Home » E-mailmarketing » E-mailstrategie

E-mailstrategie

Een e-mailstrategie gebruik je om betere resultaten te behalen. Je hebt dus een e-mailstrategie nodig  die ervoor zorgt dat je er echt het meeste uithaalt.

Dit doe je gewoon door heel goed na te denken. In deze categorie heb ik een aantal artikelen geplaatst waardoor je perspectief kan veranderen. Je kunt er nieuwe ideeën door krijgen over hoe je je nieuwsbrieven maakt en over wat je er in zet. Want ik zie vaak dat mensen hun doelen tegenwerken met de inhoud van hun nieuwsbrieven.

Bijvoorbeeld: social follow buttons. Waarom wil je dat mensen die al op je nieuwsbrief zijn geabonneerd je gaan volgen op de social media? Bied je op de social media iets heel anders? Of gaan mensen ontdekken dat een abonnement op je nieuwsbrief eigenlijk niet nodig is? Wat is het effect van  social follow buttons als je dit bekijkt vanuit het perspectief van e-mailstrategie?

E-mailstrategie

Strategisch mailen

Als je sommige mensen hoort praten, dan zou je bijna gaan denken dat het platform dat je kiest bepalend is voor de strategie. Dat is gelukkig onzin. Strategisch mailen hangt niet af van een platform. Waar het om gaat is de kwaliteit van de gedachten in je eigen hoofd.

Strategisch denken

Ieder platform heeft eigen mogelijkheden, maar de meeste zaken die te maken hebben met e-mailstrategie hangen niet af van het platform. Het is wel zo dat ieder platform z’n eigen ins en outs en eigen voor- en nadelen heeft.

In deze categorie vind je tips die je ook kunt gebruiken als je een ander platform gebruikt dan Mailchimp of MailerLite. Maar als je deze platformen waar ik gespecialiseerd in ben wel gebruikt, dan zijn deze tips nog veel handiger. Want vaak heb ik extra stukjes in deze artikelen verwerkt voor mensen die Mailchimp of MailerLite gebruiken.

Strategisch mailen is voor iedere ondernemer van belang. Doe daarom vooral je voordeel met deze tips.

opvolgen na aankoop van een specifiek product

Opvolgen na aankoop van een specifiek product

Opvolgen na aankoop van een specifiek product is een heel gewoon recept in de Customer Journey. Maar als je alleen wilt opvolgen als de klant in de tijd na de aankoop niets anders in je webshop heeft gekocht, dan is het geen gewoon Journey recept meer. En dan kun je in een levensgrote valkuil vallen die ook nog eens heel erg goed verborgen is. Los dit raadsel op en win een zakje drop.

splitrun verzendtijd

Splitrun verzendtijd

Splitrun verzendtijd: als je Mailchimp Standard, Premium of de legacy versie hebt dan kun je de verzendtijd van je e-mails door Mailchimp laten optimaliseren. Dat is een aanrader, want Mailchimp kijkt dan in z’n eigen database hoe laat jouw meest geëngageerde abonnees online zijn. En als het advies dat Mailchimp je dan geeft overneemt, dan kom je binnen in de mailbox terwijl je lezer actief is.

Beste verzendtijd

Beste verzendtijd met Mailchimp Essentials en Free

Mensen vragen mij vaak wat de beste tijd is om een nieuwsbrief te versturen. Dat is een goede vraag en het antwoord is: stuur je nieuwsbrief als je lezers online zijn. En wanneer je lezers online zijn kun je uitzoeken in je statistieken. Hier wil je uitleggen hoe je kunt uitvinden wanneer je lezers online zijn en wat dus voor jouw doelgroep de beste tijd is om je nieuwsbrief te versturen.

afmeldingen verminderen

Afmeldingen verminderen

Afmeldingen verminderen is noodzaak als je er te veel krijgt. Afmeldingen zijn op zich niet zo’n probleem, want mensen kunnen zich alleen afmelden als je een nieuwsbrief stuurt. Dus zodra je een nieuwsbrief stuurt kun je ook afmeldingen verwachten. Maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat je die afmeldingen uitsluitend krijgt van mensen die …

Afmeldingen verminderen Lees meer »

Open rate van je nieuwsbrief verhogen

De open rate van je nieuwsbrief hangt af van een aantal factoren. En als je nadenkt over die factoren, dan weet je ook wat je moet doen om een hogere open rate te realiseren.In dit artikel benoem ik de factoren die bepalen of je nieuwsbrief geopend wordt of niet. En ik vertel je ook wat je kunt doen om de open rate van je nieuwsbrief te verhogen. En ik verzeker je: dit is niet erg moeilijk.

interview met Judith de Vries

Impact maken met je nieuwsbrief

Op een mooie dag kwam Saskia de Jong op het idee om mij te interviewen over impact maken met je nieuwsbrief. En dat hebben op 16 december 2022 ook gedaan. Saskia heeft er een baan van gemaakt om experts die impact maken te inverviewen. Op haar pagina kun je ook interviews met andere experts beluisteren …

Impact maken met je nieuwsbrief Lees meer »

aanhef je of u

Aanhef: je of u in je nieuwsbrief?

Spreek je de lezers van je nieuwsbrief aan met de aanhef je of met u? En waarom kies je daarvoor? Bereik je daarmee ook wat je wilt bereiken? Want dat is denk ik de vraag waar het om gaat. Niet “waar zitten we nu”, maar “waar willen we naartoe”. Wat is de richting die jij wilt gaan met je lezers? Want die richting zou bepalend moeten zijn voor wat je kiest.

plan voor een email

Plan voor een e-mail

Een plan voor een e-mail maak je omdat je niet zomaar iets rond wilt sturen. Je wilt liever een e-mail sturen die voor je doet wat jij wilt. En om hiervoor te zorgen moet je ‘m zo construeren dat hij ook echt gaat doen wat je wilt. En als hij dat niet doet, dan moet je daarvan leren. Met een plan voor je e-mail zul je ook sneller blij zijn met de lay-out, want …

E-mails voor een asperge arrangement

Informatie vastleggen voor een goede e-mailstrategie

Voor een goede e-mailstrategie moet je informatie vastleggen. Want doordat je informatie vastlegt, kun je heel gericht mailen. Voor je lezer is dat ook heel fijn, want die krijgt alleen e-mails die passen bij zijn of haar interesses. En dat is een stuk leuker dan dan wanneer je allerlei e-mails krijgt waar je eigenlijk helemaal niets aan hebt. Hier vertel ik je een waargebeurd verhaal en hoe je interesses vastlegt plus hoe je die informatie kunt gebruiken. Het verhaal van de asperges:

Scroll naar boven