E-mailmarketing
Ooit hoorde ik iemand zeggen dat e-mailmarketing de ruggengraat van je online marketing is. En ik denk dat dit waar is, daarom ben ik mailexpert geworden.



E-mailmarketing mailexpert
Als gecertificeerde mailexpert heb ik massa’s tips voor Mailchimp en MailerLite op dit blog gezet. En ik wil je met klem aanraden om de rubriek over de aflevering van je nieuwsbrief te lezen, want dat kan je veel narigheid besparen. Plus: ik kan je helpen met e-mailstrategie.

Ik kan je een training bieden of een uurtje hulp en je kunt je e-mailmarketing ook aan me uitbesteden.

E-marketing en e-mailstrategie
Hier vind je zaken die e-mailmarketing in het algemeen gaan. Maar er is ook een rubriek over strategisch mailen. En die artikelen zijn niet specifiek voor een tool als Mailchimp of MailerLite. Maar over tools moet je natuurlijk ook het e.e.a. over weten om een strategie uit te kunnen voeren.

Info over hoe je het doet met Mailchimp of MailerLite kun je vinden in aparte secties van deze website: hier vind je alles over Mailchimp en hier vind je alles over MailerLite.

E-mailmarketing en aflevering van je nieuwsbrief
En wat je heel gemakkelijk zou kunnen vergeten, is dat je helemaal niets hebt aan een goede e-mailstrategie als je nieuwbrief niet goed wordt afgeleverd. Je had ‘m dan net zo goed niet kunnen maken. Lees daarom ook vooral de rubriek over de aflevering van je nieuwsbrief.

Als we het hebben het over e-mailmarketing dan praten we over mailen met toestemming. Dit gaat over mensen die er vrijwillig en goed geïnformeerd ermee akkoord zijn gegaan dat je ze op regelmatige basis e-mails gaat sturen. Als die toestemming ontbreekt, dan heb je het niet over e-mailmarketing maar over spammen. Hier ga ik in over wat “toestemming” precies is en wat de consequenties zijn van mailen zonder toestemming.
Welkom e-mails zijn geweldige kansen, want het zijn de e-mails die het best gelezen worden. Mensen vinden je nog leuk, zo direct na de start ;) Dat moet je eigenlijk gebruiken natuurlijk. De open rate van een welkom e-mail is geweldig hoog. Denk hierbij gerust aan 80% tot 90%. Een dergelijke hoge open rate zul je zelden bereiken met andere e-mails. Daarom wil ik me nu eens bezig houden met de inhoud van welkom e-mails.
Denk je wel eens na over de indeling van je e-mail? Want het lijkt zo gewoon: een logo bovenaan, een inleiding, een verhaaltje, soms zelfs heel veel verhaaltjes, en dan een button. Nog een afsluiting en een voettekst. Zo zien de meeste e-mails eruit. Maar doen die e-mails ook wat je ervan wilt? Bereik je je doelen ermee? Of heb je geen doel voor je e-mail gesteld en ben je daarom al tevreden als een paar mensen ‘m lezen?
Gangbaar is dat we heel blij zijn met aanmeldingen en echt ons best doen om aanmeldingen te krijgen. Dus waarom wil ik nu ineens afmeldingen organiseren? Waarschijnlijk spring je op de kast alleen al omdat ik dit suggereer. Maar bij e-mailstrategie hoort ook dat je sommige adressen uitschrijft.
Hoe belangrijk is de open rate eigenlijk? Je zou denken dat de open rate van je nieuwsbrief het allerbelangrijkste is. Want als je lezers niet openen, dan kunnen ze verder ook niets doen. Maar dit ligt toch genuanceerder. Want als je bijvoorbeeld iets wilt verkopen, hoe belangrijk is het dan als mensen die niet willen …
Hoe belangrijk is de open rate? Lees verder »
De titel van je weggever kan een enorm verschil maken als het gaat om het aantal inschrijvingen. Dus als jouw lijst niet zo hard groeit terwijl je dat eigenlijk wel zou willen, kijk dan eens naar de titel van je weggever. Want je weggever zelf kan prima zijn, maar de titel kan ervoor zorgen dat mensen weggaan voor ze inschrijven. Gewoon omdat ze denken dat ze jouw weggever niet nodig hebben.
Hoe lang mag een e-mail zijn? Ik denk dat een lekkere e-mail de juiste lengte heeft. En wat de juiste lengte is hangt af van het doel van de e-mail en van hoe lang je doelgroep bereid is te lezen. Hebben die mensen veel of juist weinig tijd? Ontvangen ze veel e-mails of valt dat …
Hoe lang mag een e-mail zijn? Lees verder »
Dynamische content is variabele content. Het is een manier om in je nieuwsbrief uitsluitend content te laten zien die echt relevant is voor je doelgroep. Je maakt niet verschillende nieuwsbrieven voor verschillende doelgroepen. In plaats daarvan maak je 1 nieuwsbrief en je verbergt sommige stukken tekst voor een deel van je doelgroep. En andere teksten …
Wat is dynamische content Lees verder »
Bij e-mailmarketing is je verzendreputatie heel erg belangrijk, want je verzendreputatie bepaalt of je nieuwsbrief aan komt in de mailbox en of hij in de spamfilters komt. Daarom is het belangrijk je verzendreputatie te bewaken. Want met een goede verzendreputatie gaat alles veel makkelijker. Maar hoe weet je je verzendreputatie en hoe verbeter je ‘m? …
Verbeter je verzendreputatie Lees verder »
Als je een gloednieuw account hebt aangemaakt bij Mailchimp, dan is het op dit moment niet mogelijk om een RSS nieuwsbrief te maken. Mailchimp weet hiervan en ze zijn ermee aan het werk. Dit geldt uitsluitend voor nieuwe accounts. En als je al een RSS nieuwsbrief hebt dan heb je die gewoon. Dan geldt dit …
Mailchimp RSS is tijdelijk weg in nieuwe accounts Lees verder »