blog structuur

Blog structuur verbeteren

Je blog structuur is belangrijk genoeg om serieuze aandacht aan te besteden. Een goede structuur op je blog zorgt ervoor dat je blog doorzoekbaar is en je bezoekers kunnen vinden wat ze zoeken.

Blog structuur gaat over interne navigatie en Google waardeert het als je website een goede interne navigatie heeft zodat mensen kunnen vinden wat ze zoeken.

blog structuur verbeteren
Blog structuur verbeteren

Blog structuur: vindbaarheid

Veel ondernemers hebben tegenwoordig een blog. Dat is een goed idee, want een blog is noodzakelijk voor de vindbaarheid van je website. Maar een blog structuur ontbreekt vaak.

Een blog bestaan uit een heleboel berichten. En hoe langer je blog bestaat, hoe meer berichten er op komen te staan (althans, als je je blog serieus neemt als marketinginstrument).

Maar als ik rondkijk op het web blijkt het voor veel ondernemers moeilijk te zijn om structuur aan te brengen in dat blog. Dat begrijp ik, want je begint klein en dan is een goede structuur nog niet zo heel erg belangrijk. Maar gaandeweg groeit je blog en voor je het weet is je blog een ontoegankelijke brij van woorden geworden waar niemand meer iets kan vinden. Een goede SEO structuur op je blog kan enorm helpen bij het verbeteren van de vindbaarheid van je webpagina’s.


Blog structuur

WordPress biedt je twee mogelijkheden om structuur aan te brengen in je blog en als je deze mogelijkheden goed gebruikt, dan is het resultaat dat je bezoeker je blog kan doorzoeken. Deze mogelijkheden noemt met taxonomieën. De taxonomieën die WordPress je biedt zijn

  • categorieën
  • tags

Categorieën bieden je een indeling met een hiërarchie. Tags kennen geen hiërarchie.


Blog structuur met meerwaarde

Vaak zie ik dat artikelen op een blog een hele berg tags meekrijgen. Alsof tags zoektermen zijn. Maar het zijn eigenlijk geen zoektermen. Telkens als je een categorie of een tag aanmaakt dan maakt WordPress een nieuwe pagina aan.

Dit is iets waar je goed rekening mee moet houden. Want hierdoor kun je heel gemakkelijk een heleboel extra pagina’s aanmaken met dunne content doordat er maar 1 artikel op staat.


Hoofdrubrieken

Een blog structuur aanbrengen kun je beter op een andere manier doen: een aantal hoofdrubrieken waarmee je een duidelijke indeling maakt. En als die hoofdrubrieken te groot worden, dan splits je ze in een aantal subrubrieken.

Als je daarnaast tags gebruikt dan kun je met behulp van die categorieën en tags pagina’s met meerwaarde maken. Dat kun je doen door de artikelen die je op een categorie- of tagpagina zet zorgvuldig bij elkaar te zoeken. Dan kun je een categorie- of tagpagina maken met artikelen waarvan het geheel groter is dan de som van de delen.


Waar te beginnen

Als jij geen heldere structuur in je blog hebt aangebracht, dan is het nooit te laat om hiermee te beginnen. Begin met categorieën en misschien ook subcategorieën aan te brengen

Categorieën en/of subcategorieën ontbreken op veel blogs. Ze zijn bij een groot blog echt nodig om structuur aan te brengen. Zorg dat je in iedere categorie of subcategorie minimaal 4 artikelen plaatst. Gebruik het “meer” blok.

Bij sommige themes is dit niet nodig omdat het theme het artikel afbreekt. Maar als dit bij jouw theme niet automatisch gaat dan is het belangrijk het “lees meer” blok te gebruiken omdat je overzichtspagina’s anders niet doorzoekbaar zijn. Probeer eens of je categorie- of tagpagina’s kunt maken die meerwaarde bieden.

Zo zijn er meer zaken die van belang zijn als je wilt dat je website het goed gaat doen in de zoekresultaten.

Ik geef je hier graag een persoonlijke training over en je kunt er natuurlijk ook zelf meer over lezen op de pagina waar de SEO handleiding staat.

tip rood
Blog structuur verbeteren was last modified: by

Blog structuur: met dank aan OpenClipart-Vectors voor de uitgelichte afbeelding.

Blog structuur verbeteren was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.