Mailchimp nieuwsbrieven

Mailchimp nieuwsbrieven zijn niet moeilijk te maken, maar je moet wel weten wat je doet. Want anders kom je voor verrassingen te staan.

Alles over Mailchimp nieuwsbrieven

De nieuwsbrieven bij Mailchimp heten “campaigns”. Maar bij de campaigns vind je meer dan alleen e-mail nieuwsbrieven. Ook Automation, Facebook of Google remarketing advertenties en het sturen van een ansichtkaart horen bij de campaigns. Maar hier ga ik het niet hebben over al die andere zaken. Hier hebben we het over nieuwsbrieven.

De nieuwsbrieven die je met Mailchimp maakt zijn responsive. Dat betekent dat ze zich aanpassen aan het apparaat waarmee ze gelezen worden.

Mailchimp nieuwsbrief drag & drop

Een Mailchimp drag & drop nieuwsbrief bestaat uit verschillende elementen (blokken) die op brede schermen naast elkaar kunnen staan maar die op smalle schermen onder elkaar schuiven. Hierdoor is je nieuwsbrief responsive.

Mobiel

Dit systeem is niet moeilijk in het gebruik, maar vooral als je een nieuwsbrief met kolommen kiest moet je wel je voorstellingsvermogen gebruiken want de schermen van mobiele telefoons zijn te smal om de zijbalk naast je tekst te plaatsen.

Klik daarom bij de preview even aan dat je de mobiele versie ook wilt zien, want het is vrij gemakkelijk om je nieuwsbrief zo op te bouwen dat hij niet meer responsive is en dat wil je niet.

Kolommen

Afhankelijk van de versie van Mailchimp die je gebruikt kun je kiezen uit een 1, 2 of 3 koloms nieuwsbrief.

Mailchimp responsive designs

Dit type nieuwsbrief maak je elke keer opnieuw. Het is daarom handig als je een exemplaar opslaat als template want dan heb je de kleuren en lettertypes er alvast in staan. En lees ook de aandachtspunten voor nieuwsbrieven, want dan gaat het beter.

Dit is het type nieuwsbrief dat het meeste gebruikt wordt en waar je ook gemakkelijk mee kunt werken. Het is bij een drag en drop nieuwsbrief overigens heel erg belangrijk dat je een afbeeldingen blok gebruikt voor afbeeldingen, want anders is je nieuwsbrief niet meer responsive.

Drag & drop is beschikbaar in alle versies van Mailchimp, maar bij Mailchimp Free krijg je 5 basic templates. Maar aan die 5 basic templates heb je genoeg. Je kunt dan geen nieuwsbrief maken met kolommen er in. Maar omdat steeds meer mensen mobiel gaan lezen en die kolommen mobiel onder elkaar schuiven mis je daar niets aan. Want mensen die mobiel lezen zien die kolommen niet.

Over Mailchimp drag & drop heb ik een gratis Mailchimp cursus die je zonder e-mailadres kunt volgen.

Mailchimp nieuwsbrieven: themes

Themes zijn “voorgekookte” nieuwsbrieven voor specifieke situaties en specifieke doelen. Bij themes zijn veel elementen vast gezet. Hierdoor lijkt een theme wel makkelijk om mee te werken, maar je moet het nemen zoals het is.

Hier zie je een paar voorbeelden, maar er zijn er nog veel meer.

Mailchimp themes

Themes zijn beschikbaar in Mailchimp EssentialsStandard en Premium.
Er is ook een marktplaats waar je themes kunt kopen die door designers zijn gemaakt. Deze marktplaats vind je hier. Voor een paar dollar heb je een mooi theme. Om een theme op de marktplaats te kunnen kopen heb je Mailchimp Standard of Premium nodig.

Custom coded Mailchimp nieuwsbrieven

Custom coded is een mogelijkheid voor designers om een zelf gecodeerde nieuwsbrief te importeren. Dit kan op 3 manieren:

Code plakken

HTML importeren

Of ZIP importeren

Custom coded templates zijn alleen mogelijk in Mailchimp Premium en Mailchimp Standard.

En er is ook een platform waar je ze zelf kunt maken en daarna in Mailchimp kunt zetten. Dat is niet duur. Maar houd er wel rekening mee dat je aan 1 keer een template kopen niet genoeg hebt, want je moet elke nieuwsbrief opnieuw importeren. Dus als je dit gaat doen, neem dan na een keer proberen lifetime access want anders loop je ermee vast.

Gratis Mailchimp cursus inline editor

De inline editor is tamelijk nieuw en je kunt er mooie, strakke nieuwsbrieven mee maken. Over deze inline editor heb ik ook een gratis cursus gemaakt. Dus als je ‘m proberen wilt, haal die cursus dan op. Hier heb je wel een e-mailadres voor nodig.

inline editor

Mailchimp nieuwsbrieven RSS

Een RSS nieuwsbrief is wat minder bewerkelijk want als die gemaakt hebt is het voor altijd klaar. Een RSS nieuwsbrief heeft een koppeling met je website en hij haalt je nieuwste blogposts op. Die nieuwe content plaats hij netjes in je nieuwsbrief. Naast nieuwe inhoud zet je natuurlijk een stukje over jezelf en over wat je doet in die nieuwsbrief en eventueel een aanbieding.

