Home » Mailchimp handleiding » Mailchimp merge tags

Mailchimp merge tags

Mailchimp merge tags gebruiken om je nieuwsbrief te personaliseren. Merge tags zijn voorgedefinieerde waarden.

 

Merge tags zijn kleine stukjes code die verbonden zijn met iets dat ergens anders in je account staat. Bijvoorbeeld de voornaam. Je plaatst een klein stukje code in je nieuwsbrief en Mailchimp zoekt er de juiste voornaam bij.

 

En zoals je de voornaam in de aanhef van je nieuwsbrief kunt zetten, zo kun je ook andere zaken personaliseren. Je kunt allerlei persoonlijke gegevens in je nieuwsbrief opnemen: achternaam, geboortedatum, de verjaardag van het abonnement van je lezer en noem maar op.

 

Je hebt 30 audience fields tot je beschikking waar je persoonlijke informatie in op kunt nemen. Als je die allemaal gebruikt dan krijgt iedereen een nieuwsbrief vol met unieke teksten ;)

 

Mailchimp merge tags

 

Mailchimp merge tags

Nieuwsbrief personaliseren

Hierdoor kun je met behulp van een merge tag iedere nieuwsbrief tot een persoonlijke nieuwsbrief maken. Dat doe je door aangepaste elementen in je nieuwsbrief te verwerken.

 

Audience

Merge tags zijn gekoppeld aan een audience en halen informatie op die bij een mailinglijst hoort, zoals bijvoorbeeld de voornaam van je abonnee. Zolang je een nieuwsbrief nog niet aan een audience gekoppeld hebt, kunnen ze daarom niet werken.

 

Stukjes code

Je kunt met deze kleine stukjes code leuke dingen doen. Zet bijvoorbeeld de datum van verzending boven je nieuwsbrief. Als je dat met een merge tag doen hoef je ‘m nooit aan te passen. En als je de nieuwsbrief dan toch een dag later verstuurt, dan is er geen man overboord.

 

Maar ook “View this in your browser” is een merge tag. En de hele voettekst van je nieuwsbrief staat vol met merge tags.

 

Werken met Mailchimp merge tags is niet verschrikkelijk moeilijk, maar je moet natuurlijk wel weten wat je doet en hoe het moet. Als jij dit moeilijk vindt en er hulp bij wilt, dan kan het goed zijn te weten dat je me al voor een uur kunt inhuren.

 

Mailchimp Pro Partner badge

Mailchimp groepen

Mailchimp groepen en de verborgen voordelen

Je kunt in Mailchimp je adressen indelen met behulp van groepen en met behulp van tags. Of je gebruikt ze allebei. Maar Mailchimp groepen zijn een beetje uit de mode aan het raken sinds Mailchimp ook tags heeft. Dat lijkt logisch, want werken met tags is makkelijker dan werken met Mailchimp groepen. Maar groepen hebben een verborgen voordeel. O.a. over dit verborgen voordeel ga ik het hier hebben.

voettekst wijzigen

Voettekst wijzigen Mailchimp

In de voettekst van je nieuwsbrief staan je adresgegevens. Dat zie je als je je nieuwsbrief verstuurd hebt, maar als je hem maakt zie je alleen een code staan. Hetzelfde geldt voor je inschrijfformulieren. Met behulp van deze merge tags haalt Mailchimp je adresgegevens op uit je account. Maar tegenwoordig kun je de voettekst ook handmatig plaatsen. Maar doe het dan wel goed. En denk eraan dat je zorgt dat mensen je adres kunnen toevoegen .

Mailchimp Pro

Mailchimp Pro add on

Mailchimp Pro is geen versie van Mailchimp maar een add on. Deze add on is uitsluitend beschikbaar is in accounts die een betaalde versie van Mailchimp hadden voor 15 mei 2019. Als je je nieuwer account hebt of als je geen upgrade hebt gedaan voor 15 mei 2019, dan is deze add on voor jou …

Mailchimp Pro add on Lees meer »

view this in your browser

“View this in your browser”

“View this in your browser” vind je bovenaan elke nieuwsbrief. Dat kun je beter niet weghalen want dat heeft een functie. De link onder dit regeltje zorgt ervoor dat mensen de afbeeldingen in je nieuwsbrief kunnen zien zonder hier eerst toestemming voor te geven. En zo is je nieuwsbrief ook leesbaar voor e-mail programma’s die …

“View this in your browser” Lees meer »

mailchimp merge tags voor facebook

Mailchimp merge tags voor Facebook

Mailchimp merge tags voor Facebook. Dat zijn merge tags waarmee je delen van je Facebookpagina kunt importeren in Mailchimp zodat je ze mee kunt sturen met je nieuwsbrief. Tegenwoordig gebruik je blokken in je de drag & drop nieuwsbrief voor social share en social follow. Maar eerder gebruikte je hier merge tags voor. En deze …

Mailchimp merge tags voor Facebook Lees meer »