Home » Mailchimp handleiding

Mailchimp handleiding

Dit is een grote handleiding Mailchimp. Als je dat te veel van het goede vindt, dan heb ik hier ook een beknopte handleiding voor je over hoe je een nieuwsbrief maakt met de drag & drop editor. En je kunt hier een gratis cursus vinden over een nieuwsbrief met de inline editor.

Op dit Mailchimp expert blog van een Mailchimp PRO partner vind je artikelen die specifiek over dit platform gaan. Als je zoekt naar oplossingen omdat je nieuwsbrief niet goed afgeleverd wordt, ga dan naar de rubriek over de aflevering van nieuwsbrieven. En er is ook een rubriek met strategische tips.

Je kunt Mailchimp gebruiken voor veel meer dan alleen mailen. Want je kunt er ook mee adverteren op Facebook, Instagram en Google en je kunt er zelfs ansichtkaarten mee versturen.

Dit platform heeft naast een gratis versie nog 3 betaalde versies. En die betaalde versies kennen elk hun eigen mogelijkheden.

Mailchimp cursussen

Mailchimp handleiding

E-mails

E-mailmarketing: je kunt dit platform gebruiken om bulk e-mails mee te versturen. Dat is al sinds jaar en dag zo, maar tegen woordig is Mailchimp niet alleen een e-mailmarketing platform. Het platform heeft zich ontpopt tot een compleet marketingplatform.

Advertenties

Adverteren: je kunt er ook Facebook advertenties en Google remarketing advertenties mee plaatsen. En als je dat doet kun je de statistieken van je advertenties in Mailchimp zien. Ook hiervoor moet je rekening houden met de wetgeving.

Social media

Organische social posts: organische sociale posts plaatsen op Facebook, Instagram en Twitter. Organische social posts zijn gratis social posts.

Websites en landingspagina’s

Websites en landingspagina’s: Tegenwoordig kun je ook websites en landingspagina’s maken met dit platform. En dat is ook nog erg simpel. Je kunt het zelf.

Enquêtes

Surveys: Je kunt er enquetes mee maken en het aardige daarvan is dat je ook kunt vragen naar een e-mailadres. En dan kun je respondenten direct inschrijven op je lijst.

Ansichtkaarten

Ansichtkaarten: Wist je dit al? Je kunt met Mailchimp ook ansichtkaarten sturen. En die kun je automatisch versturen in aansluiting op een e-mail voor een verlaten winkelwagentje.

Mailchimp handleiding

Met Mailchimp kun je nog meer en ook daarover schrijf ik op dit Mailchimp specialist blog: websites, landingspagina’s, surveys. Door al deze mogelijkheden is Mailchimp een marketingplatform. Deze Mailchimp handleiding is daarom onderverdeeld in subcategorieën, zodat je snel kunt vinden wat je zoekt. Sinds januari 2015 ben ik Mailchimp expert.

Wachten tot je lezer geopend heeft

Wachten tot je lezer gopend heeft

Je kunt wachten tot je lezer geopend heeft voor je weer een e-mail stuurt. Op Linkedin heb ik gevraagd hoe vaak mensen een nieuwsbrief willen ontvangen, met daaraan een enquête gekoppeld zodat ik de resultaten kan verwerken. Maar bij de antwoorden stond een interessant antwoord en dat is een antwoord waar wij allemaal veel aan …

Wachten tot je lezer gopend heeft Lees meer »

opvolgen na aankoop van een specifiek product

Opvolgen na aankoop van een specifiek product

Opvolgen na aankoop van een specifiek product is een heel gewoon recept in de Customer Journey. Maar als je alleen wilt opvolgen als de klant in de tijd na de aankoop niets anders in je webshop heeft gekocht, dan is het geen gewoon Journey recept meer. En dan kun je in een levensgrote valkuil vallen die ook nog eens heel erg goed verborgen is. Los dit raadsel op en win een zakje drop.

splitrun verzendtijd

Splitrun verzendtijd

Splitrun verzendtijd: als je Mailchimp Standard, Premium of de legacy versie hebt dan kun je de verzendtijd van je e-mails door Mailchimp laten optimaliseren. Dat is een aanrader, want Mailchimp kijkt dan in z’n eigen database hoe laat jouw meest geëngageerde abonnees online zijn. En als het advies dat Mailchimp je dan geeft overneemt, dan kom je binnen in de mailbox terwijl je lezer actief is.

Beste verzendtijd

Beste verzendtijd met Mailchimp Essentials en Free

Mensen vragen mij vaak wat de beste tijd is om een nieuwsbrief te versturen. Dat is een goede vraag en het antwoord is: stuur je nieuwsbrief als je lezers online zijn. En wanneer je lezers online zijn kun je uitzoeken in je statistieken. Hier wil je uitleggen hoe je kunt uitvinden wanneer je lezers online zijn en wat dus voor jouw doelgroep de beste tijd is om je nieuwsbrief te versturen.

Mailchimp verwijdert adressen

Mailchimp verwijdert adressen

Ik kreeg een e-mail van iemand die me vertelde dat Mailchimp adressen verwijdert. Dat is best bijzonder, want Mailchimp heeft er alle belang bij dat jij zo veel mogelijk adressen op je lijst hebt staan. En dat gebeurt natuurlijk niet als ze adressen verwijderen. Daarom wilde ik wel even kijken wat er aan de hand …

Mailchimp verwijdert adressen Lees meer »

bug in Mailchimp meertalig

Bug in meertaligheid

Mailchimp meertalig is erop gebaseerd dat de taal van de nieuwsbrief zich aanpast aan de taal van de browser van de lezer.

Op dit moment heeft Mailchimp een bug in de codering van meertaligheid waardoor de taal van de nieuwsbrief zich aan zou moeten passen aan de taal van de browser van de lezer. Het werkt niet.

Natuurlijk kan ik Mailchimp evengoed meertalig maken, maar het is wel een beetje ingewikkelder.

Scroll naar boven