RSS nieuwsbrieven laten maken is nauwelijks aan de orde, want Mailchimp maakt deze nieuwsbrieven volautomatisch. Je kunt er wel eentje door me laten opzetten. Dat is een “eenmalig optreden” want daarna gaat alles vanzelf. Met een RSS-nieuwsbrief ben je snel klaar met je e-mailmarketing want het is voldoende als je regelmatig iets op je blog plaatst.

 

RSS nieuwsbrieven

 

 

Hoeveel tijd je kwijt ben aan het maken van een nieuwsbrief en hoe bewerkelijk dit is hangt natuurlijk af van hoe vaak je een nieuwsbrief verstuurt en van de lengte van je nieuwsbrief. Reken op ongeveer 2 uur per nieuwsbrief. En dan bespaar je vreselijk veel tijd met een RSS nieuwsbrief. En ook niet onbelangrijk: je kunt ‘m eenmalig laten instellen en als je dat doet, dan heb jij geen technische kennis nodig. Want een goed ingestelde RSS regelt alles zelf.

Als je account niet gloednieuw is kan ik dit voor je opzetten. Maar als je wel een gloednieuw account hebt, dan kan dit niet. Want gloednieuwe account hebben de Classic Automation niet meer. Je vindt daar alleen de Customer Journey. En de RSS zit in de Classic Automation.

Ik heb daarover contact met Mailchimp en ze zeggen dat het goed gaat komen, maar vooralsnog kan het niet.

Mailchimp partner badge

Mailchimp verandert woorden

Mailchimp verandert woorden

Soms komt er iemand bij me die me vertelt dat Mailchimp woorden verandert. En als ik dan ga kijken dan zie ik dat niet. Maar ja, iemand verzint dat natuurlijk niet. Dus ik ben maar eens helemaal op onderzoek uitgegaan om uit te vinden wat er aan de hand is als Mailchimp woorden lijkt te …

Mailchimp verandert woorden Lees meer »

AB testen met Mailchimp

AB testen met Mailchimp

AB testen met Mailchimp was vroeger niet zo simpel, maar tegenwoordig is dat heel gemakkelijk. Om AB-test te kunnen doen heb je minimaal Mailchimp Essentials nodig. Je kunt dan een test doen met verschillende titels, verschillende afzenders, meerdere soorten content of je test de verzendtijden en verzenddagen. Hierdoor kun je uitvinden wat bij jouw doelgroep …

AB testen met Mailchimp Lees meer »

Mailchimp mobiel

Mailchimp mobiel

De mobiele versie van je Mailchimp nieuwsbrief kun je een eigen opmaak meegeven. Dat hoeft niet want alles is goed ingesteld. Maar als je het anders wilt dan kan dat. Je kunt Mailchimp mobiel precies zo opmaken als je maar wilt. Denk daar ook even over na, want je mag verwachten dat een flink percentage …

Mailchimp mobiel Lees meer »

Mailchimp nieuwsbrief verzenden

Mailchimp nieuwsbrief verzenden

Mailchimp nieuwsbrief verzenden: als je nieuwsbrief helemaal klaar is en door en door getest, dan controleer je nogmaals alles op de pagina Confirm en als ook dan alles goed is, dan kun je ‘m verzenden. Het is goed als je een routine ontwikkelt voor je op de verzendknop klikt. Want niets is vervelender dan direct …

Mailchimp nieuwsbrief verzenden Lees meer »

divider in Mailchimp

Divider in Mailchimp

Een divider in Mailchimp zorgt voor overzicht: je lezer kan gemakkelijk zien wanneer je met een nieuw onderwerp begint. En dat is belangrijker dan je denkt. Met behulp van dividers kun je je nieuwsbrief overzichtelijk maken en indelen in secties. Dat is goed voor de gebruiksvriendelijkheid van je nieuwsbrief. Want jij schrijft dat allemaal, maar …

Divider in Mailchimp Lees meer »

view this in your browser

“View this in your browser”

“View this in your browser” vind je bovenaan elke nieuwsbrief. Dat kun je beter niet weghalen want dat heeft een functie. De link onder dit regeltje zorgt ervoor dat mensen de afbeeldingen in je nieuwsbrief kunnen zien zonder hier eerst toestemming voor te geven. En zo is je nieuwsbrief ook leesbaar voor e-mail programma’s die …

“View this in your browser” Lees meer »

Content studio van Mailchimp

De content studio van Mailchimp

De content studio van Mailchimp is de plaats waar je je materialen bewaart: afbeeldingen, logo, documenten, PDFs en noem maar op. Maar wist je dat je afbeeldingen niet hoeft te uploaden en dat je zelfs afbeeldingen van Instagram kunt importeren? Dat kan serieus. In dit artikel vertel ik je hoe dat werkt en wat je …

De content studio van Mailchimp Lees meer »

Scroll naar boven