Een button is een goed zichtbare call-to-action. Die mag dus niet missen in je nieuwsbrief. En Mailchimp levert je een kant-en-klare button aan. Deze button kun je ook bewerken. Je kunt de kleur van de button aanpassen en je kunt de uitlijning aanpassen. Die button heeft dus genoeg mogelijkheden om er iets verleidelijks van te maken.
Button in Mailchimp
Een duidelijke call to action mag in je nieuwsbrief niet ontbreken. Want mensen zoeken naar een button en zelfs als ze je nieuwsbrief alleen scannen heb je nog kans dat ze op de button klikken. Hier vind je een plan van aanpak:
- Button maken
- opschrift er op
- aanklikbaar linkje er onder
- kleur wijzigen
- en formaat en uitlijning wijzigen.
Button in Mailchimp
Sleep de button naar je nieuwsbrief
Sleep de button naar de plaats in je nieuwsbrief waar je ‘m hebben wilt.


Opnieuw heel goed geholpen
Opnieuw heel goed geholpen bij mijn vragen over marketing en het gebruik van Mailchimp door Judith de Vries VA. Karin de Knegt Supervisie en Coaching voor zorg en onderwijs *Hulp met Mailchimp is er al vanaf een uur. Gewoon even tijd reserveren en je krijgt hulp. En als het meezit kan dat zelfs vandaag nog.
Button in Mailchimp
Tabblad Content
Het blok opent direct in het tabblad Content.
Je ziet aan de linkerkant van de pagina een kleine button staan met “Buy now” erop, aan de rechterkant van de pagina kun je ‘m bewerken: button tekst en een link naar het webadres.

Button in Mailchimp
Tabblad Style
Als je 1 button in je nieuwsbrief zet, dan geef je die een opvallende kleur. Maar als je een extra button in je nieuwsbrief wilt, dan is het aan te raden die extra button een andere, minder opvallende, kleur te geven.
Een button moet de aandacht trekken en twee opvallende buttons trekken niet twee keer zoveel aandacht. Helaas trekken ze dan maar half zoveel aandacht.
Daarom is het aan te raden om een eventuele tweede of derde button een minder opvallende kleur te geven. Dat kun je doen op het tabblad Style.

Apply To All Existing Buttons: als je dit aanvinkt leg je de opmaak die je gekozen hebt vast voor alle buttons die je eerder in dezelfde nieuwsbrief hebt geplaatst.
Dat moet je dus niet doen.
Geef je belangrijkste button een opvallende kleur en andere buttons een minder opvallende kleur.
Kleuren hebben een HTML-code. Je kunt codes van kleuren hier vinden:
En je kunt kijken of de kleuren die je gekozen hebt harmoniëren op Adobe Color Wheel.
Als je klaar bent: Save & Close.
Button in Mailchimp
Tabblad Settings
Onder het tabblad Settings kun je de breedte en de uitlijning van de button bepalen: net zo breed als het opschrift of over de volle breedte van je nieuwsbrief. En je kunt hier ook de uitlijning bepalen: links, rechts of gecentreerd.

Dit artikel over een button in Mailchimp maakt deel uit van een serie over Mailchimp drag & drop. De andere artikelen vind je hieronder.
Ik ben een erkende Mailchimp expert en ik kan je helpen met Mailchimp. Je hoeft er alleen maar om te vragen. Hier kun je een overzicht vinden van alle vormen van hulp die ik je kan bieden.
Mailchimp nieuwsbrief drag & drop
Gratis cursus Mailchimp nieuwsbrief drag & drop maken, geen e-mailadres nodig. Met de Mailchimp drag & drop editor bouw je een nieuwsbrief op uit blokken. Dit doe je terwijl je ‘m maakt en dit werkt makkelijk, op voorwaarde dat je er een klein beetje over weet. Want anders doe je dingen die logisch lijken maar…
Hier is het begin van de cursus >> Mailchimp nieuwsbrief drag & drop

Mailchimp mobiel
De mobiele versie van je Mailchimp nieuwsbrief kun je een eigen opmaak meegeven. Dat hoeft niet want alles is goed ingesteld. Maar als je het anders wilt dan kan dat. Je kunt Mailchimp mobiel precies zo opmaken als je maar wilt. Denk daar ook even over na, want je mag verwachten dat een flink percentage …

Mailchimp nieuwsbrief verzenden
Mailchimp nieuwsbrief verzenden: als je nieuwsbrief helemaal klaar is en door en door getest, dan controleer je nogmaals alles op de pagina Confirm en als ook dan alles goed is, dan kun je ‘m verzenden. Het is goed als je een routine ontwikkelt voor je op de verzendknop klikt. Want niets is vervelender dan direct …

Divider in Mailchimp
Een divider in Mailchimp zorgt voor overzicht: je lezer kan gemakkelijk zien wanneer je met een nieuw onderwerp begint. En dat is belangrijker dan je denkt. Met behulp van dividers kun je je nieuwsbrief overzichtelijk maken en indelen in secties. Dat is goed voor de gebruiksvriendelijkheid van je nieuwsbrief. Want jij schrijft dat allemaal, maar …

Afbeeldingen in Mailchimp
Met afbeeldingen in Mailchimp zie ik het vaak mis gaan. En dat komt dan bijna altijd doordat de nieuwsbrief verkeerd gemaakt is. Lees dit even, dan hoef jij deze fout niet te maken. Want als je deze fout maakt, is het onvermijdelijk dat je nieuwsbrief er amateuristisch uitziet. Ongeacht wat je verder allemaal goed doet. …

Button in Mailchimp
Een button is een goed zichtbare call-to-action. Die mag dus niet missen in je nieuwsbrief. En Mailchimp levert je een kant-en-klare button aan. Deze button kun je ook bewerken. Je kunt de kleur van de button aanpassen en je kunt de uitlijning aanpassen. Die button heeft dus genoeg mogelijkheden om er iets verleidelijks van te …

Nieuwsbrief opslaan als template
Een nieuwsbrief kun je opslaan als template en dat heeft meer voordelen dan een nieuwsbrief kopiëren om de layout opnieuw te kunnen gebruiken. Vooral omdat het opslaan als template ervoor zorgt dat de nieuwsbrief als het ware “opgeschoond” wordt. Je social card wordt er bijvoorbeeld afgehaald, waardoor je een mooie nieuwe social card kunt toevoegen. …

Mailchimp social cards maken
Mailchimp social cards maken is interessant als je nieuwsbrief vaak gedeeld wordt op de social media. Besef ook dat je lezers je nieuwsbrief kunnen delen op de social media en ook dan is het belangrijk dat je de nieuwsbrief een afbeelding meegeeft zodat hij gezien wordt. Social cards bestaan uit een mooie afbeelding, een titel …

Video in Mailchimp nieuwsbrief
Hoe je een video in je Mailchimp nieuwsbrief plaatst en wat je kunt doen om die video op een strategische manier in je nieuwsbrief te plaatsen. Want als je je video gewoon hup in Mailchimp plaatst, dan stuur je mensen naar Vimeo of YouTube om ‘m te bekijken. En dan zien ze voor of na …