Home » Blog » Organische zoekresultaten » Blauwdruk voor een blog categorie
blauwdruk voor een blogcategorie

Blauwdruk voor een blog categorie

Geschatte leestijd: 4 minuten

Blauwdruk voor een blog categorie

Bloggen is nodig om de vindbaarheid van je website te verbeteren en bloggen rond een thema kan een handige manier zijn om je artikelen te schrijven. Je hebt dan als het ware een blauwdruk voor een blog categorie.

Google houdt van thema’s

Ik plaats regelmatig teksten op websites van anderen en dan probeer ik die artikelen ook goed in te delen. Maar dat gaat soms heel erg moeilijk. Die artikelen horen als het om hun onderwerpen allemaal wel heel duidelijk op die website thuis, maar de onderwerpen zijn zo verschillend dat ik ze nauwelijks in een categorie kan plaatsen of een tag kan meegeven.

En dat is nou heel erg jammer, want Google houdt van thema’s. Hij vindt het leuk om goed geoptimaliseerde WordPress categorieën of tags in de zoekresultaten aan te bieden. Maar alleen als die artikelen ook echt allemaal over hetzelfde onderwerp gaan en echt heel duidelijk bij elkaar horen.

Dan ontstaat er een webpagina die veel meer te bieden heeft dan een enkel artikel. En daar smult Google van. En die webpagina heeft een eigen focus zoekterm. Omdat daar telkens artikelen bijkomen, is dat een erg waardevolle pagina die heel hoog kan komen in de zoekresultaten.

Schrijf meer over hetzelfde

Meer over hetzelfde schrijven

Maar zoiets prachtigs krijg ik zelden aangeboden om op een website te zetten. En het lijkt soms alsof ik de boodschap “schrijf meer over hetzelfde” niet overgebracht krijg. Daar heb ik nu een oplossing voor gevonden waardoor jij als het ware “vanzelf” teksten gaat aanleveren die echt bij elkaar horen en die elkaar versterken. Zonder moeite.

E-mails en webinars

  • Doe alsof je een webinar gaat organiseren dat je per e-mail wilt verkopen.
  • Schrijf voor dat veronderstelde webinar een stuk of 6 e-mails van minimaal 300 woorden.
  • Zorg dat je het webinar in elke e-mail van een andere kant belicht.
  • Focus hierbij op de mensen op je e-maillijst: wat moeten zij weten om een beslissing te kunnen nemen om in te schrijven?

Waarom is dit een blauwdruk voor een blogcategorie?

Dit is een blauwdruk voor een blog categorie omdat:

  • Je focust op een enkel onderwerp dat je van alle kanten gaat belichten.
  • Hierdoor horen al die artikelen bij elkaar.
  • En je teksten zijn afgestemd op de behoeften van je doelgroep.
  • De inhoud van je teksten maakt het ook logisch dat je links plaatst naar andere artikelen met aanvullende content. Want die andere artikelen heb je dan ook.

Het gevolg hiervan is dat je een uitstekende, samenhangende blogcategorie vol schrijft met artikelen die echt bij elkaar horen.

Meer artikelen over hetzelfde onderwerp

Je hoeft die artikelen niet beslist achter elkaar door te schrijven. Daar mag best wat tijd tussen zitten en je mag ook artikelen schrijven die in verschillende categorieën thuis horen.

Maar het punt is: ik merk dat mensen dan vaak af en toe een artikel schrijven en die artikelen horen dan telkens in een andere categorie thuis. Dat kan als je een enorm blog hebt met goed gevulde categorieën. Maar als je dat nog niet hebt, dan heeft die spreiding als gevolg dat je geen enkele echt complete categorie hebt over een onderwerp dat je van alle kanten belicht.

Focus helpt om te ranken, spreiding niet. Zo is het nou eenmaal. Probeer dit daarom gewoon eens.

seo 200

Gratis checklist SEO

Eerst een checklist, dan een gouden tip van Google zelf en daarna blogupdates als ik iets nieuws publiceer.

Als je nou echt iets wilt met SEO, dan moet je natuurlijk inschrijven!

Gepubliceerd op: 2-3-2021
Voor het laatst bijgewerkt op: 1-11-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?