper je website in trekken.

Waar je hierbij allemaal aan moet denken kunt je lezen in de handleiding SEO voor beginners. En als je meer wilt weten over Google Analytics en hoe je Analytics kunt gebruiken, ga dan naar de categorie over Google Analytics.

Hier vind je een overzicht van de navigatie in Google Analytics.

Gratis checklist
Bestemmingspagina’s in Google Analytics was last modified: by

Bestemmingspagina’s in Google Analytics: met dank aan Clker-Free-Vector-Images voor het eilandje in de uitgelichte afbeelding.

Bestemmingspagina’s in Google Analytics was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.