blogpost of pagina optimaliseren

Blogpost of pagina optimaliseren

Geschatte leestijd: 4 minuten

Blogpost of pagina optimaliseren

Een blogpost of een pagina optimaliseren, hoe pak je dat aan en wat zijn dan de aandachtspunten? Dat lees je in deze checklist voor bloggen.

Als je een blogpost of pagina gaat optimaliseren dan de plugin van Yoast je goede diensten bewijzen. Die plugin analyseert je tekst en maakt daar een spelletje van: zorg dat de bolletjes groen worden.

En als het lukt om de bolletjes groen te krijgen dan heb je een checklist gevolgd.


Checklist blogpost of pagina optimaliseren

De vuistregel als je een blogpost of pagina gaat optimaliseren is deze:

  • Zorg dat je blogpost of pagina over 1 onderwerp gaat.
  • Schrijf minimaal 300 woorden. Als het om een cornerstone gaat, schrijf dan minimaal 900 woorden.
  • Breek het artikel als dat nodig is af.
  • Kies 1 focus zoekterm.
  • Plaats ‘m in een categorie en geef ‘m als dat relevant is 1 of 2 tags mee (liever niet een heleboel tags want tags zijn niet hetzelfde als termen waar je op gevonden wilt worden).
  • Plaats een link naar een andere blogpost of pagina die op je eigen website staat.
  • En plaats een link naar je cornerstone (maar alleen als dat relevant is)
  • Plaats een link naar een andere website, bijvoorbeeld naar een bron of naar aanvullende content die iemand anders geschreven heeft.
  • Geef je blogpost of pagina een leuke afbeelding mee en kijk ook eens in de zijbalk want daar kun je een uitgelichte afbeelding neerzetten.
  • Maak ‘m netjes op en gebruik daar kopjes bij.
  • Maak een handmatige samenvatting.


Blogpost of pagina optimaliseren

1 onderwerp

Zorg dat je 1 onderwerp kiest en 1 focus zoekterm invult bij de plugin van Yoast.

Wat als je 1 onderwerp kiest dan heeft je artikel focus en dan is de kans dat je een echt goed en helder antwoord op een zoekopdracht schrijft veel groter dan wanneer je artikel over allerlei onderwerpen gaat.

Breek het artikel als dat nodig is af

Klik eens een categorie of een tag aan en kijk of je dan een pagina ziet waar complete blogposts op staan of dat je allemaal kleine stukjes van blogposts ziet staan.

Als je complete blogposts ziet is het nodig dat je de artikelen handmatig afbreekt en er een “lees meer” link bij plaatst. Hoe je dat doet kun je lezen in het artikel Lees meer in WordPress.

Plaats ‘m in een categorie en geef ‘m eventueel een tag mee

Categorieën en tags brengen structuur aan in je website. En het is aan te raden om een artikel in een categorie te plaatsen, want als jij dat niet doet dan plaatst WordPress het artikel in de categorie “uncategorized”.

Een interne link is een link binnen je eigen website naar een andere pagina of blogpost. Dat moet natuurlijk een link zijn naar aanvullende content.

En kijk ook over er een logische reden is om te linken naar je cornerstone.

Plaats ook een link naar een pagina of blogpost op een andere website. Je kunt bijvoorbeeld linken naar je bronnen en je kunt ook linken naar aanvullende content.

Een uitgaande link hoort bij het optimaliseren van een pagina omdat hij ervoor zorgt dat jouw artikel geen eindpunt op het web is. Want het is voor Google niet zo interessant om mensen te sturen naar een eindpunt. Hij stuurt liever mensen naar een knooppunt.


Geef je blogpost of pagina een afbeelding mee

Leuk ‘m een beetje op met een afbeelding. Afbeeldingen mag je niet zomaar overal vandaan halen. En dat hoeft ook niet want er zijn ook sites waar je voor niets leuke afbeeldingen mag ophalen en gebruiken. En er zijn sites waar je voor een klein bedrag afbeeldingen worden aangeboden.

Maak ‘m netjes op

Maak je artikel ook netjes op. Zorg dat je hierbij kopjes gebruikt, want daardoor zorg je dat je artikel leesbaar is.


Maak een handmatige samenvatting

Door een handmatige samenvatting te maken optimaliseer je niet de blogpost waarmee je aan het werk bent. Je optimaliseert er de categorie- of tagpagina mee waar een klein stukje van je blogpost op komt te staan. Hierdoor worden je categorie- en tagpagina’s unieker.


Oude blogposts of pagina’s optimaliseren

Oude blogposts of pagina’s optimaliseren is soms nuttiger dan nieuwe blogposts en pagina’s schrijven. Want als een deel van je website niet zo goed meer is, dan kan dat een negatief effect hebben op je hele website.

Maak daarom af en toe eens tijd om juist je oudere blogposts eens heel goed te bekijken en opnieuw te optimaliseren.


Blogpost of pagina optimaliseren

Een blogpost of pagina optimaliseren is niet zo heel erg moeilijk. Maar SEO voor WordPress is tegenwoordig sowieso niet zo heel erg moeilijk. Je zorgt er gewoon voor dat je ‘m alles meegeeft waardoor hij optimale kansen heeft om gevonden te worden. Denk hierbij ook aan het optimaliseren van de navigatie.

Nog meer hierover kan ik je vertellen als je SEO bij me komt leren.

Zou je het leuk vinden met me te linken op LinkedIn? Ik ben een Get Clients Now!™ facilitator en ik kan je helpen meer klanten te werven.

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert

MailerLite expert

en ook nog goed in SEO

Gepubliceerd op: 29-10-2020
Voor het laatst bijgewerkt op: 13-11-2021

Categorieën en tags bij dit bericht