Home » Marketing voor kunstenaars

Marketing voor kunstenaars

Marketing voor kunstenaars gaat net een beetje anders dan marketing voor een product of dienst. Want kunst is geen product en ook geen dienst.

Kunst doet iets met de beschouwer. En dat kan een product of dienst nooit doen. Dat is het pluspunt.

Maar marketing voor beeldende kunst heeft ook een aantal heel specifieke problemen die andere branches helemaal niet kennen.

marketing voor kunstenaars

Marketing voor kunstenaars

Niche

Maar met wie kunst iets gaat doen, dan heb jij niet voor het zeggen en dat heb jij ook niet in de hand. En dat is het minpunt, want hierdoor is het uiterst lastig om een niche te kiezen. En je kunt niet zonder niche. Daar heb je dus een oplossing voor nodig.

Zoekmachines

Je hebt vast een website waar je je werk op exposeert. Maar krijg je ook bezoekers op die website? Waarschijnlijk krijg je veel minder bezoekers dan je gehoopt had.

Het is niet zo makkelijk om bezoekers op je website te krijgen. En als je website voornamelijk uit afbeeldingen bestaat, dan is dat nog veel moeilijker.

Social media

Ook via de social media kun je bekendheid krijgen. Maar gebeurt dat ook echt in jouw situatie? Of doe je vreselijk je best maar heeft het nauwelijks effect?

Offline marketing

Offline marketing kan veel verder gaan dan af en toe exposeren. Maar weet je wel hoe je het aan moet pakken?

Marketingcursus voor kunst

Ik heb een marketing cursus die ik speciaal ontwikkeld heb voor serieuze kunstenaars die hun werk willen verkopen. Als je hier belangstelling voor hebt, begin dan met een kosteloos focusgesprek met me te reserveren.

koopmotieven voor kunst

Koopmotieven voor kunst

Wat zijn de koopmotieven van je klant? Waarom koopt je klant jouw werk? Je zou verwachten dat je klant je werk koopt omdat hij het leuk of mooi vindt of zo. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. En het is vreselijk belangrijk dat jij weet wat de koopmotieven van je klant zijn. Want als je die motieven verkeerd inschat, dan doe je iets waardoor je klant ineens afziet van de koop.

veelgemaakte fout bij marketing voor kunst

Veelgemaakte fout bij marketing voor kunst

Een veelgemaakte fout bij marketing voor kunst is: teveel verschillende dingen doen. En vaak wordt dat nog aangeraden ook. Dan zie ik een advies staan om zo ongeveer alles te doen wat maar mogelijk is. Ik ben daar beslist niet voor. En dat heb ik een heel goede reden voor. Het is niet fout als alle marketing strategieën gebruikt die maar mogelijk zijn. Maar er zit wel een serieus probleem aan.

marketingstrategie of tool

Social media: marketingstrategie of marketing tool?

Gebruik je een marketingstrategie of marketing tool? Heb je dat verschil helder? Want ik vind dat hier heel verwarrend over geschreven wordt. Marketingstrategieën en marketingtools moet je niet met elkaar verwarren. Strategieën zijn effectief of minder effectief. Wat tools voor je doen hangt ervan af hoe je ze inzet. Daarom is het zo belangrijk dat je het verschil tussen een strategie en een tool helder in beeld hebt.

afbeeldingen en de snelheid van je website

Afbeeldingen en de snelheid van je website

Heb je wel eens nagedacht over hoe zwaar de afbeeldingen zijn die je op je website plaatst? Of is dit abracadabra voor je? Het is wel belangrijk dat je hierover nadenkt, want als je afbeeldingen zwaarder zijn dan nodig is, dan wordt de laadtijd van je website langer. En de snelheid waarmee je website laadt is een ranking factor. Dat betekent dat Google ‘m weegt bij het bepalen van jouw positie in de organische zoekresultaten.

Hoe werkt een zoekmachine

Hoe werkt een zoekmachine

Hoe een zoekmachine werkt is handige kennis, want dan weet je hoe het komt dat je website ineens in de zoekresultaten staat. Of waarom hij daar niet staat. In dit artikel wil ik hier wat licht op laten schijnen zodat je je website beter kunt laten presteren. Want hoog in Google is voor iedereen weggelegd. Dus ook voor jou. En dat weet ik zo zeker juist door de manier waarop een zoekmachine werkt.

Bezoek in je atelier

Bezoek in je atelier

Bezoek in je atelier is een grote verkoopkans. En die kans kun je gigantisch verknallen. Nog erger: hoe enthousiaster je bent, hoe groter de kans is dat je het verknalt. Maar je kunt je klant ook zo begeleiden dat kopen haast de enige logische keuze wordt. Daar ga ik het nu over hebben, want het is eeuwig jammer voor jou en voor je bezoeker als je klant met lege handen naar huis gaat.