Virtueel Present marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven: open venster met uitzicht op bloemenzee

Blog optimaliseren

Je blog optimaliseren is een uitstekend idee als je website minder goed presteert. Denk aan het herzien en herschrijven van blogposts, of het samenvoegen van twee blogposts.

Of haal sommige blogposts uit de index. Blog optimaliseren en vernieuwen is een goed idee als je blog al wat langer bestaat.

Blog optimaliseren

Blogposts die voor vernieuwing in aanmerkingen komen zijn blogsposts die:

  • Gedateerd zijn: er staat verouderde en/of achterhaalde informatie in. Een blogpost die verouderd is draagt niets bij aan je geloofwaardigheid.
  • Niet goed presteren: geen mens die ze ooit leest. Blogposts die niemand meer leest dragen niets bij aan je zichtbaarheid.
  • Erg weinig of gewoon te weinig woorden bevatten. Want Google heeft een filter waarmee hij dunne content weg filtert uit de zoekresultaten.

En er valt ook iets te verbeteren als:

  • Je totale blog niet goed doorzoekbaar is. Want een goede interne navigatie is belangrijk voor je ranking.
  • Je toen je het artikel schreef niet helder voor ogen had voor wie je het schreef.

Al deze blogposts staan onder jouw naam op het web en kunnen gevonden worden, daarom is het een goed idee je blog eens na te lopen. Google waardeert het als je dat doet.


blog vernieuwen en optimaliseren

Blog optimaliseren

Als een blogpost een paar jaar oud is heb je het geschreven met de kennis en de ervaring die je toen had. Waarschijnlijk heb je er inmiddels een heleboel bijgeleerd en heb je nu ook veel meer ervaring.

Schrijf de blogpost daarom opnieuw vanuit de kennis en de ervaring die je nu hebt. En dan optimaliseer je het gelijk ook even.


Blog vernieuwen: verouderd en achterhaald

Soms is een blogpost echt verouderd en achterhaald. Op dit blog stond bijvoorbeeld een artikel over het belang van de VAR. Dat artikel heeft geen waarde meer omdat de VAR verdwenen is.

Een dergelijk artikel kun je een redirect geven naar een gerelateerd actueel artikel. Als je geen gerelateerd actueel artikel hebt kun je het verouderde artikel uit de sitemap halen zodat het niet meer aan de zoekmachines aangeboden wordt.


Blog optimaliseren: niet goed presteren

Een artikel dat niet goed presteert moet je opnieuw schrijven. Kijk er eens heel kritisch naar:

  • inhoud oké?
  • titel duidelijk?
  • URL wel goed?
  • kunnen de mensen voor wie je het geschreven hebt zich aangesproken voelen?

Zoek de reden waarom het artikel niet goed presteert en verbeter het artikel. Als je het artikel een nieuwe URL gaat geven, zorg er dan wel voor dat je de oude URL redirect naar de nieuwe URL.

Nadat je het artikel verbeterd hebt kun je het eventueel de datum van vandaag geven en bovenaan plaatsen. Dat kan, maar dat hoeft niet. Een artikel met een datum uit het verleden kan ook uitstekend presteren.


Blog aanvullen: te weinig woorden

Je kunt het ermee eens zijn of niet, maar Google vindt artikelen die minder dan 300 woorden bevatten niet interessant. Daarom is het belangrijk dat je artikel minimaal 300 woorden bevat.

Als je artikel geen 300 woorden bevat dan kun je het uitbreiden. En als je niets meer te schrijven weet over dat onderwerp, dan kun je eens kijken of je andere gerelateerde artikelen hebt die ook eigenlijk te klein zijn en deze twee artikelen samenvoegen tot één interessant artikel met voldoende woorden.


Blog optimaliseren: niet goed doorzoekbaar

Als je theme artikelen niet vanzelf afbreekt is het een goed idee het lees meer blok te gebruiken.

Het lees meer blok gebruiken maakt het voor je bezoekers gemakkelijker om je blog te doorzoeken. Als bezoekers op je blog komen hoeven ze dan niet door complete artikelen te scrollen, in plaats daarvan zien ze de titel en het beginstukje.  Hierdoor kunnen je bezoekers snel zien of er een artikel op je blog staat dat ze willen lezen.

Heb je in het verleden het lees meer blok niet gebruikt? Doe dit dan wel als je je blog aan het vernieuwen bent.


Blog optimaliseren: doelgroep aanpassen

Als je toen je het artikel schreef nog niet helder had voor wie je het schreef of als je ondertussen een andere doelgroep gekozen hebt, dan is het ook erg belangrijk je blogposts te vernieuwen om de juiste doelgroep aan te trekken.


Datum aanpassen

Als je je blogpost vernieuwd hebt kun je ‘m natuurlijk een nieuwe datum meegegeven. Maar je kunt ook gewoon in je blogpost de datum van de update plaatsen.

Of je kunt een plugin installeren die een nieuwe datum in je blogpost zet. En je kunt code plaatsen waardoor de datum van de laatste update automatisch boven je blogpost komt te staan.


Categorie- en tagstructuur

Door heel zorgvuldig te kiezen welke categorieën en tags je een artikel meegeeft kun je nieuwe pagina’s met meerwaarde creëren. Kijk daarom gelijk ook in welke categorieën je het artikel hebt geplaatst en welke tags je het artikel hebt meegegeven.


Verouderde content

Heb jij veel verouderde blogposts op je blog staan? Gebroken links? More tag niet gebruikt? Niet ingedeeld in rubrieken? Gedateerde blogposts? Dat heeft gevolgen voor de vindbaarheid van je website.

Vraag me om hulp want ik help je graag de vindbaarheid van je website te verbeteren. Begin dan met verder te lezen op de pagina over SEO leren voor beginners.

Of lees direct dieper: Leesbaarheid van blogposts

De moeite waard om te delen?

Blog optimaliseren was last modified: by

Blog vernieuwen: met dank aan Gerhard Gellinger voor het materiaal in de uitgelichte afbeelding.

Blog optimaliseren was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.