Home » Marketing voor kunstenaars

Marketing voor kunstenaars

kunst

Marketing is vertellen wat je doet, keer op keer en op duizenden manieren. En marketing voor kunstenaars gaat precies hetzelfde: vertellen wat je doet.

Je gaat op een systematische manier bewustzijn van en interesse voor je kunst creeren. Zodat mensen er geleidelijk aan hebberig genoeg door worden om je kunst te willen bezitten. Ze willen het hebben, waardoor ze het gaan kopen.

Je kunt rustig zeggen dat kunst creeren zonder serieuze marketing gewoon een leuke hobby is. Er is niets op tegen om een leuke hobby te hebben, maar als je van je hobby je werk wilt maken dan is er meer nodig.

En als je je nu al bezighoudt met marketing maar je doet het niet op een systematische manier, dan kun je wel af en toe iets verkopen, maar dat is mazzel.

Door op een systematische manier aan je marketing te werken, krijg je op termijn voorspelbare resultaten. Je kunt leren hoe je dit doet en ik kan het je onderwijzen.

Marketing voor kunstenaars

Kunst vermarkten is op een speciale manier wezenlijk anders dan marketing voor bijvoorbeeld diensten of producten. Kunst doet iets met de beschouwer. En dat kan een product of dienst nooit doen. Dat is het pluspunt. Maar marketing voor beeldende kunst heeft ook een aantal heel specifieke problemen die andere branches helemaal niet kennen.

marketing voor beeldende kunst

Marketing voor kunstenaars

 

Niche

Maar met wie kunst iets gaat doen, dan heb jij niet voor het zeggen en dat heb jij ook niet in de hand. En dat is het minpunt, want hierdoor is het uiterst lastig om een niche te kiezen. En je kunt niet zonder niche. Daar heb je dus een oplossing voor nodig.

Zoekmachines

Je hebt vast een website waar je je werk op exposeert. Maar krijg je ook bezoekers op die website? Waarschijnlijk krijg je veel minder bezoekers dan je gehoopt had.

Het is niet zo makkelijk om bezoekers op je website te krijgen. En als je website voornamelijk uit afbeeldingen bestaat, dan is dat nog veel moeilijker.

Social media

Ook via de social media kun je bekendheid krijgen. Maar gebeurt dat ook echt in jouw situatie? Of doe je vreselijk je best maar heeft het nauwelijks effect?

Offline marketing

Offline marketing kan veel verder gaan dan af en toe exposeren. Maar weet je wel hoe je het aan moet pakken?

Ik vind het leuk om kunstenaars te leren hun kunst te vermarkten. Als jij dit wilt leren, neem dan contact met me op. Dan gaan we praten over waar je nu zit en waar het naartoe moet. Ik leer je dan in een aantal lessen hoe marketing werkt en hoe je het aan kunt pakken.

Opvallend dat ik ineens allemaal vragen krijg …

Ik wilde je laten weten dat mijn sessie met jou om beter vindbaar te worden, vruchten afwerpt. Het is opvallend dat ik ineens allemaal vragen krijg voor workshops pottenbakken en cursus pottenbakken. Leuk dus! Marjolijn Engelhard, Atelier Marjolijn Engelhard

moet je naar het buitenland

Moet je naar het buitenland?

Soms hoor ik dat mensen denken dat ze naar het buitenland moeten om hun kunst te verkopen omdat het daar allemaal veel beter zou gaan met de verkoop. Die vraag wil ik hier eens aan de orde stellen: moet je naar het buitenland? Is dat echt nodig om je kunst te verkopen of vraagt dat gewoon een grote investering waar je een minder dan matig resultaat van mag verwachten?

hoe verkoop je je werk

De kopersreis van kunst kopers

Ja, goede vraag: hoe verkoop je je werk? Nou, in elk geval niet zoals een autoverkoper een 2e hands auto verkoopt. Als je kunst gaat verkopen, realiseer je dan dat je niet jezelf verkoopt en dat kan het al een beetje makkelijker maken. En je verkoopt ook niet uitsluitend je werk: je verkoopt er een schep emoties bij. Wees je daar ook van bewust.

Gemeenschappelijke kenmerken van mensen die kunst kopen

Kenmerken van mensen die kunst kopen

Gemeenschappelijke kenmerken van mensen die kunst kopen zijn belangrijk, want ieder bedrijf heeft een niche nodig om te kunnen verkopen. Gewoon omdat de hele wereld te groot is voor gerichte marketing. En als je marketing niet gericht is dan heb je geen marketing. Zolang je probeert te verkopen aan iedereen, zul je aan niemand verkopen. Daarom heb je een niche nodig. Maar een niche voor kunst bepalen is een uitzonderlijk lastig probleem.

afbeeldingen en de snelheid van je website

Afbeeldingen en de snelheid van je website

Heb je wel eens nagedacht over hoe zwaar de afbeeldingen zijn die je op je website plaatst? Of is dit abracadabra voor je? Het is wel belangrijk dat je hierover nadenkt, want als je afbeeldingen zwaarder zijn dan nodig is, dan wordt de laadtijd van je website langer. En de snelheid waarmee je website laadt is een ranking factor. Dat betekent dat Google ‘m weegt bij het bepalen van jouw positie in de organische zoekresultaten.

koopmotieven voor kunst

Koopmotieven voor kunst

Wat zijn de koopmotieven van je klant? Waarom koopt je klant jouw werk? Je zou verwachten dat je klant je werk koopt omdat hij het leuk of mooi vindt of zo. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. En het is vreselijk belangrijk dat jij weet wat de koopmotieven van je klant zijn. Want als je die motieven verkeerd inschat, dan doe je iets waardoor je klant ineens afziet van de koop.

veelgemaakte fout bij marketing voor kunst

Veelgemaakte fout bij marketing voor kunst

Een veelgemaakte fout bij marketing voor kunst is: teveel verschillende dingen doen. En vaak wordt dat nog aangeraden ook. Dan zie ik een advies staan om zo ongeveer alles te doen wat maar mogelijk is. Ik ben daar beslist niet voor. En dat heb ik een heel goede reden voor. Het is niet fout als alle marketing strategieën gebruikt die maar mogelijk zijn. Maar er zit wel een serieus probleem aan.

zet je netwerk in

Zet je netwerk in

Zet je netwerk in om meer naamsbekendheid te krijgen. Daar is je netwerk toch ook een beetje voor? Dat kun je heel eenvoudig doen met een leuk visitekaartje. Zorg dat je een visitekaartje maakt met daarop een respresentatief werkstuk, zodat het duidelijk is wat je maakt. En zet er eventueel ook nog een QR-code op …

Zet je netwerk in Lees meer »

Hoe werkt een zoekmachine

Hoe werkt een zoekmachine

Hoe een zoekmachine werkt is handige kennis, want dan weet je hoe het komt dat je website ineens in de zoekresultaten staat. Of waarom hij daar niet staat. In dit artikel wil ik hier wat licht op laten schijnen zodat je je website beter kunt laten presteren. Want hoog in Google is voor iedereen weggelegd. …

Hoe werkt een zoekmachine Lees meer »

Scroll naar boven