Home » Mailchimp handleiding

Mailchimp handleiding

Dit is een grote handleiding Mailchimp. Als je dat te veel van het goede vindt, dan heb ik hier ook een beknopte handleiding voor je over hoe je een nieuwsbrief maakt met de drag & drop editor. En je kunt hier een gratis cursus vinden over een nieuwsbrief met de inline editor.

Op dit Mailchimp expert blog van een Mailchimp PRO partner vind je artikelen die specifiek over dit platform gaan. Als je zoekt naar oplossingen omdat je nieuwsbrief niet goed afgeleverd wordt, ga dan naar de rubriek over de aflevering van nieuwsbrieven. En er is ook een rubrieke met strategische tips.

Je kunt Mailchimp gebruiken voor veel meer dan alleen mailen. Want je kunt er ook mee adverteren op Facebook, Instagram en Google en je kunt er zelfs ansichtkaarten mee versturen.

Dit platform heeft naast een gratis versie nog 3 betaalde versies. En die betaalde versies kennen elk hun eigen mogelijkheden.

Mailchimp cursussen

Mailchimp handleiding

E-mails

E-mailmarketing: je kunt dit platform gebruiken om bulk e-mails mee te versturen. Dat is al sinds jaar en dag zo, maar tegen woordig is Mailchimp niet alleen een e-mailmarketing platform. Het platform heeft zich ontpopt tot een compleet marketingplatform.

Advertenties

Adverteren: je kunt er ook Facebook advertenties en Google remarketing advertenties mee plaatsen. En als je dat doet kun je de statistieken van je advertenties in Mailchimp zien. Ook hiervoor moet je rekening houden met de wetgeving.

Social media

Organische social posts: organische sociale posts plaatsen op Facebook, Instagram en Twitter. Organische social posts zijn gratis social posts.

Websites en landingspagina’s

Websites en landingspagina’s: Tegenwoordig kun je ook websites en landingspagina’s maken met dit platform. En dat is ook nog erg simpel. Je kunt het zelf.

Enquêtes

Surveys: Je kunt er enquetes mee maken en het aardige daarvan is dat je ook kunt vragen naar een e-mailadres. En dan kun je respondenten direct inschrijven op je lijst.

Ansichtkaarten

Ansichtkaarten: Wist je dit al? Je kunt met Mailchimp ook ansichtkaarten sturen. En die kun je automatisch versturen in aansluiting op een e-mail voor een verlaten winkelwagentje.

Mailchimp handleiding

Met Mailchimp kun je nog meer en ook daarover schrijf ik op dit Mailchimp specialist blog: websites, landingspagina’s, surveys. Door al deze mogelijkheden is Mailchimp een marketingplatform. Deze Mailchimp handleiding is daarom onderverdeeld in subcategorieën, zodat je snel kunt vinden wat je zoekt. Sinds januari 2015 ben ik Mailchimp expert.

ververzenddag optimalisatie

Verzenddag optimalisatie

Nieuwe feature in Mailchimp: verzenddag optimalisatie. Wat is de beste dag om een e-mail te sturen? Mailchimp kan je dit vertellen, heel specifiek voor jouw branche. Op basis van z’n magische formules ofwel op basis van historische gegevens van jouw branche. In dit artikel ga ik je alles vertellen over verzenddag optimalisatie en de beste dag om jouw nieuwsbrief te versturen.

mailchimp in spam

Mailchimp in spam?

Komt Mailchimp spam, is de vraag waar ik hier op in wil gaan. Dat is een interessante vraag, want als je nieuwsbrief in spam komt, dan is de oorzaak meestal iets dat je zelf hebt gedaan. Maar het is natuurlijk ook zo dat de prestaties van platforms onderling verschillen. In dit artikel volg ik de aflevering van Mailchimp gedurende langere tijd.

nieuwe vormgeving segmenten mailchimp

Nieuwe vormgeving van segmenten

Mailchimp heeft een nieuwe vormgeving van segmenten. Aan deze nieuwe vormgeving zitten voordelen, want [ any ] en [ all ] is vervangen door AND en OR. En dat is voor veel mensen duidelijker. Maar er zit natuurlijk ook een nadeel aan: je moet er even aan wennen. In dit artikel zal ik je vertellen hoe deze nieuwe segmenten werken. En dan weet je hoe je ze kunt gebruiken.

Mailchimp contacten verwijderen

Mailchimp contacten gedeletet

Te vaak hoor ik dat iemand z’n Mailchimp contacten heeft gedeletet. De bedoeling is dan om de adressen ergens buiten Mailchimp te herordenen om ze daarna weer te uploaden. En daarom heb je je adressen tijdelijk gedeletet. Maar zo werkt het niet. Je ontdekt vervolgens dat je je adressen met geen mogelijkheid meer in je audience kunt krijgen.

custom url social share

Custom URL social share

Custom URL social share: als je social share buttons in je nieuwsbrief plaatst verwijzen deze buttons automatisch naar je nieuwsbrief. Maar een nieuwsbrief is een wegwerp artikel: een tijdelijke zaak. Het zou fijner zijn als je direct naar je website zou kunnen verwijzen. En dat kan ook. Je kunt ook naar een pagina op je …

Custom URL social share Lees meer »

hoe snel mag een funnel gaan

Hoe snel mag een funnel gaan

Recentelijk ben ik geïnterviewd en een interessante vraag die de interviewer me stelde was: hoe snel mag een funnel gaan? In welke frequentie verstuur je een funnel? Dat is een interessante vraag omdat hij geen antwoord heeft. Want hoe snel een funnel mag gaan hangt af van de lezer. En lezers verschillen. Maar ik heb …

Hoe snel mag een funnel gaan Lees meer »

plain text

Plain text in Mailchimp

Een plain text nieuwsbrief in Mailchimp is niet hetzelfde als een e-mail die lijkt op een persoonlijke e-mail. Een plain text is lelijk, maar het is nodig dat je er eentje meestuurt. Toch moet je bij Mailchimp iets doen om een plain text nieuwsbrief mee te sturen. En dat kun je ook maar beter wel …

Plain text in Mailchimp Lees meer »

Mailchimp groepen

Mailchimp groepen en de verborgen voordelen

Je kunt in Mailchimp je adressen indelen met behulp van groepen en met behulp van tags. Of je gebruikt ze allebei. Maar Mailchimp groepen zijn een beetje uit de mode aan het raken sinds Mailchimp ook tags heeft. Dat lijkt logisch, want werken met tags is makkelijker dan werken met Mailchimp groepen. Maar groepen hebben een verborgen voordeel. O.a. over dit verborgen voordeel ga ik het hier hebben.

Scroll naar boven