Bitly voor statistieken waar ze niet zijn

Met Bitly kun je statistieken maken waar geen statistieken zijn. Dat is nodig omdat je moet weten of je marketinginspanningen effectief zijn of niet. Maak daarom zelf statistieken waar ze niet zijn!

Bitly

Bitly biedt een URL-shortener met statistieken. Door je URL’s op deze manier te verkorten kun je de statistieken die Bitly je biedt gebruiken om te meten wat je wilt weten.

Ga dan eerst naar Bitly, maak een account aan, voer de URL in en maak een short-URL. Die short-URL gebruikt je als URL op de plaats waar je wilt meten.

Je kunt ook een bundel maken van een aantal links, bijvoorbeeld van alle links die je in dezelfde omgeving neerzet.

Bitly Statistieken waar ze niet zijn

Notitie maken

In je account kun je ook notities toevoegen aan je links. Je kunt hierdoor bijhouden wat er gebeurt als je iets verandert aan de tekst die bij die link hoort.

Privacy instellingen

Als je niet wilt dat iedereen je notities kan lezen, wijzig dan je privacy instellingen van Public naar Private.

Statistieken

En dan heb je de statistieken die je nodig hebt om te weten of je inspanningen effectief zijn.

Zo eenvoudig is het!

Aandachtspunt

Misschien vind je het mooi en overzichtelijk om alle statistieken bij elkaar te hebben en wil je deze short-URLs daarom overal voor inzetten.

Dat is géén goed idee!

Als je een dergelijke short-URL bijvoorbeeld gebruikt om de clicks in je MailChimp nieuwsbrief te meten, dan creëer je daarmee een dubbele omleiding:

  • jouw link van bitly is in feite een omleiding
  • én MailChimp plaatst een alternatieve URL onder jouw link om de clicks te kunnen meten

Als je teveel omleidingen plaatst gaat het niet meer lukken, de boel werkt niet meer en je bezoekers gaan nergens naartoe.

Gebruik bitly daarom om statistieken te maken waar ze niet zijn, zodat je in ieder geval een indruk krijgt van de effectiviteit van je inspanningen.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Bitly voor statistieken waar ze niet zijn was last modified: by
Bitly voor statistieken waar ze niet zijn was last modified: by