Marketing niche voor diensten
Hier hebben we het over je marketing niche voor diensten.Een niche is een groep mensen met gemeenschappelijke kenmerken en gemeenschappelijke problemen. En het kiezen van een niche is zo ongeveer de belangrijkste beslissing die je moet nemen bij de start van je bedrijf.
Als je bedrijf niet goed loopt, dan zou je je niche moeten heroverwegen. Want als je niche niet levensvatbaar is, dan blijft het aanmodderen met je bedrijf.
Je doelgroep moet precies goed zijn: niet te klein en niet te groot, en met de ruimte om ‘m groter of kleiner te maken als de omstandigheden daar om vragen. Als jij moeite hebt met het bepalen van een doelgroep voor je diensten, vraag me dan om hulp.
Marketing niche voor diensten
Hoe lastiger de economische situatie in een land is, hoe belangrijker het is om een goede niche te hebben. Maar ook: als er veel mensen zijn die ongeveer hetzelfde doen als jij, ook dan is het essentieel een goede niche te hebben.
Je marketing niche goed kiezen is voor je bedrijf een zaak van overleven of failliet gaan. Dus als je bedrijf nu niet goed loopt, dan is het eerste dat je zou moeten doen: kijk goed naar je niche. Want een kleine verandering aan je niche kan een enorm verschil in omzet betekenen. En de economische situatie heb je niet in de hand. Maar de keuze voor je niche bepaal je zelf.
Hulp bij het kiezen van een marketing niche
Uiteraard kan ik je ook helpen bij een kiezen van je niche. En als je al een niche hebt die je graag eens tegen het licht wilt houden omdat je bedrijf niet zo goed loopt als je graag zou willen, dan kan ik je daar ook mee helpen. Lees dan hier verder.
Een specialisatie en een doelgroep heb je nodig om prospects ervan te overtuigen dat jij de juiste bent om de klus te klaren. En natuurlijk kun je veel meer en zou je in principe voor iedereen kunnen werken. Maar toch kun je dat beter niet doen, want dat geeft allerlei problemen waar je nu geen idee van hebt. Met een specialisatie en een doelgroep communiceer je helder waar je mee helpt en wie je kunt helpen. Daar houden mensen van.
Sommige ondernemers kiezen geen niche. Zij hebben daar een enorme weerstand tegen. En als ik dan doorvraag blijken er vaak 2 oorzaken te zijn waardoor ze echt geen niche willen kiezen. De ene oorzaak is begrijpelijk en heeft eigenlijk te maken met uitstel. De andere oorzaak is ernstiger, want die is gebaseerd op gebrek aan marketingkennis en misvattingen. Daar wil ik in dit artikel dieper op ingaan.
Je gaat uitblinken als ondernemer als je keuzes gaat maken: voor een expertise, door een niche te kiezen, en door een keuze voor de manier waarop je bekend wilt staan. Dit hangt dus niet uitsluitend af van je vakkennis. Want daarmee kun je wel uitblinken in je vak, maar dat betekent dat nog niet dat …
Uitblinken als ondernemer Lees meer »
Heb je genoeg concurrentie? Dat is een vraag die ik graag stel aan startende ondernemers. En als iemand me dan vertelt dat ze iets heel unieks doet en daarom nauwelijks concurrentie heeft, dan gaan er bij mij een paar alarmbellen af. Het kan waar zijn natuurlijk. Maar vaker is het niet waar en is er …
Heb je genoeg concurrentie? Lees meer »
Dit is een serieuze vraag die een ondernemer mij wanhopig stelde: Waarom zou iemand mij inhuren? Dat is ook een goede vraag die je niet vroeg genoeg kunt stellen. Want deze vraag klinkt wel behoorlijk wanhopig, maar gaat eigenlijk over jouw unique selling points. Als jij deze wanhopige vraag diep in je hart herkent, dan …
Waarom zou iemand mij inhuren? Unique selling points Lees meer »
Als het om marketing gaat hoef je niet overal te zijn en je hoeft niet alles te doen. Integendeel. Als je alles doet en overal te vinden bent, dan word je minder effectief omdat je alles verdunt. Focus in je marketing levert je veel meer op. En dit geldt ook voor focus in je dienstenpakket. …
Focus in je marketing Lees meer »
Je werkgebied uitbreiden is vaak een beter idee dan je doelgroep uitbreiden. Maar als je je werkgebied wilt uitbreiden moet je wel eerst zeker weten dat er op de locatie die je op het oog hebt voldoende geïnteresseerde prospects zijn. Dat moet je testen voor je gaat investeren. Hier vind je een idee om te …
Werkgebied uitbreiden Lees meer »
Zichtbaar worden door een niche te kiezen, waardoor mensen precies weten wat je doet en voor wie je dat doet. Voordat je een niche kiest zul je gerust volgers hebben op je social media kanalen, gewoon omdat mensen je aardig vinden. En je zult ook wel eens een bezoeker op je website hebben. Maar ze …
Zichtbaar worden door een niche Lees meer »
Welke problemen interesseren je? Dat is een belangrijke vraag want een niche kiezen is een belangrijke beslissing. Het succes van je bedrijf staat of valt ermee. Daarom zou je juist deze beslissing niet voor je uit moeten schuiven. Het is zaak dit heel zorgvuldig te doen en ook goed te onderzoeken of er brood in …
Welke problemen interesseren je? Lees meer »