Mailchimp
Op dit Mailchimp specialist blog vind je artikelen die specifiek over het gebruiken van de software van Mailchimp gaan. Mailchimp is een groot en uitgebreid platform met heel veel mogelijkheden:



E-mailmarketing: bij e-mailmarketing moet je je aan de wetgeving houden en daarnaast stelt Mailchimp de eis dat je de adressen die je hiervoor gebruikt in het laatste half jaar nog gemaild hebt. Ofwel: je moet er zeker van zijn dat ze nog in gebruik zijn.

Adverteren: met Mailchimp kun je Facebook advertenties en Google remarketing advertenties plaatsen. En als je dat doet kun je de statistieken van je advertenties in Mailchimp zien. Ook hiervoor moet je rekening houden met de wetgeving.

Organische social posts: organische sociale posts plaatsen op Facebook, Instagram en Twitter. Organische social posts zijn gratis social posts.

Met Mailchimp kun je nog meer en ook daarover schrijf ik op dit Mailchimp specialist blog: websites, landingspagina’s, surveys. Door al deze mogelijkheden is Mailchimp een marketingplatform. Dit Mailchimp blog is daarom onderverdeeld in subcategorieën, zodat je snel kunt vinden wat je zoekt.

Sinds januari 2015 ben ik Mailchimp expert.

Waar vind je de link naar het hosted sign up form? Het hosted sign up form is het inschrijfformulier van Mailchimp. Dit formulier heeft een eigen URL die onder een button of als tekstlink op je website kunt plaatsen. Dit heb je meestal niet nodig, maar soms heb je het wel nodig als iemand zich …
Mailchimp link vinden: eepurl Lees verder »
Custom URL social share: als je social share buttons in je nieuwsbrief plaatst verwijzen deze buttons automatisch naar je nieuwsbrief. Maar een nieuwsbrief is een wegwerp artikel: een tijdelijke zaak. Het zou fijner zijn als je direct naar je website zou kunnen verwijzen. En dat kan ook. Je kunt ook naar een pagina op je …
Custom URL social share Lees verder »
In april 2015 heeft Mailchimp de extra beveiliging van Alter Ego vervangen door een andere beveiliging: Google Authenticator. Hiermee krijg je een 2-staps login op je Mailchimp account. Je gebruikt niet alleen een gebruikersnaam en een wachtwoord, maar ook een code. En die code is bij elke inlog nieuw. Dus mensen die je gebruikersnaam en …
Google Authenticator Lees verder »
Een plain text nieuwsbrief in Mailchimp is niet hetzelfde als een e-mail die lijkt op een persoonlijke e-mail. Een plain text is lelijk, maar het is nodig dat je er eentje meestuurt. Toch moet je bij Mailchimp iets doen om een plain text nieuwsbrief mee te sturen. En dat kun je ook maar beter wel …
Plain text in Mailchimp Lees verder »
Minimale systeemvereisten voor Mailchimp: als je Mailchimp wilt gaan gebruiken hoef je niets te downloaden of te installeren. Het platform staat online je kunt online een account aanmaken. En daarna kun je nieuwsbrieven gaan verzenden. Zo eenvoudig is dat. Maar het systeem dat je gebruikt moet wel aan een aantal minimale eisen voldoen. En anders …
Minimale systeemvereisten Mailchimp Lees verder »
Folders gebruiken in Mailchimp om je campagnes en beeldmateriaal te ordenen. Dat kan handig zijn, want zo kun je alles gemakkelijker terugvinden. Als je goed kijkt op Mailchimp zie je overal mogelijkheden om je spullen in folders op te bergen, zowel voor nieuwsbrieven als voor media. Vooral zaken die je vaker wilt gebruiken zou je …
Folders gebruiken in Mailchimp Lees verder »
Mailchimp merge tag voornaam: op het inschrijfformulier van je nieuwsbrief kun je vragen om de voornaam. Als je dat doet kun je die voornaam ook in je nieuwsbrief gebruiken met behulp van de Mailchimp merge tag voornaam. En je kunt het zo doen dat alle voornamen met een hoofdletter beginnen. Ook als ze met een …
Mailchimp merge tag voornaam Lees verder »
Groepen in Mailchimp helpen je om al je adressen op dezelfde lijst te zetten en ze toch goed te organiseren. Groepen in Mailchimp waren er eerder dan tags en in sommige opzichten bieden ze ook meer mogelijkheden. Denk er bijvoorbeeld aan dat je groepen zichtbaar kunt maken, waardoor je abonnees zelf hun interesses aan kunnen …
Mailchimp groepen Lees verder »
Mailchimp heeft goede statistieken waar je veel informatie uit kunt halen. Maar net als met alles in Mailchimp: je moet het wel kunnen vinden want alles zit soms een beetje verborgen. In dit artikel vertel ik over de verschillende tabbladen die je in je statistieken ziet staan en welke informatie je daar uit kunt halen. …
Statistieken Mailchimp rapporten Lees verder »
Responsive designs zijn templates voor nieuwsbrieven. Deze templates heten “responsive” omdat ze zich aanpassen aan het device waarop ze gelezen worden. Deze Mailchimp responsive designs zijn opgebouwd uit blokken. Je bouwt dit design op terwijl je je nieuwsbrief maakt. Want je gebruikt alleen de blokken die je op dat moment nodig hebt. En de rest …
Responsive designs Lees verder »