Blinden als doelgroep

Blinden als doelgroep: in dit artikel wil ik ingaan op de vraag aan welke voorwaarden een nieuwsbrief moet voldoen als je doelgroep uit blinden bestaat. Ik neem blinden en slechtzienden nadrukkelijk niet als één groep, want blinden hebben als het om nieuwsbrieven gaat iets wezenlijk anders nodig dan slechtzienden.

Blinden als doelgroep

Het is misschien nog niet in je opgekomen dat een blinde een digitale nieuwsbrief zou kunnen gaan lezen, maar ik verzeker je dat ze dit doen. En het geeft ze veel ergernissen .

Blinden lezen hun e-mail met behulp van een voorleesprogramma of met behulp van een braillebalk.

Als je een e-mail leest met behulp van een voorleesprogramma of een braillebalk, dan heeft opmaak geen enkele zinvolle functie. Sterker nog: opmaak in een nieuwsbrief is een ellende voor blinden, want die opmaak wordt ook voorgelezen.

Iedere link wordt ook compleet voorgelezen: hatetepedubbelepuntslashslahvirtueelpresentpunten ... Dat is vervelend genoeg om een dergelijke nieuwsbrief niet te willen lezen. Ik denk dat je er zelf ook snel mee klaar zou zijn.

Platte tekst

Het is daarom wenselijk dat je uitsluitend plattetekst-nieuwsbrieven naar blinden stuurt. En dan bedoel ik niet de plattetekst versie die MailChimp automatisch genereert en meestuurt bij iedere HTML-nieuwsbrief die je verstuurt.

De plattetekst-versie die MailChimp genereert is wel te lezen voor blinden, maar er staat teveel “rommel” in om prettig leesbaar te zijn. Juist in die plattetekst-nieuwsbrief staan al die vervelende links.

Als blinden je doelgroep zijn of als je blinden in je doelgroep hebt dan doe je er goed aan om een simpele tekst-nieuwsbrief speciaal voor deze doelgroep te maken.

Blinden als doelgroep: kenmerken nieuwsbrief

Geen links: in een nieuwsbrief voor andere doelgroepen plaats je meestal bovenaan een aanklikbare header met een link naar je website. Dit doe je nu niet, want voor een blinde is die link storende rommel.

Geen links: plaats de complete tekst in je nieuwsbrief, zonder aanklikbare verwijzingen naar websites. Blinden hebben niets aan websites, want op websites kunnen blinden de weg niet vinden. Denk dus aan andere contactmogelijkheden zoals bijvoorbeeld een telefoonnummer.

Spaties: als je een telefoonnummer als contactmogelijkheid meestuurt (goed idee!), plaats dan spaties in het telefoonnummer want als je dat niet doet worden alle cijfers achter elkaar door voorgelezen. Zorg daarom dat je de cijfers zo groepeert dat ze gemakkelijk te onthouden zijn.

Geen links: het meesturen van een afmeld-link is wettelijk verplicht, dus die moet je meesturen. Maar het is nogal een rare lange link, daarom zullen blinden ‘m waarschijnlijk niet herkennen als een link waarmee ze zich af kunnen melden. En als ze ‘m wel herkennen, dan komen ze op een afmeldformulier waar ze de weg niet kunnen vinden.

  • Bied daarom voor mensen die zich willen afmelden de mogelijkheid om je nieuwsbrief te beantwoorden en verwerk die afmeldingen handmatig. Laat wel de afmeldlink in de nieuwsbrief staan, want zoals ik eerder zei: dat is wettelijk verplicht.
  • Zet boven die rare link dat er nu een rare link komt die de wettelijk verplichte afmeldlink is. Zeg dat je ‘m daarom niet weg kunt laten, maar dat ze ‘m kunnen negeren.

Witregels: witregels brengen structuur aan in je nieuwsbrief, dus waarschijnlijk zet je automatisch ook witregels in je nieuwsbrief voor blinden.

Die moeite kun je jezelf besparen, want voor een blinde is een witregel gewoon een regel waar niets staat. Vanuit het perspectief van een blinde is het niet zo voor de hand liggend om nieuwsbrieven te versturen met daarin regels waar niets in staat. Eigenlijk vinden ze het een beetje raar dat je regels verstuurt waar niets op staat. Vanuit het perspectief van een blinde zit daar natuurlijk wel iets in.

Waarom

Nu denk je misschien dat het best aardig van me is dat ik dit geschreven heb, maar waarom zou jij voor jouw bedrijf in vredesnaam de moeite nemen om een nieuwsbrief voor blinden te maken?

Misschien lijkt daar geen reden toe omdat je je niet speciaal op blinden richt. Dat is bij de meeste bedrijven zo, maar realiseer je dat blinden gewoon mensen zijn die van alles nodig hebben en die ook van alles kopen. Mogelijk kopen ze ook jouw product.

En blinden vormen een community die heel moeilijk bereikbaar is. Ze zitten niet op de social media en ze zoeken ook niet via Google. Ze praten met elkaar. En als jij je bedrijf toegankelijk maakt voor deze doelgroep, dan vertellen ze dat aan elkaar en dan kun je klandizie van meer blinden verwachten.

De kleine moeite van een nieuwsbrief met blinden als doelgroep kan zich dus vertalen in nieuwe groep klanten. Afhankelijk van wat je verkoopt kan dat interessant zijn.

Hulp nodig?

Als je nieuwsbrieven wilt gaan sturen met blinden als doelgroep dan wil ik je daar graag bij helpen.

Ik heb contact met een volledig blind persoon die graag bereid is om op vrijwillige basis een test van je nieuwsbrief te ontvangen, zodat je voor verzending feedback kunt krijgen over de leesbaarheid voor je doelgroep.

Als je dit artikel leest omdat je nieuwsgierig bent, dan heb ik nog wel meer voor je. Hier kun je een complete pagina vinden over MailChimp en alles wat je over MailChimp wilt weten.

Categorie: E-mailmarketing

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Blinden als doelgroep was last modified: by
Credits

Met dank aan OpenClipart-Vectors voor de uitgelichte afbeelding.

Blinden als doelgroep was last modified: by