Home » Mailchimp handleiding

Mailchimp handleiding

Dit is een grote handleiding Mailchimp. Als je dat te veel van het goede vindt, dan heb ik hier ook een beknopte handleiding voor je over hoe je een nieuwsbrief maakt met de drag & drop editor. En je kunt hier een gratis cursus vinden over een nieuwsbrief met de inline editor.

Op dit Mailchimp expert blog van een Mailchimp PRO partner vind je artikelen die specifiek over dit platform gaan. Als je zoekt naar oplossingen omdat je nieuwsbrief niet goed afgeleverd wordt, ga dan naar de rubriek over de aflevering van nieuwsbrieven. En er is ook een rubrieke met strategische tips.

Je kunt Mailchimp gebruiken voor veel meer dan alleen mailen. Want je kunt er ook mee adverteren op Facebook, Instagram en Google en je kunt er zelfs ansichtkaarten mee versturen.

Dit platform heeft naast een gratis versie nog 3 betaalde versies. En die betaalde versies kennen elk hun eigen mogelijkheden.

Mailchimp cursussen

Mailchimp handleiding

E-mails

E-mailmarketing: je kunt dit platform gebruiken om bulk e-mails mee te versturen. Dat is al sinds jaar en dag zo, maar tegen woordig is Mailchimp niet alleen een e-mailmarketing platform. Het platform heeft zich ontpopt tot een compleet marketingplatform.

Advertenties

Adverteren: je kunt er ook Facebook advertenties en Google remarketing advertenties mee plaatsen. En als je dat doet kun je de statistieken van je advertenties in Mailchimp zien. Ook hiervoor moet je rekening houden met de wetgeving.

Social media

Organische social posts: organische sociale posts plaatsen op Facebook, Instagram en Twitter. Organische social posts zijn gratis social posts.

Websites en landingspagina’s

Websites en landingspagina’s: Tegenwoordig kun je ook websites en landingspagina’s maken met dit platform. En dat is ook nog erg simpel. Je kunt het zelf.

Enquêtes

Surveys: Je kunt er enquetes mee maken en het aardige daarvan is dat je ook kunt vragen naar een e-mailadres. En dan kun je respondenten direct inschrijven op je lijst.

Ansichtkaarten

Ansichtkaarten: Wist je dit al? Je kunt met Mailchimp ook ansichtkaarten sturen. En die kun je automatisch versturen in aansluiting op een e-mail voor een verlaten winkelwagentje.

Mailchimp handleiding

Met Mailchimp kun je nog meer en ook daarover schrijf ik op dit Mailchimp specialist blog: websites, landingspagina’s, surveys. Door al deze mogelijkheden is Mailchimp een marketingplatform. Deze Mailchimp handleiding is daarom onderverdeeld in subcategorieën, zodat je snel kunt vinden wat je zoekt.

Sinds januari 2015 ben ik Mailchimp expert.

plain text

Plain text in Mailchimp

Een plain text nieuwsbrief in Mailchimp is niet hetzelfde als een e-mail die lijkt op een persoonlijke e-mail. Een plain text is lelijk, maar het is nodig dat je er eentje meestuurt. Toch moet je bij Mailchimp iets doen om een plain text nieuwsbrief mee te sturen. En dat kun je ook maar beter wel doen, want als je een plain text nieuwsbrief meestuurt met je mooi opgemaakte nieuwsbrief, dan zijn je kansen dat je nieuwsbrief in spam komt kleiner.

Mailchimp groepen

Mailchimp groepen en de verborgen voordelen

Je kunt in Mailchimp je adressen indelen met behulp van groepen en met behulp van tags. Of je gebruikt ze allebei. Maar Mailchimp groepen zijn een beetje uit de mode aan het raken sinds Mailchimp ook tags heeft. Dat lijkt logisch, want werken met tags is makkelijker dan werken met Mailchimp groepen. Maar groepen hebben een verborgen voordeel. O.a. over dit verborgen voordeel ga ik het hier hebben.

voettekst wijzigen

Voettekst wijzigen Mailchimp

In de voettekst van je nieuwsbrief staan je adresgegevens. Dat zie je als je je nieuwsbrief verstuurd hebt, maar als je hem maakt zie je alleen een code staan. Hetzelfde geldt voor je inschrijfformulieren. Met behulp van deze merge tags haalt Mailchimp je adresgegevens op uit je account. Maar tegenwoordig kun je de voettekst ook handmatig plaatsen. Maar doe het dan wel goed. En denk eraan dat je zorgt dat mensen je adres kunnen toevoegen .

benchmark mailchimp

Benchmark Mailchimp

Wat je mag verwachten van een nieuwsbrief kun je te weten komen door de prestaties van jouw nieuwsbrief te vergelijken met de prestaties van andere nieuwsbrieven in jouw branche. Dan krijg je realistische ideeën over de prestaties van je nieuwsbrief. Je weet dan ook of je nieuwsbrief het eigenlijk beter zou moeten doen dan hij nu presteert.

Mailchimp profielen wijzigen

Profielen wijzigen bij Mailchimp

Als de profielen in je Mailchimp account niet goed staan ingesteld, dan kunnen je lezers geen afbeeldingen zien. Zoiets kan gebeuren als je een foutje maakt bij het importeren van adressen. Hier leg ik uit hoe dit in elkaar steekt, waar je op moet letten en wat je kunt doen als het fout gegaan is. Want dit kan handmatig, maar ook bulk.