Bloggen voor online marketing

Bloggen voor online marketing: waarom is dat nodig? Als ondernemer hoor je vaak dat je van alles moet:

  • een blog waar je regelmatig een interessant verhaaltje op plaatst
  • een nieuwsbrief die je regelmatig rondstuurt
  • heel veel aanwezig zijn op de social media

En als klap op de vuurpijl moet je blog ook nog eens aan kwaliteitseisen voldoen die je niet zelf bedacht hebt, maar die uit de koker van een Amerikaans commercieel bedrijf komen … Dat kost allemaal tijd, het is allemaal veel werk en het is niet eens leuk, dus waarom moet dat eigenlijk?

Waarom bloggen voor online marketing

Het gebeurt relatief vaak dat een ondernemer verbaasd is als ik vertel dat een website niet genoeg is en dat er een blog bij moet waar iedere week (!) nieuwe content op geplaatst wordt. Iedere week bloggen kan veel weerstand oproepen …

Hier kan ik kort in zijn: je hebt om drie redenen een blog nodig

  • actualiteit
  • hoeveelheid woorden
  • fase in het aankoopproces waar je bezoekers op enig moment zitten

Bloggen voor online marketing: actualiteit

Er zijn verschrikkelijk veel mensen die ooit een website op het Internet hebben geplaatst maar er daarna nooit meer naar omgekeken hebben. Al deze websites met zwaar verouderde content staan gewoon op het web.

Google is de grootste zoekmachine en Google is een commercieel bedrijf. Een commercieel bedrijf moet zijn klanten goed bedienen, want als Google dat niet doet gaan z’n klanten naar een ander. Logisch toch?

Zwaar verouderde content

Google wil daarom beslist voorkomen dat hij een website met zwaar verouderde content aanbiedt als antwoord op een zoekopdracht. Zwaar verouderde content heeft geen waarde als antwoord op een zoekopdracht.

Om dit te kunnen voorkomen kijkt hij of de website nog bijgehouden wordt: een website waar gisteren nog een nieuw artikel op geplaatst is wordt bijgehouden en kan dus aangeboden worden.

Ruime keuze

Natuurlijk hoef je daar niet aan mee te doen, maar iedere keuze heeft zijn eigen gevolgen: als je niet bereid bent regelmatig iets nieuws op je website te plaatsen dan zal Google daar niet wakker van liggen. Hij heeft een ruime keuze en biedt gewoon een website aan die wel regelmatig bijhouden wordt.

“Iets nieuws” betekent niet dat je met een paar woorden klaar bent: een blogpost heeft minimaal 300 woorden nodig om in de ogen van Google genoeg inhoud te hebben als antwoord op een zoekopdracht.

Bloggen voor online marketing: hoeveelheid woorden

Een webpagina wordt aangeboden als antwoord op een zoekopdracht. De zoekopdracht is dus leidend.

Als jij iedere week een blogpost toevoegt aan je website dan ontstaat er geleidelijk aan een enorme hoeveelheid teksten. Teksten bestaan uit woorden en woorden worden gebruikt als zoekopdrachten.

Zoektermen onderzoek

Hoe meer woorden jij op je website hebt staan, hoe groter de kans is dat je woorden hebt gebruikt die een antwoord zijn op een zoekopdracht. Zelf als je geen zoektermen onderzoek hebt laten doen is de kans dat je een keertje raak gokt bij de keuze van je woorden groter met ieder artikel dat je plaatst.

Fase van je bezoekers

En dan heb je ook nog te maken met de fase van je bezoekers. Je kunt een mooi commercieel aanbod op je website hebben staan, maar veel mensen die zoekmachines gebruiken zijn alleen maar op zoek naar informatie en verder niets. Ze zijn helemaal niet van plan om te kopen. Althans, niet nu.

Geen aanbod

Als jij geen blog hebt waar je allerlei interessante dingen bespreekt, dan heb je voor deze mensen geen aanbod en dan hebben deze mensen dus helemaal niets te zoeken op je website. Jouw website is dan dus niet het beste antwoord op de zoekopdracht.

Aankoopbeslissing

Je denkt misschien dat het niet erg is als mensen die niet van plan zijn te kopen jouw website niet vinden, maar als je dat denkt heb je nog helemaal niets over marketing geleerd of je hebt er niets van begrepen. Meestal gaat het zo:

  • iemand is op zoek naar informatie
  • op jouw website staat het antwoord op een zoekopdracht, waardoor die persoon op jouw website komt
  • op je website schrijft de bezoeker in voor je nieuwsbrief
  • en over 100 jaar, nadat je duizenden nieuwsbrieven hebt gestuurd, wordt die bezoeker je klant

Voor deze bezoekers heb je absoluut een website nodig waarop content staat die ook interessant is voor mensen die nog niet willen kopen.

Waarom bloggen voor online marketing

Daarom is bloggen voor online marketing nodig. Daarom heb je een blog nodig dat je regelmatig bijhoudt. Als je dat niet wilt dan moet je dat vooral niet doen: al je concurrenten doen een dansje van blijdschap.

Samengevat: content marketing vraagt van je dat je regelmatig blogt.  Als je geen blog wilt onderhouden kun je je website gebruiken om een webadres op je visitekaartjes te kunnen zetten, maar verder nergens voor.

Incidenteel zal er een bezoeker komen via je visitekaartje, maar je website gaat niet spontaan mensen aantrekken. Google zal je website niet gaan aanbieden als antwoord op een zoekopdracht. Dat is een keuze die je kunt maken en daar ben je helemaal vrij in, je moet helemaal niets.

Hulp en begeleiding

Als je wel bereid bent het werk te doen dat noodzakelijk is voor je naamsbekendheid dan wil ik je hier graag bij begeleiden. Ik kan je leren wat je moet weten om je website vindbaar te maken.

Maar als jij het werk niet wil doen dan kan ik bijzonder weinig voor je betekenen, dus dan ga ik maar voor een concurrent van je werken die wel bereid is zich in te spannen in het belang van de vindbaarheid van zijn of haar website.

Om vindbaar te worden is het essentieel dat je uitstekende unieke content schrijft. Natuurlijk moet je nog meer doen, daar kun je alles over lezen in de handleiding SEO.

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Bloggen voor online marketing was last modified: by

Met dank aan Clker-Free-Vector-Images voor het materiaal in de uitgelichte afbeelding.

Bloggen voor online marketing was last modified: by