Home » Mailchimp handleiding » Mailchimp Automation

Mailchimp Automation

Mailchimp Automation is beschikbaar bij alle versies van Mailchimp. Maar als je Mailchimp Free of Mailchimp Essentials gebruikt dan stelt die beschikbaarheid niet zoveel voor, want je kunt er dan niet zoveel mee.

Maar in de betaalde versies van Mailchimp kunnen de Classic Automation en/of de Customer Journey je op een slimme manier veel werk uit handen nemen.

Mailchimp heeft 2 soorten Automation: de Classic Automation en de Customer Journey. En wat jij in jouw account hebt hangt af van de versie van Mailchimp die jij gebruikt en van wat je eerder hebt gedaan met Automation.

Als je de oude betaalde versie van Mailchimp gebruikt en je hebt eerder voor 15 mei 2019 een Automation gemaakt dan heb je de Classic Automation. In de Customer Journey heb je dan niet meer dan 4 journey points. Maar Classic Automation is er ook nog steeds en daar kun je dan ook automatiseringen van meerdere e-mails mee maken.

Mailchimp automation

Mailchimp Automation

Als een gratis versie van Mailchimp hebt dan kun je de Customer Journey zien maar niet gebruiken. En heb je Mailchimp Essentials, dan heb je 4 journey points. Hiermee kun je 2 geautomatiseerde e-mails versturen.

Met Mailchimp Standard en Premium heb je de complete Customer Journey tot je beschikking.

Merge tags voor Automation

Mailchimp heeft  prachtige merge tags die speciaal gemaakt zijn om in funnels te gebruiken. Deze merge tags werken wel in de Classic Automation, maar niet in de Customer Journey.

En Mailchimp heeft triggers om van te smullen. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een trigger te vinden die precies past bij hoe jij je workflow wilt laten starten.

Nut van Automation

Automation is een bijzonder nuttige functie. Niet alleen omdat het je tijd bespaart. Veel belangrijker is dat je series kunt verzenden in een vaste volgorde en met een vast interval. Die heb je nodig omdat mensen die nog nooit van je gehoord hebben ongeveer 10 contacten met je nodig hebben voor ze kunnen beslissen om je klant te worden. Als je dat proces kunt versnellen neemt je omzet toe.

Omdat een Automation die eenmaal gemaakt is, is dit een geschikt project om uit te besteden. Want als het klaar is, dan is het klaar.

Mailchimp Pro Partner badge

contact repeats journey

Contact repeats journey

In de Mailchimp Customer Journeys heb ik een listig dingetje gevonden dat je vast niet vanzelf snapt en waardoor er niet gebeurt wat je verwacht. Dat listige dingetje hangt samen met de functie “Contact repeats journey”. Hier zitten een paar “weetjes” aan vast die je waarschijnlijk niet kent. Maar als ik het aan je vertel …

Contact repeats journey Lees meer »

wat zijn Mailchimp customer journeys

Wat zijn Mailchimp Customer Journeys

Mailchimp Customer Journeys: vertakte Automations voor hoogst persoonlijke e-mails. Lees hier wat je ermee kunt en wat de verschillen zijn met Classic Automations. Customer Journeys zijn beschikbaar in Mailchimp Standard en Premium en er is een kleintje beschikbaar in de legacy versie. In de andere versies van Mailchimp kun je de Customer Journeys wel zien, …

Wat zijn Mailchimp Customer Journeys Lees meer »

funnel in Mailchimp

Funnel in Mailchimp

Een funnel om iets te verkopen moet je zo maken dat mensen die gekocht hebben van je funnel uitgesloten worden. Om dit te kunnen doen is het nodig dat je verkoop informatie in Mailchimp kunt importeren. En dat kun je doen door je shop te verbinden met Mailchimp. Mailchimp weet dan precies wie er iets …

Funnel in Mailchimp Lees meer »

verjaardags e-mail

Verjaardagscampagne maken

Een verjaardagscampagne is een e-mail op iemands verjaardag of een korte serie rond iemands verjaardag. Leuk om weer eens heel persoonlijk langs te komen. Maar ook handig als je niet zo vaak mailt. Want niet vaak mailen is een risico en een verjaardag is een goede reden voor een extra e-mail. En je kunt nog …

Verjaardagscampagne maken Lees meer »